آیا سوگند به غیر خدا شرک است؟
پاسخ: تفسیر واژه‏هاى توحید و شرک را باید از میان آیات و سنّت جستجو کرد؛ زیرا قرآن مجید و رفتار رسول خدا (ص) ارزنده‏ترین معیارهاى شناخت حق از باطل و توحید از شرک مى‏باشند. بر این اساس سزاوار است
پاسخ:
تفسير واژههاى توحيد و شرك را بايد از ميان آيات و سنّت جستجو كرد؛ زيرا قرآن مجيد و رفتار رسول خدا (ص) ارزندهترين معيارهاى شناخت حق از باطل و توحيد از شرك مىباشند.
بر اين اساس سزاوار است تا هر انديشه و رفتار را در پيشگاه وجدان بيدار و بدون تعصّب با محك منطق وحى و شيوه زندگانى پيامبر گرامى (ص) ارزيابى نماييم.
اينك دلايل روشن خود را بر جواز سوگند به غير خدا از ديدگاه كتاب و سنّت يادآور مىشويم:
۱- قرآن مجيد در لابلاى آيات جاودان خويش، به آفريدههاى برومندى چون «جان پيامبر»، «روان انسان»، «قلم» كه مظهر نگارش است، «خورشيد»، «ماه»، «ستاره»، «روز و شب»، «آسمان و زمين»، «زمان» و «كوهساران و دريا» سوگند ياد كرده است كه برخى از آن آيات را از نظر شما مىگذارنيم.
الف: «لَعَمْرُكَ إنَّهُمْ لَفِىْ سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُوْنَ».[۱]
- (اى پيامبر) به جانت سوگند آنان در مستى (تمايلات نفسانى) خويش سرگردانند.
ب: «والشَّمسِ وَ ضُحيها. وَالْقَمَرِ إذا تَليها. وَالنَّهارِ إذا جَلّيها.
وَاللَّيْلِ إذا يَغْشيها وَالسَّماءِ وَ ما بَنيها. وَالْأرْضِ وَ ما طَحيها. وَ نَفْسٍ وَ ما سَوّيها. فَألْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْويها ...».[۲]
- سوگند به خورشيد و تابش آن و قسم به ماه وقتى به دنبال خورشيد برون آيد و سوگند به روز آنگاه كه جهان را پرفروغ سازد و قسم به شب وقتى كه جهان را در پرده سياه خود كشد و قسم به آسمان و آن كه آن را برافراشت و سوگند به زمين و آن كه آن را گسترانيد و سوگند به جان (انسان) و آن كه او را نيكو آفريد و نيك و بد او را به وى الهام نمود.
ج: «وَالنَّجْمِ إذا هَوى».[۳]
- سوگند به ستاره آنگاه كه فرود آيد.
د: «ن، وَالْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ».[۴]
- قسم به قلم و آنچه مىنگارند.
ه: «وَالْعَصْرِ إنَّ الْإنْسانَ لَفِىْ خُسْرٍ ...».[۵]
- سوگند به زمان، انسان در زيان است ...
و: «وَالْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْر».[۶]
- قسم به سپيده و شبهاى دهگانه.
ز: «وَالطُّورِ وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ فِىْ رِقٍّ مَنْشُورٍ وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ وَالبَحْرِ الْمَسْجُوْرِ».[۷]
- سوگند به كوه طور سينا قسم به كتاب نوشته شده (قرآن) در صحيفه منشور سوگند به «بيت معمور» (خانه آباد) قسم به طاق برافراشته سوگند به درياى پرتلاطم.
همچنين سوگند به مظاهر جهان آفرينش در سورههاى «نازعات»، «مرسلات»، «بروج»، «طارق»، «بلد»، «تين» و «ضُحى»، به چشم مىخورد.
شكى نيست كه اگر سوگند به غير خدا موجب شرك و دوگانه پرستى بود هرگز قرآن كريم كه منشور جاودان توحيد و يكتاپرستى است بدان مبادرت نمىورزيد و اگر هم يك چنين سوگندى از خصايص خدا بود مىبايد در آيات قرآن تذكّر داده شود تا اشتباه رخ ندهد.
۲- همه مسلمانان جهان پيامبر گرامى را اسوه خويش مىدانند و به روش زندگانى و رفتار آن حضرت به عنوان ميزان سنجش و ملاك تشخيص درست از نادرست مىنگرند.
محقّقان مسلمان و نگارندگان صحاح و مسانيد موارد بسيارى از سوگندهاى پيامبر گرامى به غير خدا را روايت نمودهاند.
احمد بن حنبل- پيشواى گروه حنابله- در كتاب مسند خود از رسول خدا چنين روايت مىكند:
«فلعمرى لأن تكلّم بمعروفٍ و تنهى عن منكرٍ خيرٌ من أن تسكت».[۸]
- به جانم سوگند اگر امر به معروف و نهى از منكر كنى بهتر از آن است كه ساكت باشى.
مسلم بن حجّاج در كتاب صحيح خويش كه يكى از صحاح ششگانه به شمار مىرود چنين آورده:
«جاءَ رَجل إلى النّبىّ صلى الله عليه و آله فقال يا رسولاللَّه أىُّ الصَّدقة أعظم اجراً؟ فقال: أما و أبيك لتنبانَّه أن تصدّق و أنت صحيحٌ شحيحٌ تخشى الفقر و تأمل البقاء ...».[۹]
- مردى از پيامبر گرامى پرسيد: پاداش كدام صدقه بزرگتر است؟ فرمود:
به پدرت سوگند از آن آگاه خواهى شد و آن اين كه در حالت سلامت و حرض خود و با بيم فقر و اميد به بقاء صدقه دهى».
آيا كسانى كه بخش عظيمى از مسلمانان جهان را به خاطر جايز دانستن سوگند به غير خدا مشرك مىپندارند اين رفتار آشكار آن حضرت را چگونه توجيه مىكنند؟
۳- گذشته از كتاب خدا و سنّت پيامبر رفتار ياران نزديك رسول خدا نيز گواه روشنى بر جايز بودن قسم به غير خداوند است:
على بن ابى طالب عليه السلام در بسيارى از فرازهاى سخنان بلند خويش به جان خود سوگند ياد مىكند آنجا كه مىفرمايد:
«ولعمرى ليضعّفنّ لكم التّيه من بعدى أضعافاً».[۱۰]
- به جانم سوگند پس از من سرگردانى شما چند برابر خواهد شد.
و در جاى ديگر مىفرمايد:
«وَلعمرى لإنْ لم تنزع عن غيّك و شقاقك لتعرفنّهم عن قليلٍ يطلبونك».[۱۱]
- به جانم قسم اگر از گمراهى و شقاوت خود دست بر ندارى آنان را خواهى شناخت كه تو را مىجويند.[۱۲]
روشن است كه در برابر اينهمه روايت و نص هيچ اجتهاد و استحسانى نمىتواند عرض اندام نمايد و هيچ دليل ديگرى نمىتواند رفتار خدا در قرآن مجيد و شيوه پيامبر گرامى و سيره ياران نزديك آن حضرت- مانند امير مؤمنان- را تخطئه نمايد و آنان را به شرك و دوگانهپرستى متّهم سازد.
نتيجه:
از مجموع دلايل ياد شده به روشنى معلوم مىگردد كه مشروعيّت سوگند به غير خدا از ديدگاه كتاب خدا و سنّت پيامبر و سيره مؤمنان يك اصل مسلّم است و با توحيد و يكتاپرستى منافاتى ندارد.
بنابراين اگر ظاهر روايتى با آنچه با دلايل قطعى به ثبوت رسيد مخالف باشد بايد بگونهاى توجيه و تأويل گردد كه با اين اصل مسلّم قرآن و روايى سازگار باشد.
گاهى به يك روايت مبهم اشاره مىشود كه نصّ آن را ذكر نموده و پاسخ آن را بيان مىداريم:
«انّ رسولاللَّه سمع عمر و هو يقول: و أبى. فقال إنّ اللَّه يَنهاكم أن تحلِفوا بآبائكم و من كان حالفاً فليحلف باللَّه أو يسكت».[۱۳]
- پيامبر گرامى شنيد كه عمر به پدر خود سوگند ياد مىكند. پيامبر فرمود:
خداوند شما را از سوگند به پدرانتان نهى كرده است هركس قسم مىخورد به خدا سوگند ياد كند و يا ساكت باشد.
گرچه اين حديث در برابر آيات قرآن و روايات روشنى كه سوگند به غير خدا را جايز مىشمارند، نمىتواند قد برافرازد ليكن به منظور جمع بين آن و آيات و روايات ياد شده بايد گفت: نهى از سوگند عمر به پدر خود توسط پيامبر و همچنين جلوگيرى از قسم خوردن امثال وى به پدران خويش بدان جهت است كه پدران آنان نوعاً بتپرست و مشرك بودهاند و انسان كافر و بتپرست بىلياقتتر از آن است كه مورد قسم قرار بگيرد و به وى سوگند ياد كنند.
[۱] - حجر: ۷۲
[۲] - شمس: ۸- ۱
[۳] - نجم: ۱
[۴] - قلم: ۱
[۵] - عصر: ۲- ۱
[۶] - فجر: ۲- ۱
[۷] - طور: ۶- ۱
[۸] - مسند احمد، ج ۵، صفحه ۲۲۴ و ۲۲۵، حديث بشير بن خصاصيّه سدوسى.
[۹] - صحيح مسلم، جزء سوم، ط مصر، كتاب الزكاة، باب بيان ان افضل الصدقه، صدقة الصحيح الشّحيح، صفحه ۹۳ و ۹۴.
[۱۰] - نهجالبلاغه (محمد عبده)، خطبه ۱۶۱.
[۱۱] - نهجالبلاغه (محمد عبده)، نامه ۹.
[۱۲] - براى آگاهى بر موارد ديگر، به خطبههاى ۱۶۸ و ۱۸۲ و ۱۸۷ و نامههاى ۶ و ۵۴، مراجعه فرماييد.
[۱۳] - سنن الكبرى، ج ۱۰، ص ۲۹ و سنن نسائى، ج ۷، ص ۴ و ۵