استان‌های جنوبی سوریه استان‌های جنوبی سوریه استان‌های جنوبی سوریه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استان‌های جنوبی سوریه استان‌های جنوبی سوریه استان‌های جنوبی سوریه استان‌های جنوبی سوریه استان‌های جنوبی سوریه

استان‌های جنوبی سوریه

استان‌های جنوبی سوریه (به ترتیب از غرب به شرق) عبارت است از: قُنیطره، دَرعا و سُویدا. در این استان‌ها مزارات حائز اهمیتی وجود ندارد. تنها زیارتگاه مهم این منطقه، قبر محمد بن ابی‌حذیفة بن یمان ـ از اصحاب امیرالمؤمنین (ع) ـ است که در روستای &

استان‌هاي جنوبي سوريه (به ترتيب از غرب به شرق) عبارت است از: قُنيطره، دَرعا و سُويدا. در اين استان‌ها مزارات حائز اهميتي وجود ندارد. تنها زيارتگاه مهم اين منطقه، قبر محمد بن ابي‌حذيفة بن يمان ـ از hanife.jpgاصحاب اميرالمؤمنين (ع) ـ است كه در روستاي «عالقين» در حدود 40 كيلومتري جنوب دمشق قرار دارد. اين روستا گرچه از دمشق فاصلة فراواني ندارد، اما از نظر اداري تابع استان درعا است. مزار محمد بن ابي‌حذيفه، بيش از آنكه نزد شيعيان شهرت داشته باشد نزد علويان سوريه شناخته شده است و از مزارات مهم آنان به شمار مي‌آيد. زيارتگاه مورد نظر در دامنه كوهي كم‌ارتفاع در شمال روستا قرار دارد و برروي آن اتاق و گنبد كوچكي ساخته شده است.
همچنين در مناطق مجاور جبل العرب، كه از مراكز عمدة فرقة دُروز به شمار مي‌آيد، مزاراتي براي هر يك از اركان اربعه، يعني سلمان، ابوذر، مقداد و عمار ياسر وجود دارد. از نظر تاريخي هيچ يك از آنان در اين منطقه مدفون نيستند، و علت پيدايش اين مزارات، تقدس بالاي آنان نزد دروز است؛ بنابراين بايد اين مزارات را نمادين دانست.
مزار سلمان فارسي در روستاي «سهوه»[1]، مزار ابوذر در روستاي «جَديه»، مزار مقداد در «تل مقداد»[2] نزديك شهرك «مَحَجّه»، و مزار عمار ياسر در روستاي «عريقه» قرار دارد.
 
 

[1] محمد كردعلي به وجود مزار سلمان فارسي در روستاي سهوه اشاره كرده است. بنگريد: خطط الشام، 6/154. امروزه در جنوب سوريه سه روستا به نام‌هاي سهوة بلاطة، سهوة الخضر و سهوة القمح وجود دارد. اما نگارنده از اينكه مزار سلمان در كدام يك از اين روستاها قرار دارد و آيا تاكنون باقي مانده است يا نه، اطلاعي نيافته است.
[2] اين مزار برروي تپه‌اي قرار دارد كه در حال حاضر به منطقة نظامي تبديل شده است.
 


| شناسه مطلب: 84207







نظرات کاربران