آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟
پاسخ: گرامى‏داشت خاطره بندگان شایسته خدا بسان برپایى یادواره‏ها و جشن‏هاى میلاد آنان گرچه از دیدگاه خردمندان مسأله‏اى روشن است لیکن به منظور رفع هرگونه شبهه‏اى در این زمینه دلائل مشروع بودن آن را از نظر مى‏گذرانی
پاسخ:
گرامىداشت خاطره بندگان شايسته خدا بسان برپايى يادوارهها و جشنهاى ميلاد آنان گرچه از ديدگاه خردمندان مسألهاى روشن است ليكن به منظور رفع هرگونه شبههاى در اين زمينه دلائل مشروع بودن آن را از نظر مىگذرانيم:
۱- برپايى مراسم ابراز محبّت است.....
قرآن كريم مسلمانان را به دوستى پيامبر گرامى و اهل بيت آن حضرت دعوت مىكند:
«قل لا أسألكم عليه أجراً إلّاالمودّة فى الْقربى».[۱]
- (اى پيامبر) بگو از شما پاداشى جز دوستى خويشاوندانم نمىخواهم.
شكّى نيست كه برگزارى مراسم گرامىداشت اولياى الهى جلوهاى از عشق و علاقه مردم به آنان است كه از ديدگاه قرآن كريم مورد پذيرش است.
۲- برپايى مراسم تعظيم پيامبر است.
قرآن علاوه بر يارى رسول خدا تجليل از مقام وى را نيز به عنوان معيار رستگارى و سعادت معرّفى مىكند.
«فَالَّذِيْنَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوْهُ وَ نَصَرُوْهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِىْ انْزِلَ مَعَهُ اولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».[۲]
- آنان كه به پيامبر گرويدند و او را گرامى داشتند و ياريش نمودند و از روشنايى كه بر وى فرو فرستاده شد پيروى كردند، رستگارانند.
از آيه ياد شده بخوبى معلوم مىشود كه گرامى داشت رسول خدا از ديدگاه اسلام مطلوب وپسنديده است و برگزارى مراسمى كه خاطره شكوهمند پيامبر را هميشه زنده نگاه دارد و از مقام شامخ وى تمجيد نمايد مورد خوشنودى خداوند است. زيرا در اين آيه چهار صفت براى رستگاران بيان گرديده است:
الف: ايمان، «الذين آمنوا به»؛ «كسانى كه به وى گرويدند».
ب: پيروى از نور وى؛ «واتّبعوا النّور الذى أنزل معه»؛ «از نورى كه بر وى فرو فرستاده شد، پيروى نمودند».
ج: يارى نمودن او؛ «ونصروه»؛ «او را يارى كردند».
د: تعظيم و تجليل از مقام پيامبر؛ «و عزّروه»؛ «او را گرامى داشتند».
بنابراين احترام و تعظيم پيامبر نيز علاوه بر ايمان و يارى وى و پيروى از دستوراتش امرى ضرورى است و بزرگداشت پيامبر گرامى امتثالِ «وعزّروه» مىباشد.
۳- برپايى مراسم تأسّى و پيروى از پروردگار است
خداوند در قرآن مجيد به تجليل از پيامبر گرامى پرداخته مىفرمايد:
«وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛[۳]
«آوازه تو را در جهان بلند كرديم».
در پرتو اين آيه شريفه معلوم مىگردد كه خدا مىخواهد شكوه و جلال پيامبر در جهان گسترش يابد و خود نيز در لابلاى آيات قرآن به تمجيد از وى برمىخيزد.
ما نيز به پيروى از كتاب آسمانى خويش با برگزارى يادوارههاى شكوهمند از مقام والاى آن اسوه كمال و فضيلت تجليل نموده و از اين طريق مراتب تأسّى و پيروى خود را ازپروردگار جهانيان ابراز مىداريم.
روشن است كه هدف مسلمانان از اين مراسم جز بلندآوازه ساختن پيامبر گرامى چيز ديگرى نيست.
۴- نزول وحى كمتر از نزول مائده نيست
قرآن مجيد از زبان پيامبر خدا، عيسى عليه السلام چنين حكايت مىكند:
«قالَ عِيْسىَ ابْنُ مَرْيَم أللّهُمَّ رَبَّنا أنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيْداً لِأَوَّلِنا وَ اخِرِنا وَ ايَةً مِنْكَ وَارْزُقْنا وَ أنْتَ خَيْرُ الرّازِقِيْنَ».[۴]
- عيسى بن مريم عرض كرد: بار الها، پروردگارا! مائدهاى از آسمان فرو فرست تا براى همه ما «عيد» باشد و نشانهاى از جانب تو و ما را روزى ده كه بهترين روزى دهندگان تويى.
حضرت عيسى از خدا درخواست مىكند تا مائدهاى آسمانى بر آنان نازل گردد و روز نزول آن را عيد بگيرند.
اينك مىپرسيم: در حالى كه پيامبرى گرامى روزى را كه مائده آسمانى- كه موجب لذّت بردن جسم انسان است- نازل گرديد؛ عيد بگيرد، اگر مسلمانان جهان در روز نزول وحى خدا و يا زاد روز پيامبر گرامى- كه نجاتبخش انسانها و مايه حيات جوامع بشرى است- مراسم جشنى برپا سازند و آن را عيد بگيرند، مايه شرك يا بدعت است؟!
۵- سيره مسلمانان
پيروان آيين اسلام از ديرزمان به برپايى چنين مراسمى كه به منظور بزرگداشت خاطره پيامبر گرامى برگزار مىگردد مبادرت مىورزيدند.
حسين بن محمد ديار بكرى در «تاريخ الخميس» چنين مىنگارد:
«ولايزال أهل الإسلام يحتفلون بشهر مولده عليه السّلام و يعملون الولائم و يتصدّقون فى لياليه بأنواع الصّدقات و يظهرون السّرور و يزيدون فى المبرّات و يعتنون بقرائة مولده الكريم و يطهر عليهم من بركاته كلّ فضلٍ عميمٍ».[۵]
- مسلمانان جهان هماره در ماه ولادت پيامبر جشن مىگيرند و وليمه مىدهند و در شبهاى آن ماه صدقه مىپردازند و ابراز شادمانى مىكنند و به انواع نيكىها جامه عمل مىپوشانند و به خواندن يادنامه ميلاد وى اهتمام مىورزند و رحمتها و بركتهاى فراگير او بر همگان آشكار مىگردد.
با اين بيان حكم كلّى جايز بودن و شايستگى مراسم گرامىداشت خاطره اولياى خدا از ديدگاه قرآن و سيره مسلمانان بدست مىآيد و بدينسان بىپايگى سخن آنانكه برپايى يادواره عزيزان درگاه خدا را بدعت دانستهاند روشن مىگردد؛ زيرا بدعت آن است كه تجويز آن به صورت خصوصى يا كلّى از قرآن و سنّت استفاده نشود در حالى كه حكم كلّى مسأله ياد شده به روشنى از آيات قرآن و روش و سيره هميشگى مسلمانان بدست مىآيد.
همچنين برپايى اين مراسم تنها به خاطر ابراز احترام و تجليل از بندگان شايسته خدا و با اعتقاد به بندگى و نيازمندى آنان به پروردگار جهان صورت مىگيرد.
بنابراين رفتار ياد شده با اصل توحيد و يگانهپرستى كاملًا سازگار است و گفتار كسانى كه برپايى مراسم گرامىداشت اولياى الهى را موجب شرك و دوگانهپرستى دانستهاند پايه و اساسى ندارد.
مراجعه شود به كتاب : شيعه پاسخ مي دهد ص ۱۴۹