بخش 7

2 ـ استفتائات جدید


63


ميقات حج - سال ششم - شماره بيست و يكم - پاييز 1376

استفتاءات

محمدحسين فلاح زاده

* سؤال1 : شخصي از روي جهل به مسأله در فرودگاه جدّه براي عمره مفرده محرم مي شود وپس از انجام طواف و نماز و سعي متوجه مي شود كه مي بايست به يكي از مواقيت برود ، تكليف او در اين صورت چيست ؟

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، فعلا تكليفي ندارد ، بلي اگر از طرف كسي نايب بوده و يا به سبب نذر عمره واجب شده باشد كفايت نمي كند .

* آية الله سيستاني : عمره او باطل است و اگر نمي تواند به ميقات برود مي تواند از أدني الحِلّ ؛ مانند مسجد تنعيم ، دوباره مُحرم شود و اعمال را انجام دهد .


64


* آية الله فاضل لنكراني : در فرض سؤال ، عمره باطل است و تكليف خاصّي ندارد و چنانچه عمره به جهتي بر او واجب بوده است يا بخواهد يك عمره مستحبي انجام دهد بايد به يكي از مواقيت برگردد ولو به ادني الحل و محرم شود و اعمال را انجام دهد .

* آية الله لطف الله صافي : بسم الله الرحمن الرحيم ، در فرض سؤال ، احتياطاً بقيّه اعمال عمره را اتمام كند و چنانچه عمره مفرده به نذر و غيره واجب بوده اكتفا به آن نكند و از ادني الحلّ محرم شود و عمره واجبه خود را انجام دهد . والله العالم .

* آية الله مكارم : بسمه تعالي ، احرام عمره مفرده منحصر به مواقيت معروف نيست . اگر اين شخص توجه مي داشت و نيت احرام را در حديبيّه كه نقطه اي است ميان جده و مكه يا محاذات آن تجديد مي كرد ، عمره اش صحيح بود و همچنين اگر در جده نذر احرام كرده بود عمره او بي اشكال بود ولي حالا كه هيچ يك از اين دو كار را انجام نداده احرامش باطل است و بايد به تنعيم كه ادني الحلّ محسوب مي شود و امروز در كنار شهر مكه قرار گرفته ، برود و از آنجا محرم شود و عمره را تجديد كند . 9/5/76


65


* آية الله شيخ جواد تبريزي : بسمه تعالي ، احتياطاً به يكي از مواقيت ولو به جحفه برود و براي عمره مفرده احرام ببندد و اعمال عمره مفرده را انجام دهد . والله العالم .

* آية الله نوري همداني : بسمه تعالي ، با تقديم سلام ، اگر بعد از اعمال متوجّه شود عمره او صحيح است .

* آية الله صانعي : چون احرام از ميقات نبوده محرم نشده ، لكن اگر بعد از تقصير و تماميت عمره مفرده متوجه شده ، عمره اش محكوم به صحت است و اگر قبل از آن باشد براي تحقق عمره ، اگر بخواهد آن را انجام بدهد از باب وجوب يا ندب ، ميقات بودن أدني الحل برايش خالي از قوّت نمي باشد ، هر چند احتياط مستحب برگشتن به ميقاتي است كه لازم بوده از آن محرم شود . 13/5/76

* سؤال2 : پوشيدن دمپايي دوخته براي مرد محرم چه حكمي دارد ؟

* آية الله لطف الله صافي : اشكال ندارد ، والله العالم .


66


* آية الله سيستاني : اشكال ندارد .

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، پوشيدن لباس مخيط بر محرم جايز نيست و اگر لباس صدق نكند اشكال ندارد .

* آية الله مكارم : بسمه تعالي ، اشكالي ندارد به شرطي كه روي پاي او را نگيرد ولي بهتر است مردان در حال احرام چنين كفشي نپوشند .

* فاضل لنكراني : جايز نيست .

* آية الله صانعي : حرمتش خالي از وجه نيست هر چند بسيار كم باشد .

* آية الله شيخ جواد تبريزي : بسمه تعالي ، در صورتي كه مقداري روي پا باز باشد مانعي ندارد . والله العالم .


67


* آية الله نوري همداني : بسمه تعالي ، با سلام ، اشكال دارد .

* سؤال3 : به مچ بستن ساعتي كه بند آن دوخته است چه حكمي دارد ؟

* آية الله فاضل لنكراني : احوط اجتناب از مطلق مخيط است حتّي بند ساعت .

* آية الله خامنه اي : بسمه تعالي ، چنانچه گذشت ، پوشيدن چيزي كه بر آن لباس صدق نكند ، هر چند مخيط باشد اشكالي ندارد .

* آية الله مكارم : بسمه تعالي ، اشكالي ندارد .

* آية الله سيستاني : اشكال ندارد .

* آية الله صانعي : همانطرز كه در پاسخ دو مرقوم شد ، حرمتش خالي از وجه نيست .


68


* آية الله لطف الله صافي : بنابر احتياط واجب از بستن آن در حال احرام خودداري كند . والله العالم .

* آية الله نوري همداني : بسمه تعالي ، با سلام ، اشكال دارد .

* آية الله شيخ جواد تبريزي : بسمه تعالي ، مانعي ندارد . والله العالم .



| شناسه مطلب: 83038