آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟! آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟!

آیا صاحبان قبور در بقیع مشخص هستند؟!

  می‌گویند: قبوری را که شیعیان و یا دیگر مسلمانان زیارت می‌‌کنند، بیش از 1400 سال است در آن مردگان به خاک سپرده می‌‌شوند و هرگز معلوم نیست چه کسانی در آنها مدفونند.   پاسخ: طراح این شبهه نه تنها م

 
مي‌گويند: قبوري را كه شيعيان و يا ديگر مسلمانان زيارت مي‌‌كنند، بيش از 1400 سال است در آن مردگان به خاك سپرده مي‌‌شوند و هرگز معلوم نيست چه كساني در آنها مدفونند.
 
پاسخ:
طراح اين شبهه نه تنها مي‌‌خواهد صاحبان اين قبور را زير سؤال ببرد بلكه با اين انديشه خام  قبور شيخين و حتي پيامبر گرامي  (ص) را زير سؤال مي‌‌برد؛ زيرا همه آنها بيش از هزار سال پيش به خاك سپرده شده‌اند و هرگز معلوم نيست صاحبان آنها چه كساني هستند. به راستي انديشه‌اي به اين خامي و پوچي از انسان‌‌هاي دور از فرهنگ شنيده نمي‌شود تا چه رسد به انسان‌هايي كه درصدد ارشاد مردمند.
اين قبور بيش از هزار سال است سينه به سينه به مردم رسيده و تا چندي پيش همه اين قبور داراي سايبان و گنبد و بارگاه بودند و اسامي صاحبان آنها مشخص بود و در طول اين 1400 سال مردم به زيارت آنها مي‌‌آمدند. اگر كلنگ وهابيان در سال 1304ه‍ .ش اين مقابر را خراب نمي‌كرد تمام آثار اين صاحبان قبور به روشني مشاهده مي‌‌شد. جهانگردان در طول سال‌ها كه به زيارت بقيع آمده‌اند حتي كساني كه سفرنامه‌‌هاي حج نوشته‌اند خصوصيات همه قبور را ضبط كرده‌اند.
1. مسعودي (متوفاي345) مورخ معروف قبور ائمه اهل بيت (ع)  در قبرستان بقيع را چنين بيان مي‌‌كند:
روي قبر آنان سنگي است كه در آن نوشته شده است: به نام خداي رحمان و رحيم سپاس خداي را كه امت‌ها را نابود
و مردگان را زنده مي‌‌كند. اين قبر فاطمه بنت پيامبر سرور
زنان جهانيان و قبر حسن بن علي بن ابي‌طالب و قبر علي بن الحسين بن ابي‌طالب و قبر محمد بن علي و قبر جعفر بن محمد است.[1]
مسعودي از مورخان قرن چهارم است. سلفي‌‌هاي متعصب اين قرن و قرن‌‌هاي پيش از آن را بهترين قرون تاريخ اسلام مي‌‌شمارند و اعمال رايج در بين مسلمانان آن زمان را نشانه مشروعيت آن اعمال مي‌‌دانند. متأسفانه اين سنگ بزرگ كه مسعودي از آن ياد كرده است در اثر سلطه وهّابيان زير خروارها خاك پنهان گشته و امروزه اين قبور اساساً به صورت مشخص از هم شناخته نمي‌شوند.
2. ابن جبير[2] (540ـ614)، جهانگرد معروف مشاهد انبيا و صالحان و ائمه اهل بيت را در مصر، مكه معظمه، مدينه منوره، عراق و شام مشاهده كرده و خصوصيات هر يك را به تفصيل در سفرنامه مشهور خود آورده است كه نقل همه آنها براي ما امكان پذير نيست.
3. محمد بن محمود معروف به «ابن النجار» جهانگرد معروف مسلمان در كتاب «اخبار مدينة الرسول» مي‌‌نويسد:
گنبد بسيار بلندي كه از قدمت خاصي برخوردار است در اول بقيع موجود است كه دو در دارد كه هر روز يكي از آنها براي زيارت باز مي‌‌شود.[3]
اينها نمونه‌هايي است كه از سفرنامه‌ها نقل كرديم و چنانچه به ديگر سفرنامه‌ها مراجعه شود روشن مي‌‌گردد كه ساختن بنا بر قبور انبيا و اوليا يك سنت ديرينه در ميان موحّدان بوده است.
ابن حجاج بغدادي (262ـ392) از شعراي بزرگ عراق مي‌‌باشد كه قصيده‌اي را در مدح اميرمؤمنان سروده و در حرم آن حضرت در محضر جمعي ايراد كرده است. او در آغاز اين قصيده مي‌‌گويد:
يا صاحب القبّة البيضاء علي النجف         من زارَ قبرَك و استشفي لديك شُفِي
اي صاحب گنبد سپيد در سرزمين نجف هركس قبر تو را زيارت كند و نزد تو(از خدا) شفا بطلبد، خدا او را شفا خواهد داد.
اصولاً صاحبان اين قبرها به صورت متواتر نقل شده‌اند و همه مسلمانان جهان صاحبان آنها را مي‌‌شناسند. انكار و يا تجاهل سبب نمي‌شود كه صاحبان اين قبور شناخته نشوند.
امروز قبور انبيا و اوصيا در اردن و مصر و عراق فلسطين همه جاي جهان اسلام برپاست بنابراين نبايد بگوييم صاحبان اين قبرها هزاران سال پيش به خاك سپرده شده‌اند و هرگز كسي نمي‌داند كه صاحبان آنها كيست؟
صاحبان اين قبور به صورت تواتر سينه به سينه نقل شده‌اند و نبايد بااين انديشه‌‌هاي خام تاريخ اسلام و رهبران ديني را ناديده بگيريم و اگر به اين سخن واهي گوش بدهيم، تمام آثار اسلامي زير سؤال مي‌‌روند و به فراموشي سپرده مي‌‌شوند.
 
مراجعه شود: جدال احسن، ص 305.


[1]. مسعودي: مروج الذهب، ج2، ص 288، از نظر مسعودي قبر معروف به قبر فاطمه، به دخت پيامبر گرامي9 تعلق دارد، در حالي‌كه از نظر ما، متعلق به فاطمه بنت اسد است.
[2]. محمد بن احمد بن جبير اندلسي از جهانگردان معروف اواخر قرن ششم است او سه بار به جهانگردي پرداخته و مشرق زمين را سه بار زير پا نهاده است و يكي از سفرهاي او در 578ه‍ .ق آغاز و در 581ه‍ .ق به پايان رسيده است. (اعلام، ج 5، ص 319).
[3]. اخبار مدينة الرسول، تحقيق صالح محمد جمال، چاپ مكه مكرمه.
 


| شناسه مطلب: 83982







نظرات کاربران