وضو بساز، به حرم امن می‌رویم

میقات حج - سال هیجدهم- شماره شصت و نه- پاییز 1388 اخبار و گزارش ها پردة کعبه تعویض شد www.shia-news.com ـ هفتم آذر ???? پردة کعبه در روز عرفه، در عربستان، با مراسمی تعویض شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، این مراسم هر سال در روز عرفه، با حضور شخصیت&s

ميقات حج - سال هيجدهم- شماره شصت و نه- پاييز 1388

اخبار و گزارش ها

پردة كعبه تعويض شد

www.shia-news.com ـ هفتم آذر ????

پردة كعبه در روز عرفه، در عربستان، با مراسمي تعويض شد.

به گزارش واحد مركزي خبر، اين مراسم هر سال در روز عرفه، با حضور شخصيت­هاي سياسي و ديني عربستان در مكة مكرمه برگزار مي­شود.

پردة ابريشمي كعبه 670 كيلوگرم وزن دارد و 150 كيلوگرم طلا و نقره براي دوخت آيات قرآن، روي پارچة آن به كار رفته است.

پردة كعبه 658 متر مربع مساحت دارد و از 47 قطعه تشكيل شده كه هركدام از آن­ها 14 متر طول و 95 سانتي­متر عرض دارد. همچنين داخل كعبه هم تميز و عطر افشاني مي­شود.

شمار قربانيان سيل در جده به 98 نفر رسيد

www.shia-news.com ـ هشتم آذر ????

به گزارش «شيعه نيوز» به نقل از ايرنا، شبكه­هاي خبري وابسته به عربستان با اعلام آمار مذكور توضيح بيشتري در اين خصوص ارائه نكردند.

گفتني است: بارش­هاي شديد چند روز اخير در مكة مكرمه، جده و ديگر مناطق جنوب غربي عربستان كه در شش سال گذشته بي­سابقه بوده، باعث قطع شبكة برق، تخريب برخي ساختمان­ها، اخلال در تردد خودروها و نيز قطع برخي شبكه­هاي مواصلاتي شده است.

منابع آگاه در سازمان هواشناسي عربستان ميزان بارندگي در جنوب غرب عربستان، به ويژه در شهر بندري جده را حدود 90 ميلي متر اعلام كرده­اند.

اين شهر بندري كه قطب اقتصادي عربستان محسوب مي­شود، در سواحل درياي سرخ واقع است.

سازمان آتش نشاني مكة مكرمه نيز اعلام كرد: با وجود بارش باران­هاي اخير، هيچ حادثه­اي زائران خانة خدا را در مشاعر مقدس (عرفات، ‌مشعر و منا) تهديد نمي­كند.

يك زائر چچني پياده به مكه رفت

shia-online.ir - جمعه، ششم آذر 1388

به گزارش شيعه آنلاين، به نقل از جمهوريت، يكي از اهالي چچن براي رسيدن به شهر مكه و انجام حج، پنج هزار كيلومتر را پاي پياده طي كرده است.

روزنامه اينترنتي ايزوستيا در شمارة ديروز خود مي‌نويسد: اين حاجي كه نذر كرده بود پياده به مكه برود، از طريق تركيه، سوريه و اردن راه خود را آغاز كرد و هر روز بدون توقف كيلومترها راه مي‌پيموده است.

وي معتقد است خواندن آيات قرآن در طول مسير، به وي نيرو مي­داد. علاوه بر اين، اهالي كشورهايي كه وي از آن­ها عبور كرده، خيلي به وي كمك كرده‌اند و برخي از آن­ها با خودروهايشان وي را تا مرز همراهي مي‌كرده‌اند، اما وي به پيشنهادهاي مكرّر آن­ها براي سوار شدن پاسخ منفي مي‌داده است.

حاجي چچني تأكيد مي‌كند كه مي‌خواسته نذر خود را حفظ كند و مانند اجدادش پاي پياده به مكه برسد.

گفتني است، بر اساس گزارش رسمي مقامات عربستان، امسال دو ميليون نفر مسلمان به حج رفته‌اند كه 20 هزار نفرشان مسلمانان روسيه هستند.

دستكاري ضريح پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به وسيلة وهابيان عربستان

www.valiasr-aj.com

و اين هم نمونه­اي ديگر از تغييرات و دستكاري وهابيون عربستان جهت توجيه افكار باطل خود:

تصوير قديم ضريح در اينجا بيايد

بر ضريح قديم پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، نام «يا الله» و «يا محمد» نوشته شده، كه واضح و مشخّص است.

تصوير جديد ضريح در اينجا بيايد

در تصوير جديد ضريح پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، نام «محمد» را به «مجيد» تغيير داده­اند!


تصاويري از مراسم تعويض پرده كعبه

تحقّق وحدت شيعه و سني نيازمند گام­هاي عملي از دو طرف است

www.abna.ir - 1388/8/24

به گزارش خبرگزاري اهل‏بيت عليهم السلام ـ ابنا ـ حجت‏الاسلام «شيخ حسن صفار» خطيب جمعة شهر قطيف عربستان، ضمن محكوم كردن جنايات تروريست­ها در مناطق مختلف جهان؛ مانند عراق، افغانستان و عراق، خواستار تمسّك مسلمانان به راهكارهاي عملي براي رسيدن به وحدتي پايدار در جهان اسلام شد.

وي با بيان اين­كه تلاش­هاي صورت گرفته براي رسيدن به وحدت اسلامي ميان گروه­هاي مختلف شيعي و سني مطلوب بوده اما كافي نيست، گفت: ما نيازمند گام­هاي عملي و موثر، فراتر از برگزاري همايش­هاي علمي براي نزديك كردن مسلمانان به يكديگر هستيم.

شيخ صفار با بيان اين­كه برخي معتقدند رسيدن به وحدت اسلامي به خصوص با جريان تندرو سلفي، غير ممكن است و تقريباً اميدي نسبت به اين مسأله وجود ندارد، گفت: هيچ­گاه نبايد نسبت به نزديك شدن هرچه بيشتر شيعه و سني، به ويژه جريان­هاي تند روي سلفي نا اميد شد، چراكه هم اكنون در عربستان اقدامات خوبي در اين زمينه صورت گرفته است و در اثر فعاليت مستمر علماي شيعه، بسياري از شخصيت­هاي تند روي سلفي نسبت به مواضع افراطي خود عليه شيعيان عقب نشيني كرده­اند؛ مثلاً شيخ سلمان عوده و شيخ خوجه كه از شخصيت­هاي شناخته شدة سلفي ها در عربستان هستند، روابط بسيار خوبي با ما پيدا كرده­اند و حتي ابراز تمايل كرده­اند تا گفتگوهايشان با علماي شيعه را افزايش دهند.

وي دامن زدن به اختلافات و مطرح كردن مسائل تحريك آميز از سوي شيعه و سني را مانع جدي وحدت و عامل مؤثر افزايش خشونت­ها در جهان اسلام دانست و گفت: اگر خواستار رسيدن به وحدتي ماندگار و واقعي هستيم بايد به اين سمت حركت كنيم كه شيعه و سني به­طور جدي نسبت به حساسيت­هاي طرف مقابل، حساس باشند و به آن­ها احترام بگذارند؛ به­طوري­كه شيعيان مقدسات اهل تسنن را در ملأ عام هتك نكنند و اهل تسنن نيز ضمن احترام به شيعيان و مقدسات آن­ها، تفكّر تكفير برادران خود را كنار بگذارند.

صفار گفت: اگر طرف مقابل؛ چه شيعه و چه سني، احساس كند مقدساتش از سوي طرف ديگر مورد هتك و بي احترامي قرار مي گيرد، نمي­توان از وي انتظار داشت به انديشه وحدت معتقد باشد، درست مانند اين است كه شخصي در ظاهر به شما بگويد: «تو را دوست دارم» اما در غياب شما بگويد «لعنت بر پدرت!» روشن است اگر به گوش وي برسد ديگر هيچ­گاه ابراز دوستي تو را باور نمي­كند و همواره مترصد آسيب رساندن به شما است.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد: تلاش­هاي عملي مستمري كه توسط بسياري از علماي شيعه و سني براي نزديك كردن شيعيان و اهل تسنن در حال انجام است، به­طور گسترده­تر در كشورهاي اسلامي ادامه يابد تا شاهد امتي واحده و با قدرت در برابر دشمنان باشيم.

سازندة درِ طلايي كعبه درگذشت

www.tabnak.ir
به گزارش خبرگزاري ابنا، شيخ احمد بدر اين در را كه در آن، از 300 كيلوگرم طلاي ناب استفاده شده، به دستور ملك خالد در اكتبر 1979 در يك كارگاه مخصوص اين كار ساخته بود. همچنين كار جلا دهي به ميزاب (ناودان طلاي كعبه) و قاب نقره‏اي حجرالأسود توسط شيخ احمد انجام شده بود. وي هنر خود را از پدرش شيخ ابراهيم بدر آموخته بود. پدر وي نيز سازندة درِ سابق كعبه در سال 1942 ( تاريخ هجري؟؟؟) به دستور ملك عبدالعزيز بود.

كار طراحي و ساخت در طلايي كعبه در يك سال تمام انجام شد. در ساخت ستون‏هاي داخلي و ناودان (ميزاب) هم از 25 كيلوگرم طلاي 24 عيار استفاده شد.

عبارت «يا حيّ و يا قيّوم» و آياتي از قرآن كريم و كلمات «الله» و «محمد» بر روي اين در نگاشته شده است.

احمد در سال 1920 ( تاريخ هجري؟؟؟) در مكه معظمة متولد شد و در 15 سالگي به كارگاه طلا و نقره پدرش وارد شد و در تمام عمرش به كار زرگري در اين كارگاه مشغول بود.

ادعاي مضحك رهبر القاعده در عربستان

www.tabnak.ir

رهبر القاعده در عربستان، بدون اشاره به جنايات اين گروه در افغانستان و عراق و يمن و ديگر كشورها عليه بشريت، ادعا كرد: «خطر شيعيان و ايران براي اسلام بسيار بزرگ‏تر از خطر مسحيت و يهوديت است!»

به گزارش خبرگزاري اهل‏بيت عليهم السلام ـ ابنا ـ «محمد بن عبدالرحمان الرشيد»، رهبر گروه تروريستي القاعده در عربستان، خطر ايران را براي اسلام بسيار بيشتر از يهوديت و مسيحيت شمرد و گفت: «ما از تمامي ملّت‏هاي سني درخواست مي‏كنيم تا به هر نحو ممكن در مقابل خطر ايران و ديگر پيروان شيعه در منطقه مقاومت كنند!»

وي در ادامة ادعاهاي شيطاني خود، بدون اشاره به عمليات‏هاي انتحاري و قتل‏عام مردم در افغانستان، پاكستان، يمن و عراق گفت: «شيعيان شرايط و امكانات ادامة تجاوز و تسلّط آمريكا در عراق و افغانستان را فراهم مي‏كنند!»

خاطرنشان مي‏شود گروه‏هاي مختلف اسلامي؛ از جمله شيعيان و اهل‏سنت از اقدامات تروريستي القاعده در سال‏هاي اخير آسيب‏هاي فراواني ديده‏اند.

به نظر مي رسد القاعده كه در عمليات‏هاي تروريستي خود پيروان هيچ يك از اديان مسيحيت، يهود و مسلمان را مستثنا نمي‏كند، با طرح ادعاهاي بي‏اساس عليه شيعيان، قصد رفع اتهام از خود را دارد.



عربستان اجازة پوشش خبري حج را به غير مسلمانان مي دهد

www.bfnews.ir ـ شنبه 23 آذر 1387

به گزارش آينده روشن، پوشش خبري حجّ امسال (2008) در رسانه­هاي غربي، فرقي اساسي با سال­هاي گذشته داشته است.

امسال، سي.ان.ان كه متعلّق به كمپاني تايم وارنر، حامي رسانه­اي صهيونيسم و از رسانه هاي كمك كننده به انتخاب جورج بوش است، يك خبرنگار مسيحي را براي پوشش حج به عربستان اعزام كرده است. اين خبرنگار امكان دسترسي به اتاق كنترل امنيت مسجد الحرام داشت.

Arwa Damon، كه از مادري سوري و پدري آمريكايي متولّد شده، سوابقي نيز دارد. پوشش مستقيم عمليات نظاميان آمريكايي در نجف عليه جيش المهدي، پوشش خبري اشغال سامرا در سال 2004 و پوشش اعدام صدام حسين از جمله فعاليت­هاي رسانه­اي وي در جايگاه خبرنگار براي شبكه خبري سي.ان.ان بوده است.

نكتة جالب در يكي از گزارش­هاي ويديويي وي كه لينك آن در كنار صفحه آمده، اين است كه وي خواستار تهية گزارش از رمي جمرات است؛ جايي كه مسلمانان براي نشان دادن بيزاري خود از شيطان، به نماد شيطان سنگ پرتاب مي­كنند.

در اين گزارش، اروا ديمن با نشان دادن ترتيبات امنيتي اختصاص داده شده و تمركز معنا دار بر حضور 60 هزار نيروي امنيتي در مكه، سعي مي­كند حضور ميليوني مسلمانان در حج را خطري براي دنيا نشان دهد كه دولت عربستان با بهره گيري از فناوري مدرن و نيروهاي امنيتي سعي در خنثي كردن آن دارد!

ديدار دست اندركاران مراسم حج با رهبر معظم انقلاب اسلامي

khamenei.ir ـ 30 /9 / 1388

مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه­اي ـ دام ظلّه العالي ـ در ديدار دست اندركاران مراسم حج با ايشان، ضمن تشكر از تلاش­هاي مجموعة دست اندركار برگزاري حج، خواستار كشف ظرفيت­هاي ناپيداي حج، و تأسيس اتاق فكر متشكل از مجموعه­اي از متفكّران براي كشف اين ظرفيت­ها شدند. معظم له در اين ديدار كه در مورخ 30 /9 /1388 انجام شد فرمودند:

هر بخش از اعمال و مناسك حج، افزون بر تأثير شگرف در تربيت روحي انسان، از قابليّت زيادي براي تبليغ و روشنگري برخوردار است.

ايشان با تشكر از تلاش­هاي مجموعه دست اندركاران برگزاري حج افزودند: كشف ظرفيت­هاي ناپيداي حج، نياز به يك اتاق فكر متشكل از مجموعه­اي از متفكران دارد كه وظيفه و كار خود را كشف اين ظرفيت­ها قرار دهند، ضمن آنكه مي­توان كيفيت و اثرگذاري برنامه­ها و همايش­هاي برگزار شده را ارتقا بخشيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تفضّل ويژة خداوند به حج امسال، خاطرنشان كردند:

خداوند به ما نشان داد كه چگونه ارادة الهي بر ارادة طواغيت و الهة پندارهاي مادي غلبه مي­كند و اين موضوع بارها در جمهوري اسلامي تجربه شده است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: طرح برخي شبهات مي­تواند باب جديدي براي تبيين و تبليغ باز كند، ضمن آنكه پاسخگويي به شبهات ضروري است.

ايشان با اشاره به برگزاري با شكوه­تر مراسم برائت از مشركين و دعاي پرفيض كميل در مدينة النبي افزودند: توسل پشتوانة اقدامات شماست و بايد اين عروة الوثقي را حفظ كرد و امروز حج با تلاش­هاي صورت گرفته، به پايگاه روشنگري تبديل شده است كه بايد اين اقدامات با قوت ادامه يابد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به تدبير دولت براي پيشگيري از شيوع آنفلوانزاي نوع «آ» اشاره و خاطرنشان كردند: با توجه به احتمالات، اين تدابير و پيش بيني­ها خوب و لازم بود.

در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري، نمايندة ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، طرح مسألة «بصيرت» و «وحدت» به عنوان ويژگي منتظران واقعي را موضوع حج امسال بيان كرد و گفت: مناسك و برنامه­هاي معنوي حج به رغم حجم سنگين تبليغات منفي و برخي نگراني­ها، بدون كم وكاست و بهتر از هر سال در آرامش كامل برگزار شد.

وي به برپايي سمينارها و همايش­هايي با موضوعات مختلف در بعثة مقام معظم رهبري و ارتقاي كيفي و كمي اين همايش­ها اشاره كرد و افزود: تبيين مسايل فقهي و طرح موضوعاتي مانند «وحدت» و «برائت»، نگاه نو به مسألة تبليغات، پاسخ به شبهات، وحدت امت اسلام، جايگاه نظام جمهوري اسلامي از موضوعاتي بود كه در اين همايش­ها مطرح شد. همچنين در حج امسال از توان قاريان در مسجدالحرام و در بين كاروان­هاي داخلي استفاده شد.

آقاي خاكسار قهرودي رييس سازمان حج و زيارت نيز در گزارشي از روند اجرايي حج، آمادگي و تعامل قوي­تر بين بخشي، توجه جدي به مصرف بهينه و جلوگيري از اسراف، پشتيباني بيشتر از بخش فرهنگي و توجه به مسألة بهداشت را از جمله ويژگي­هاي حج امسال برشمرد.

مسلمانان روسيه مناسك حج را آموزش مي‌بينند

www.mehrnews.com ـ ????/??/??

مقامات ديني روسيه از برگزاري كارگاه­هاي آموزش مناسك حج به مسلمانان روسي خبر داده‌اندكه در آستانة ترك روسيه و سفر به عربستان براي انجام حج هستند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اسلام آنلاين، امسال بيش از 20 هزار روسي براي به جا آوردن يكي از پنج ركن اسلام راهي سفر حج شده­اند.

(تصوير شخص محرم از اهل سنت است، اصلاح شود؟؟؟؟)

نخستين كاروان از مسلمانان روسي روز 4 نوامبر روسيه را به مقصد عربستان ترك كردند.

روشن عباس اف از هيئت ديني مسلمانان در بخش اروپايي روسيه گفت: مقامات ديني در روسيه برگزاري كارگاه­هاي آموزش حج به زائران را آغاز كرده­اند.

وي اظهار داشت: اين هئيت با همكاري آژانس­هاي مسافرتي، راهنماي ديني براي راهيان حج فراهم مي­كند.

مسلمانان روسيه در دوران ­كمونيست در اتحاد جماهير شوروي، با محدوديت­هاي بسياري رو به رو بودند اما اكنون اسلام پس از سال­ها سركوب، در حال رشد و احيا است.

درحال حاضر حدود چهار هزار مسجد در روسيه فعال هستند و فروشگاه­هايي ويژه غذاي حلال، لباس اسلامي در اين كشور فعاليت مي­كنند و به تازگي مسلمانان ساخت نخستين بيمارستان اسلامي در فدراسيون روسيه را آغاز كردند.

واكنش يك دانشگاه در عربستان نسبت به گرايش به تشيّع

www.labbaik.ir ـ 30/9/1388

پايگاه اينترنتي «الحرمين» نوشت: رييس دانشكدة شريعت و مطالعات اسلاميِ دانشگاه قصيم عربستان، سندي رسمي مبني بر لزوم مقابلة اعضاي هيأت علمي با پديدة گرايش به تشيع در بين دانشجويان امضا كرد.

به گزارش ايرنا، در اين بخشنامه آمده است: 60 دانشجوي اين دانشكده مظنون هستند كه شيعه شده­اند. در مورد ساير دانشكده­هاي دانشگاه قصيم نيز چنين ظن و گماني وجود دارد.

متن بخشنامه چنين است:

بسم الله الرحمن الرحيم

به تمام اعضاي هيأت علمي دانشكدة شريعت و مطالعات اسلامي، با توجه به افزايش گرايش به تشيع در ميان برخي دانشجويان دانشكده تصميمات زير اتخاذ شد:

نخست: اسامي دانشجوياني كه مظنون هستند ا علام شود، همان­طور كه پيش از اين گفته شد تعداد آنان بيش از شصت نفر است (معرفي آنان بايد محرمانه و بدون اطلاع دانشجويان باشد.)

دوم: جمع آوري تعداد بيشتر كتاب­هاي تشيع كه در برخي قسمت­هاي دانشكده توزيع شده است.

سوم: اين بخشنامه بايد در طول يك هفته به اجرا در آيد و كسي كه همكاري نكند مورد تحقيق و بازجويي قرار مي گيرد.

اولويت اعزام به حج براي 40 هزار نفر

hajj.irـ 1388/09/26

عبدالله نصيري مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني شبكة خبر اعلام كرد: در حج امسال 000 64 نفر به حج مشرّف شدند كه از اين تعداد 59000 نفر مربوط به زائران و باقي عوامل كاروان ها بوده­اند.

وي با اشاره به اين­كه سفر 40000 نفر در حج امسال به دليل بروز بيماري آنفلوانزاي نوع «آ» به تعويق افتاد، افزود: اين افراد كساني بودند كه بالاي 65 و زير 12 سال سن داشتند و به همين علت 40000 نفر نسبت به سال گذشته كاهش زائر داشتيم و سفر اين دسته در اولويت سال آينده قرار گرفت.

نصيري در خصوص سهمية اختصاص يافته از سوي دولت عربستان براي سال آينده، با بيان اين­كه در سال آينده همان سهميه­اي كه پيش­تر داشتيم اعزام خواهند شد، گفت: پيش بيني مي­شود كه بالغ بر 104000 نفر به حج اعزام شوند.

مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت در پاسخ به اين پرسش كه سال آينده از ثبت نام كنندگان كدام تاريخ ها دعوت مي شود، گفت: براي حج امسال از كساني كه تا پايان آبان 83 ثبت نام كرده بودند دعوت شد و پيش بيني مي­شود براي حج سال 89 ،كساني كه تا پايان سال 83 ثبت نام كرده­اند دعوت و فراخوانده شوند كه تعداد كامل آن پس از پايان حج و در جلسه­اي كه دو هفته آينده تشكيل خواهد شد، اعلام مي­شود.

سالم­ترين حج تمتع تاريخ معاصر ايرانيان برگزار شد

hajj.irـ 1388/09/28

عضو كميتة كشوري آنفلوانزا كه به نمايندگي از وزارت بهداشت در مراسم حجّ تمتّع امسال حضور داشت، گفت: مراسم حج تمتع امسال سالم­ترين حج از نظر تمام بيماري‌ها در تاريخ معاصر ايران بود. چنين دستاورد بزرگي اتفاقي نبود و بلكه حاصل برنامه‌ريزي‌هايي است كه بايد تجربة آيندگان باشد.

حسين حاتمي، رييس دانشكدة بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و عضو كميتة كشوري آنفلوانزا كه به عنوان نمايندة وزارت بهداشت در مراسم حج تمتع امسال حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: در ساية عنايات الهي، حج تمتع امسال به عنوان سالم­ترين وكم‌خطرترين حج تمتّع در تاريخ پزشكي معاصر ثبت خواهد شد؛ زيرا نه تنها با همه‌گيري وسيع و غيرقابل كنترل آنفلوانزاي فصلي يا آنفلوانزاي با منشأ خوكي مواجه نشديم، بلكه به طرز بي‌سابقه‌اي ميزان بروز ساير بيماري‌هاي عفوني و غيرعفوني و حتي حوادث و سوانح هم كاسته شده بود و اين تجربه قابل تكراري است كه لازم است در همة سفرهاي زيارتي كشورهاي اسلامي مورد توجه قرار گيرد.

عضو كميتة كشوري آنفلوآنزا افزود: عوامل مؤثر بر كاهش ميزان بروز بيماري‌ها در حج تمتع سال جاري را مي‌توان در قالب چند نكته خلاصه كرد كه مهمترين آن لطف و عنايت و مشيّت ويژة الهي در سال جاري است كه حج اكبر ناميده مي‌شد و بعد از آن آموزش موازين پيشگيري به زائران همة كشورهاي اسلامي و به خصوص زوّار ايراني مبني بر شست وشوي مرتب دست­ها با آب و صابون و استفاده از ماسك در مواقع لازم بود.

وي گفت: علاوه بر آن، حذف حدود 40000 نفر از متقاضياني كه دچار زمينة بيماري‌هاي قلبي، عروقي، ريوي، كليوي و امثال اين­ها بودند و به تعويق انداختن حج سال جاري آن­ها، در نظر گرفتن اتاق‌هاي جداسازي (ايزولاسيون) بيماران تب‌دار در هتل‌هاي محل استقرار كاروان‌ها و ويزيت نهايي اين‌گونه بيماران توسط متخصصان اعزامي، آموزش مؤثر پزشكان كاروان‌ها، استفاده از سجّادة شخصي از سوي اكثريت زائران ايراني، اقدامات بسيار مفيد متخصّصان وكارشناسان بهداشت محيط اعزامي ازطريق معاونت سلامت وزارت بهداشت نيز در اين موفقيت تاريخي نقش بسيار مهمي داشت.

حاتمي افزود: استفاده از تجربيات باليني متخصّصان بيماري‌هاي عفوني اعزامي از طريق معاونت سلامت به منظور تشخيص باليني و اپيدميولوژيك موارد مشكوك به آنفلوآنزاي جديد، برنامه‌ريزي‌ها و تلاش‌هاي آگاهانة ساير متخصصان هيئت پزشكي حج و زيارت و متخصصان اعزامي توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت و ـ مديريت مدبرانه و بسيار عالي مديريت سلامت و درمان حج و زيارت و آمادگي كامل آنها براي مديريت بحران و از جمله حلّ سريع معضل آبگرفتگي چادرها و تجهيزات در مراحل نهايي تشريق (عرفات، مشعر و مِنا) بدون اين­كه كوچكترين وقفه‌اي در انجام مناسك يا خدمات پزشكي ايجاد شود نيز در اين زمينه بسيار مهم بود.

عضو كميتة كشوري آنفلوآنزا گفت: بارندگي شديد و بي سابقه صبح روز قبل از ايام تشريق كه بدون شك باعث از بين بردن حشرات موذي و زدودن بسياري از ميكروب‌ها و ويروس‌ها شد و به امر الهي ميزان بروز بيماري‌هاي تنفسّي بعد از ايام تشريق را در مقايسه با سال‌هاي قبل از 80 % به كمتر از 8 % كاهش داد.

به گفتة وي، آغاز حج تمتع سال جاري در وضعيتي كه موج آنفلوآنزا گسترة زيادي از عربستان را پشت سر گذاشته بود نيز در موفقيت تاريخي مؤثر بود.

حاتمي افزود: جالب توجه است افرادي كه در جريان تأثير اين‌گونه اقدامات نيستند و تصوّر مي‌كنند اين موقعيت بهداشتي مطلوب، به طور اتفاقي و تكرارناپذير پيش آمده است معترض­اند و مي‌گويند: چرا امسال كه هيچ خبري نبود از اعزام 40000 نفر از متقاضيان جلوگيري كردند؟ با توجه به توضيحاتي كه داده شد، نيازي به پاسخ بيشتر نيست و بهتر است به جاي اين گونه صحبت‌ها، تجربيات موفق سال جاري نهادينه كنيم و تهديدهايي را كه خوشبختانه به فرصت تبديل كرديم در برنامه‌ريزي‌هاي همة سفرهاي زيارتي به كار ببريم تا همواره وسيلة سلامت شهروندان سرزمين‌مان ايران را فراهم كنيم و از ايجاد نارضايتي در آنها بپرهيزيم.

تفاوت‌هاي وهابيت و اهل سنت در گفتگوي مولوي عبدالرحيم رضوي با«تابناك»:

وهابيت خون همة امّت اسلامي را مباح مي‌دانند به جز پيروان خود

www.tabnak.ir ـ 3/10/ ????

مولوي عبدالرحيم رضوي رئيسي، از روحانيون اهل سنت سيستان و بلوچستان است. وي دانش‌آموختة حوزه‌هاي علمية اهل سنت پاكستان بوده و هم اكنون به امر تدريس و نظارت بر مدارس ديني اهل سنت در شهر زاهدان مي‌پردازد. مولوي رضوي در خصوص وهابيت مطالعه و تحقيق‌هاي زيادي داشته است:

پرسش: تفاوت نظري، فكري و عملي فرقة وهابيت با اهل سنت چيست؟

تفاوت نظري و فكري اين فرقه با اهل سنت زياد است. وهابي­ها در همة عقايد اسلامي با اهل سنت و همچنين با مسلمانان تفاوت و اختلاف زيادي دارند؛ براي نمونه، زماني كه وهابيت را انگليس در بلاد حرمين شريفين راه‌ انداخت، آن­ها بيشتر علماي حرمين را كه اهل سنت بودند، به شهادت رساندند و همة آثار ديني و فرهنگي مسلمانان؛ از جمله بارگاه‌هاي ملكوتي جنّة البقيع را كه مقبره‌ها و عمارتهايي داشتند و حتي خود ضريح خضراي حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم را هم خواستند تخريب كنند كه موفق نشدند. تاريخ گواه است كه آن­ها خون همة امت اسلامي را مباح مي‌دانستند جز پيروان خود را. آن­ها در راه كفر و عليه اسلام قيام كردند تا علماي اهل سنت واقعي، فرهنگ ديني و اعتقادي مسلمانان را از بين ببرند كه امروز اعتقادات سوء آن­ها بر همگان شناخته شده است؛ بنابراين، در طرحي جديد تصميم گرفتند اين فرقه را با نام‌هاي ديگري به ميدان بياورند كه متأسفانه در كشور‌هاي اسلامي و در بين مسلمانان نفوذ كردند.

مسأله‌اي كه امروز جاي تأسف زياد دارد، اين است كه بعضي از مسلمانان گول اين راه كار جديد را خوردند كه در برخي موارد موجب تخريب چهرة واقعي اهل سنت شده است.

توصية بنده به مسلمانان اين است كه اين گروه ضالّه را كه تفاوت فكري و نظري زيادي با عقايد اسلامي قديمي دارد مي‌توان شناخت. پس همواره تلاش كنند كه در دام اين شياطين نيفتند؛ زيرا آن­ها در اقوام و قبيله‌ها و همة كشورهاي اسلامي نفوذ كرده‌اند.


پرسش: وهابيت از چه زماني و توسط چه كساني تأسيس شده است؟

خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ (وَ لَنْ تَرْضي‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصاري‏ حَتَّي تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم) .

دشمنان دين و اسلام هميشه در تلاش بودند كه اسلام را از داخل لطمه بزنند. انگليسي‌ها فردي را كه «محمد» نام داشت و پسرعبدالوهاب بود، براي ايجاد فرقه وهابيت انتخاب نمودند و او را واداشتند تا كتابي به نام «التوحيد» به چاپ رساند و گرايش وهابيت را به طور رسمي در عربستان بنا گذاشت. اين فرقه با حمايت دولت سعودي مراكز و دانشگاه‌هاي زيادي در عربستان و ساير كشورهاي منطقه و مسلمان تاسيس كردند و در كشورهاي اسلامي فعاليت‌هاي ديني، سياسي و... را آغاز نمودند.

اين فرقه در پيشبرد اهداف خود، طعمه‌هايي در ميادين ديني و اعتقادات مذهبي مسلمانان قرار مي‌دهند و در عمل، راه را براي داشمنان اسلام هموار مي­كنند و به تخريب چهرة اسلام مي‌پردازند؛ به گونه‌اي كه هم‌اكنون نيز بعضي از كشورهاي اسلامي با پيامدهاي اين فرقه دست به گريبان هستند. اين فرقه توانست در ميان اهل سنت خود را جاي دهد كه متأسفانه امروز شاهد پاره‌اي از دسيسه‌هاي آن­ها در ميان مردم مسلمان اهل سنت منطقه هستيم. عمده فعاليت اين فرقه ايجاد شكاف و تفرقه ميان امت اسلامي است. با ايجاد اختلاف ميان مسلمانان منطقه و پاره‌اي عمليات تروريستي كه اين فرقه انجام دادند، زمينه را براي ايجاد پايگاه‌هاي نظامي توسط يهود و نصاري عليه مسلمانان مهيّا ساختند.


پرسش: توهين به مقدسات، اهل بيت و اهل سنت توسط چه كساني و با چه هدفي در كشورهاي اسلامي ترويج مي‌شود؟

اين مسأله كاملاً روشن است. دشمنِ مقدسات اسلامي، همين گروه وهابي هستند و شدت آسيب‌هايي كه از ناحيه اين فرقه صورت گرفته، از ناحية يهود و نصراني‌ها تاكنون صورت نگرفته است. در پشت همة فتنه‌جويي‌ها همين شياطين قرار دارند و عوامل اجرايي آن­ها امروز در مناطق مختلف در پي برآوردن اهداف آن­ها مي‌باشند كه متأسفانه بنده از معرفي و نام بردن آن­ها معذورم.

بايد توهين‌كنندگان و آسيب رسانان مقدّسات مسلمين را، از اعتقادات فكري و عملي‌ آنان شناخت؛ آن­ها اهداف سياسي دارند و و دين را ابزار اين هدف قرار داده­اند و متأسفانه در اين زمينه در برخي كشور‌هاي اسلامي موفقيت‌هايي نيز داشتند و كشورها زماني به اين نيت شوم پي مي‌برند كه آن­ها به خواسته‌شان ـ كه همان تضعيف و تفرقه ميان مسلمانان و كشور‌هاي اسلامي و تسلّط استكبار بر حكومت‌هاي اسلامي است ـ مي‌رسند. ملّت‌ها هنگامي متوجّه مي‌شوند كه اين آسيب با نام دين و مذهب بر سرشان فرود آيد و آن زماني است كه متجاوزان به اهداف خود رسيده باشند.


پرسش: رابطة بين اهل سنت و وهابيت چگونه بوده است؟

پيش از نفوذ فرقة وهابيت در منطقه، مردم مسلمان منطقه مشكلي با خود نداشتند و در كنار يكديگر در صلح و امنيت زندگي مي‌كردند و هيچ يك از اين حرف‌ها و تعصبات پوچ و بي‌معني در ميانشان وجود نداشت. اما با آغاز به كار اين فرقه و نفوذ ميان مسلمانان منطقه، مردم مسلمان، تشنة خون يكديگر شدند؛ ميان مردم شكاف و اختلاف پديد آمد و هر روز شاهد اتفاق و مسألة سياسي جديدي در منطقه هستيم.

همان گونه كه پيش­تر هم گفتم، در اين ميان تنها اهل سنت نبود كه آسيب مي‌ديد، بلكه تمام مسلمانان با فرقه و مذاهب اسلامي متفاوت از اين ناحيه آسيب ديدند. در عربستان و كشورهاي ديگر اسلامي علماي دين و مردم مسلمان هدف پيكان اين شياطين قرار گرفتند. در عراق، افغانستان، پاكستان، يمن، هندوستان و حتي كشور خودمان ايران در استان­هاي سيستان و بلوچستان يا كردستان شاهد قضايا و عمليات تروريستي بوديم كه همة اين­ها با اهداف سياسي صورت گرفته است. آن­ها (وهابيت) همواره تلاش نمودند با ايجاد ناامني و اختلاف ميان مسلمانان و با اجراي سلسله عمليات‌هاي تروريستي و با ازميان برداشتن علماي اهل سنت وشيعه به اهداف پليدشان دست يابند.

بيست و سومين نشست ماهانة فكري ـ رايزني با عنوان: «ابعاد سياسي و اجتماعي حج»

بيست و سومين نشست ماهانة فكريِ «ابعاد سياسي و اجتماعي حج» در سالن امام خميني1 واقع در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، در تاريخ 23 آبان در دمشق برگزار گرديد.

تصوير آقاي محمد صياح المعراوي آخرين عكس؟؟؟؟

در اين نشستِ فكري كه با حضور جمعي از نخبگان فكري و فرهنگي و علاقه مندان برگزار شد، آقاي محمد صياح المعراوي چهرة برجستة محافل علمي سوريه سخنراني كرد. وي پس از ابراز خرسندي براي سخنراني در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دربارة موضوع حج و ابعاد سياسي و اجتماعي آن گفت:

«در يك جلسه نمي­توان به تمام ابعاد حج واقف شد، ليكن بايد به معاني موضوع اين جلسه اشاره كرد. اسلام هيچگاه قائل به جدايي اخلاق از دين نبوده و از اين رو است كه شرط حسن كردار را پاكي نيت و خلوص آن مي­شمارد؛ چرا كه خداوند قصد و نيت پاك انسان را همراه با عمل و رفتار صحيح خواهان است و در اين زمينه بايد گفت كه دين اسلام به عنوان يك خط مشي كامل و الهي جهت پياده نمودن آن در زمين نازل شد. لذا حضرت ابراهيم بنا بر اوامر الهي، سرزمين حاصلخيز عراق را ترك كرد و به مكاني صحرايي منتقل شد. اين امر جهت نشان دادن اهميت خانة خدا در آن مكان به تمامي بشر بود و در آنجا ديوارهاي كعبه را بنا كرد و از خداوند خواست پيامبري را براي اهل آن منطقه بفرستد و اين امر در زمان پيامبري حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم محقّق شد؛ (وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعِيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ * رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ * رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ * وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الآْخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ * إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ).

خداوند از حضرت ابراهيم خواست كه به او شرك نورزد و كعبه را پاك و طاهر نگه­دارد تا مردم پيرامون آن نماز بگزارند و طواف كنند. اين امر داراي دو بُعد است:

1. تربيتي و خودسازي، با اقرار به يكتاپرستي خدا.

2. اتحاد و هم­دلي، با روي آوردن به حج و جمع شدنشان پيرامون كعبه.

چرا كه در جهان هيچ چيز مانند حج قادر به گرد آوردن انبوهي از مردم در يك جا نيست.»

آقاي محمد صياح المعراوي در ادامة سخنان خود گفت:

«خداوند متعال دربارة منافع حج در قرآن فرمود: «اين حج براي آن است كه مردم شاهد منافع خودشان باشند و خدا را در ايامي معدود ياد كنند و از گوشت حيوانات كه قرباني مي كنند، بخورند و به فقرا بدهند و طواف كنند و حرمت­هاي خداوند را تعظيم نمايند و در نهايت از رجس و بت و شيطان دوري كنند.»

ايشان در مورد اعمال حج نيز به اين نكته اشاره كردند كه:

«طواف در خانة خدا با آن جمعيت ميليوني در يك منطقه نسبتاً كوچك، منظره­اي بديع و تأثيرگذار مي باشد، همانگونه كه نماز گزاردن به سوي كعبه، در هر جا كه باشد، نشانگر وحدت هدف و مسير به سوي خداوند متعال است. در اين راستا نيز با روي آوردن به سوي كعبه بايد مسلمانان نيز قبلة اول خود را ـ كه قدس شريف است ـ فراموش نكنند و همواره به ياد آن و مردم فلسطين باشند.»

آقاي محمد صياح المعراوي در ادامه سخنانش گفت: خداوند متعال دربارة منافع حج در قرآن فرمودند:

( وَ إِذْ بَوَّأْنا لإِِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ أَنْ لاَ تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلي كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلي ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الأَْنْعامِ فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ ).

در اين زمينه آقاي المعراوي افزود: «روي آوردن مردم به حج و جمع شدن آنان در يك مكان، منافع و مصالح زيادي براي آنان تأمين مي­كند؛ از جملة اين منافع آن است كه:

ـ مردم شاهد منافع خويش باشند.

ـ خداوند را در ايامي معدود ذكر و ياد كنند.

ـ از گوشت حيواناتي كه قرباني مي­كنند بخورند و از آن به فقرا نيز بدهند.

ـ به نذر خود وفا كنند.

ـ مناسك حج را ادا كنند.

ـ اطراف خانة خدا طواف كنند.

ـ حرمت­هاي خداوند را تعظيم نمايند.

ـ از رجس و بت و شيطان دوري كنند.

ـ از شيطان دوري جويند و براي خداوند شريك قائل نشوند و تنها به پروردگار متعال روي آورند و وي را به نحو نيكو بپرستند و عبادت كنند.

ايشان در مورد اعمال حج نيز به اين نكته اشاره كردند كه:

«طواف در خانة خدا، با آن جمعيت ميليوني، در يك منطقة كوچك، منظره­اي است بديع و تاثيرگذار، همانطوركه اقامة نماز به سوي كعبه در هر جا و از هر سو، نشانگر وحدت هدف و مسير به سوي خداوند متعال است.»

در پايان اين سخنراني، حاضران پرسش­هايي را در مورد حج مطرح كردند كه آقاي محمد صياح العمراوي به آنان پاسخ گفت.


| شناسه مطلب: 83601