آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟ آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟

آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا بدعت یا شرک است؟

  پاسخ: گرامى‏داشت خاطره بندگان شایسته خدا بسان برپایى یادواره‏ها و جشن‏هاى میلاد آنان گرچه از دیدگاه خردمندان مسأله‏اى روشن است لیکن به منظور رفع هرگونه شبهه‏اى در این زمینه دلائل مشروع بودن آن را از نظر مى‏گذرانی

 
پاسخ:
گرامى‏داشت خاطره بندگان شايسته خدا بسان برپايى يادواره‏ها و جشن‏هاى ميلاد آنان گرچه از ديدگاه خردمندان مسأله‏اى روشن است ليكن به منظور رفع هرگونه شبهه‏اى در اين زمينه دلائل مشروع بودن آن را از نظر مى‏گذرانيم:
۱- برپايى مراسم ابراز محبّت است‏.....
قرآن كريم مسلمانان را به دوستى پيامبر گرامى و اهل بيت آن حضرت دعوت مى‏كند:
«قل لا أسألكم عليه أجراً إلّاالمودّة فى الْقربى».[۱]
- (اى پيامبر) بگو از شما پاداشى جز دوستى خويشاوندانم نمى‏خواهم.
شكّى نيست كه برگزارى مراسم گرامى‏داشت اولياى الهى جلوه‏اى از عشق و علاقه مردم به آنان است كه از ديدگاه قرآن كريم مورد پذيرش است.
۲- برپايى مراسم تعظيم پيامبر است‏.
قرآن علاوه بر يارى رسول خدا تجليل از مقام وى را نيز به عنوان معيار رستگارى و سعادت معرّفى مى‏كند.
«فَالَّذِيْنَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوْهُ وَ نَصَرُوْهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِىْ انْزِلَ مَعَهُ اولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».[۲]
- آنان كه به پيامبر گرويدند و او را گرامى داشتند و ياريش نمودند و از روشنايى كه بر وى فرو فرستاده شد پيروى كردند، رستگارانند.
از آيه ياد شده بخوبى معلوم مى‏شود كه گرامى داشت رسول خدا از ديدگاه اسلام مطلوب وپسنديده است و برگزارى مراسمى كه خاطره شكوهمند پيامبر را هميشه زنده نگاه دارد و از مقام شامخ وى تمجيد نمايد مورد خوشنودى خداوند است. زيرا در اين آيه چهار صفت براى رستگاران بيان گرديده است:
الف: ايمان، «الذين آمنوا به»؛ «كسانى كه به وى گرويدند».
ب: پيروى از نور وى؛ «واتّبعوا النّور الذى أنزل معه»؛ «از نورى كه بر وى فرو فرستاده شد، پيروى نمودند».
ج: يارى نمودن او؛ «ونصروه»؛ «او را يارى كردند».
د: تعظيم و تجليل از مقام پيامبر؛ «و عزّروه»؛ «او را گرامى داشتند».
بنابراين احترام و تعظيم پيامبر نيز علاوه بر ايمان و يارى وى و پيروى از دستوراتش امرى ضرورى است و بزرگداشت پيامبر گرامى امتثالِ «وعزّروه» مى‏باشد.
۳- برپايى مراسم تأسّى و پيروى از پروردگار است‏
خداوند در قرآن مجيد به تجليل از پيامبر گرامى پرداخته مى‏فرمايد:
«وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛[۳]
«آوازه تو را در جهان بلند كرديم».
در پرتو اين آيه شريفه معلوم مى‏گردد كه خدا مى‏خواهد شكوه و جلال پيامبر در جهان گسترش يابد و خود نيز در لابلاى آيات قرآن به تمجيد از وى برمى‏خيزد.
ما نيز به پيروى از كتاب آسمانى خويش با برگزارى يادواره‏هاى شكوهمند از مقام والاى آن اسوه كمال و فضيلت تجليل نموده و از اين طريق مراتب تأسّى و پيروى خود را ازپروردگار جهانيان ابراز مى‏داريم.
روشن است كه هدف مسلمانان از اين مراسم جز بلندآوازه ساختن پيامبر گرامى چيز ديگرى نيست.
۴- نزول وحى كمتر از نزول مائده نيست‏
قرآن مجيد از زبان پيامبر خدا، عيسى عليه السلام چنين حكايت مى‏كند:
«قالَ عِيْسىَ ابْنُ مَرْيَم أللّهُمَّ رَبَّنا أنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيْداً لِأَوَّلِنا وَ اخِرِنا وَ ايَةً مِنْكَ وَارْزُقْنا وَ أنْتَ خَيْرُ الرّازِقِيْنَ».[۴]
- عيسى بن مريم عرض كرد: بار الها، پروردگارا! مائده‏اى از آسمان فرو فرست تا براى همه ما «عيد» باشد و نشانه‏اى از جانب تو و ما را روزى ده كه بهترين روزى دهندگان تويى.
حضرت عيسى از خدا درخواست مى‏كند تا مائده‏اى آسمانى بر آنان‏ نازل گردد و روز نزول آن را عيد بگيرند.
اينك مى‏پرسيم: در حالى كه پيامبرى گرامى روزى را كه مائده آسمانى- كه موجب لذّت بردن جسم انسان است- نازل گرديد؛ عيد بگيرد، اگر مسلمانان جهان در روز نزول وحى خدا و يا زاد روز پيامبر گرامى- كه نجات‏بخش انسان‏ها و مايه حيات جوامع بشرى است- مراسم جشنى برپا سازند و آن را عيد بگيرند، مايه شرك يا بدعت است؟!
۵- سيره مسلمانان‏
پيروان آيين اسلام از ديرزمان به برپايى چنين مراسمى كه به منظور بزرگداشت خاطره پيامبر گرامى برگزار مى‏گردد مبادرت مى‏ورزيدند.
حسين بن محمد ديار بكرى در «تاريخ الخميس» چنين مى‏نگارد:
«ولايزال أهل الإسلام يحتفلون بشهر مولده عليه السّلام و يعملون الولائم و يتصدّقون فى لياليه بأنواع الصّدقات و يظهرون السّرور و يزيدون فى المبرّات و يعتنون بقرائة مولده الكريم و يطهر عليهم من بركاته كلّ فضلٍ عميمٍ».[۵]
- مسلمانان جهان هماره در ماه ولادت پيامبر جشن مى‏گيرند و وليمه مى‏دهند و در شب‏هاى آن ماه صدقه مى‏پردازند و ابراز شادمانى مى‏كنند و به انواع نيكى‏ها جامه عمل مى‏پوشانند و به خواندن يادنامه ميلاد وى اهتمام مى‏ورزند و رحمت‏ها و بركت‏هاى فراگير او بر همگان آشكار مى‏گردد.
با اين بيان حكم كلّى جايز بودن و شايستگى مراسم گرامى‏داشت خاطره اولياى خدا از ديدگاه قرآن و سيره مسلمانان بدست مى‏آيد و بدين‏سان بى‏پايگى سخن آنان‏كه برپايى يادواره عزيزان درگاه خدا را بدعت دانسته‏اند روشن مى‏گردد؛ زيرا بدعت آن است كه تجويز آن به صورت خصوصى يا كلّى از قرآن و سنّت استفاده نشود در حالى كه حكم كلّى مسأله ياد شده به روشنى از آيات قرآن و روش و سيره هميشگى مسلمانان بدست مى‏آيد.
همچنين برپايى اين مراسم تنها به خاطر ابراز احترام و تجليل از بندگان شايسته خدا و با اعتقاد به بندگى و نيازمندى آنان به پروردگار جهان صورت مى‏گيرد.
بنابراين رفتار ياد شده با اصل توحيد و يگانه‏پرستى كاملًا سازگار است و گفتار كسانى كه برپايى مراسم گرامى‏داشت اولياى الهى را موجب شرك و دوگانه‏پرستى دانسته‏اند پايه و اساسى ندارد.
 
 
مراجعه شود به كتاب : شيعه پاسخ مي دهد ص ۱۴۹
 

[۱]  شورى‏: ۲۳
[۲] اعراف: ۱۵۷
[۳] انشراح: ۴
[۴]  مائده: ۱۱۴
[۵] حسين بن محمد بن حسن ديار بكرى، تاريخ الخميس، ط بيروت، ج۱ ، ص ۲۲۳
 
 


| شناسه مطلب: 83818







نظرات کاربران