عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟ عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟

عزاداری در عاشورا با امر به صبر در مصیبت چه معنی دارد؟

  می‌گویند: در آیات قرآن سفارش به صبر بر مصیبت‌ها شده چنان‌که می‌‌فرماید: {الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ} (بقره: 156) کسانی که چون آسیبی به آنا

 
مي‌گويند: در آيات قرآن سفارش به صبر بر مصيبت‌ها شده چنان‌كه مي‌‌فرمايد:
{الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ} (بقره: 156)
كساني كه چون آسيبي به آنان رسد مي‌‌گويند ما از خداييم و به‌سوي او باز مي‌‌گرديم.
پس چرا شيعيان در شهادت حسين اين همه گريه مي‌‌كنند؟
 
پاسخ:
گريه بر عزيزان امر طبيعي است و پيامبر خدا (ص) حتي خلفا در مصايب سخت مي‌‌گريستند و كسي كه فاقد اين احساسات و ترحم باشد از فطرت انساني دور است. ولي عزاداري براي حسين بن علي (ع)  دليل بر بي‌صبري نيست  بلكه عزاداري براي احياي مكتب حسين بن علي (ع)  است كه مي‌‌فرمايد:
إِنِّي لا أرَي الْمَوتَ إلاّ سَعادةً وَلَا الْحَياةَ مَعَ الظّالمينَ إلاّ بَرماً.
من مرگ در راه خدا را جز خوشبختي و زندگي با ستمگران را جز دلتنگي و ناراحتي نمي‌دانم.
حركت‌‌هاي ميليوني در ايام عاشورا در تمام نقاط شيعه‌نشين بلكه در برخي از نقاط سنّي‌نشين به‌خاطر احياي اين مكتب است و به خاطر اين نوع حركت‌‌هاي دسته‌جمعي مكتب عاشورا زنده مانده و به صورت مدرسه‌اي براي نسل‌‌هاي آينده آموزنده است و حركت‌‌هاي آزادي بخش در نقاط مختلف جهان پرتوي از جهاد حسيني و نمونه‌اي از درس‌‌هاي عزّت بخش و سعادت آفرين او است و به قول گوينده:
پايان زندگاني هركس به مرگ اوست
 
جز مرد حق كه مرگ وي آغاز دفتر است
 
آغاز شد حيات حسيني به مرگ او
 
اين قصه رمز آب حيات است و كوثر است
 
سربازي حسين و سرافرازي حسين
 
امروز زينت سر هر تاج و افسر
 
است
 
 
مراجعه شود: جدال احسن، ص 281.
 
 
 
 


| شناسه مطلب: 83983







نظرات کاربران