امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟ امام شیعیان به خاطر تقیه  نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟

امام شیعیان به خاطر تقیه نه دهم دین را به مردم نگفته‏ اند؟

شیعه معتقد است: جهان از حجت الهى خالى نمى‏ماند و از سویى مى‏گوید: تقیه نُه دهم دین است پس امام شیعیان نه دهم دین را به مردم نگفته‏اند.     پاسخ: طراحان پرسش‏ تصور کرده‏اند: امامان شیعیان بر اثر جور حاکمانِ وقت در

شيعه معتقد است: جهان از حجت الهى خالى نمى‏ماند و از سويى مى‏گويد: تقيه نُه دهم دين است پس امام شيعيان نه دهم دين را به مردم نگفته‏اند.

 

 

پاسخ:

طراحان پرسش‏ تصور كرده‏اند: امامان شيعيان بر اثر جور حاكمانِ وقت در تمام ابواب و احكام فقه و معارف قرآن و سنت تقيه مى‏كردند. بنابراين نُه قسمت از گفتار آنان را تقيه تشكيل داده و يك قسمتش واقعيت است. ولى اشتباه ايشان در همين نقطه است. تقيه موارد خاص دارد و مربوط به مواردى است كه حاكمان ظالم بر اثر ناآگاهى از سنت رسول اللَّه احكامى را به رسميت شناخته بودند يا فقيهانى را براى قضاوت نصب كرده بودند كه روش آنان رسميت پيدا كرده بود. در چنين مواردى امام براى حفظ خون شيعيان تقيه مى‏كرد وبه‏گونه‏اى سخن مى‏گفت كه مردم به همان فتواى معروف عمل كنند. ولى در درياى فقه و اقيانوس عقايد مسائلى است كه حاكمان وقت و فقيهان دربارى در آن مورد نظر نداشتند. امام در چنين مواردى حقيقت را گفته و كوچكترين تقيه‏اى نكرده است و اگر مى‏گويد نُه دهم دين تقيه است كنايه از اهميت حفظ خون‏هاى مؤمنان است؛ زيرا برخى از شيعيان بى‏پروا آرا و نظرياتى راكه مخالف نظر حاكمان ظالم بود پخش مى‏كردند و خود را گرفتار مى‏ساختند.

از اين گذشته شاگردان واقعى امام تقيه را از غير تقيه باز مى‏شناختند؛ زيرا با روايات واقعى ائمه اهل بيت عليهم السلام آشنا بودند حتى لحن گفتار امام در مورد تقيه با لحن گفتارش در غير مورد تقيه را كاملًا مى‏شناختند.[1]

 

مراجعه شود: پاسخ جوان شيعى به پرسشهاى وهابيان، ص: 258

 
[1] محمد طبرى، پاسخ جوان شيعى به پرسشهاى وهابيان، 1جلد، نشر مشعر - تهران، چاپ: 1386، 2.

 


| شناسه مطلب: 83938







نظرات کاربران