آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟ آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟

آیا صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است ؟

  چرا ما «شیعیان» وقتى مى‏گوییم یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و یا على علیه السلام و مانند اینها عده­ای  به ما اعتراض‏ مى‏کنند و مى‏گویند صدا زدن کسى که از دنیا رفته شرک است و فقط باید خدا را خوان

 
چرا ما «شيعيان» وقتى مى‏گوييم يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و يا على عليه السلام و مانند اينها عده­اي  به ما اعتراض‏ مى‏كنند و مى‏گويند صدا زدن كسى كه از دنيا رفته شرك است و فقط بايد خدا را خواند و فقط گفتن يا اللَّه بى اشكال است؟
 
پاسخ:
منشأ و اصل اين اعتراض و اين تهمت حرف ابن تيميه و بن باز است كه‏ گفته‏اند: صدا زدن وخواندن اموات شرك و كفر است: «و دعاء الاموات ... من الشرك باللَّه‏ و الكفر به»[۱]
ولى اوّلًا ملاك اسلام و مسلمان بودن انسان گفتن شهادتين است، يعنى كسى كه شهادتين را به زبان جارى كرد مسلمان است و جان و مالش محترم مى‏باشد و به اين چيزها از اسلام خارج نمى‏شود.
در صحيح بخارى از عمر بن الخطاب نقل كرده كه:
«قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم امِرتُ أن اقاتل الناس حتّى يقولوا: «لا اله الا اللَّه» فمن قال «لا اله الا اللَّه» عَصَمَ منّى ماله و نفسه الا بحقّه و حسابه على اللَّه»[۲]
رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من مأمور شدم با مردم جنگ كنم تا بگويند: «لا اله الا اللَّه» پس كسى كه‏ «لا اله الا اللَّه» گفت مال و جانش مصون است مگر كارى بكند كه مستحق مجازات شود. [مانند ظلم به غير يا قتل نفس محترمه‏]. و حساب او با خدا است.
همين روايت با سندهاى مختلف در صحيح مسلم از رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم آمده است.[۳]
ثانياً در صحيح بخارى است كه: رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم در جنگ بدر امر فرمود اجساد بيست و چهار نفر از كشته شده‏هاى قريش را در چاهى از چاه‏هاى بدر ريختند و آن حضرت پس از سه روز در حالى كه اصحاب همراه بودند تشريف آورد كنار آن چاه ايستاد و يكايك آنها را به اسم و اسم پدر صدازد و فرمود: يا فلان پسر فلان، يا فلان پسر فلان آيا مسرور نمى‏شديد اگر اطاعت خدا و رسول خدا را مى‏نموديد؟ بدرستى كه ما حقانيت آنچه را خدا بما وعده داده بود يافتيم. آيا شما حقانيت آنچه را خدا به شما وعده داده بود يافتيد؟ عمر گفت: يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم با اجساد بى روح صحبت مى‏كنى؟ حضرت فرمود:
قسم به آن كسى كه جان محمد در دست او است شما در شنيدن آنچه من مى‏گويم شنواتر از آنها نيستند. [يعنى همانگونه كه شما زنده‏ها صداى مرا مى‏شنويد آنها نيز مى‏شنوند]
«انّ نَبىّ اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم امَرَ يومَ بَدرٍ بأربعَةٍ و عشرين رجُلًا مِن قُريش فَقُذفُوا فى طَوِىٍّ مِنْ أطْواءٍ بَدْرٍ خَبيث مُخْبِثٍ، وكان اذا ظهر على قومٍ اقام بالعرصة ثَلاث ليالٍ ... ثم مشى‏ و تبَعهُ اصحابُه ... حتى قامَ على شفة الرَّكّى فَجَعَلَ يُناديهم بأسمائهم وَ أسماء آبائهم، يا فُلان بن فُلان، و يا فُلان بنَ فلانٍ، أيَسرُّكُم أنكّمُ اطَعْتُمُ اللَّه‏و رَسُولَهُ؟ فانّا قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حقّاً فَهَل وَجَدْتُم ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حقّاً؟
قال: فَقالَ عُمر: يا رسولَ اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم ما تُكَلّم من اجساد لاارواحَ لَها، فقال رَسُول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم «وَ الّذى نفس مُحّمدٍ بِيَدِهِ ما انتُمْ بِاسْمَعَ لِما اقُولُ مِنْهُم»[۴]
همين مطلب را در چند روايت ديگر با اين عبارت نقل كرده كه:
«ثم قال النبى صلى الله عليه و آله و سلم: انهّم الآن يَسمَعُون ما اقُول‏». رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم كنار چاه بدر ايستاد و فرمود: آنها الآن آنچه من مى‏گويم مى‏شنوند.
همچنين رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم در زيارت اهل قبور اموات را صدا زد و خطاب به آنها فرمود:
«السلام عليكم يا اهل القبور، يغفر اللَّه لنا و لكم، انتم سلفنا و نحن بالاثر»؛[۵]
«سلام بر شما اى اهل‏ قبور خداوند ما و شما را بيامرزد شما پيش از ما بدرود حيات گفتيد و ما به دنبال شما مى‏آييم.»
نيز نقل كرده‏اند كه عبداللَّه پسر عمر در زيارت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و ابوبكر و عمر گفته است:
«السلام عليك يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم السلام عليك يا ابابكر، السلام عليك يا ابتاه»[۶]
ثالثاً همه مسلمانان در سراسر جهان در تشهد تمام نمازهايشان مى‏گويند:
«السلام عليك ايّها النبى و رحمة اللَّه ...» يعنى: سلام بر تو يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم.
اگر بنا باشد گفتن يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم يا على عليه السلام، يا حسن عليه السلام و يا حسين عليه السلام و مانند اينها شرك باشد، اگر بنا باشد صدا زدن اموات حرام و موجب شرك و كفر بشود بايد العياذ باللَّه‏ گفته شود صدا زدن رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم كشته شده‏هاى قريش را و صدا زدن اهل قبور را نبايد انجام مى‏داد. عبداللَّه‏ عمر كه گفت يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم يا ابابكر يا ابتاه و آنها را صدا زد- طبق گفته ابن‏ تيميه و بن باز- مشرك است.
همچنين همه مسلمانان كه در تشهد نمازها از دور و نزديك رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم را مخاطب قرار مى‏دهند و به او سلام مى‏كنند و مى‏گويند: «السلام عليك ايها النبى» سلام بر تو يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم همه العياذ باللَّه ‏مشرك و كافر هستند.
 
 
مراجعه شود: پاسخ‏هاى ما به پرسشهاى اهل سنت، پاسخ به چند پرسش فقهى و اعتقادى، ص: ۱۱۹
 


[1] - رساله، زيارة القبور و الاستنجاد بالمقبور، تأليف ابن تيميه ص ۱۲. (استنجاد: استمداد و كمك خواستن). و تحفة الاخوان، تأليف عبداللَّه بن باز، ص ۱۸. 
[2] - صحيح بخارى، كتاب استتابة المرتدين، باب قتل من ابى قبول الفرائض صفحه ۱۱۹۳، ح ۶۹۲۴. 
[3] - صحيح مسلم، كتاب الايمان، باب الامر بقتال الناس حتّى يقولوا لا اله الا اللَّه، صفحه ۷۳، ح ۲۰- ۲۳. 
[4] - صحيح بخارى، كتاب المغازى، باب قتل ابى جهل، ص ۶۷۱، ح ۳۹۷۶. 
[5] - صلاة المؤمن القحطانى، ص ۱۳۹ به نقل از ترمذى، ح ۱۵۳ و التحقيق والايضاح، تأليف عبداللَّه‏بن باز، ص ۱۰۶. 
[6] -- صلاة المؤمن القحطانى، صفحه ۱۳۹۵ و مجموع فتاوى بن باز كتاب الحج و العمرة، ج ۹، ص ۲۸۹.
 


| شناسه مطلب: 83830







نظرات کاربران