چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟ چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟

چرا وهابیان خدا را محتاج اعضا و جوارج چون انسان پنداشته اند؟

  ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه[1] و دیگر آثارش  به صراحت تمام می گوید خداوند دارای دو دست است که هرکدام از این دو دست کار مخصوص به خودشان را انجام می دهد وبه کار همدیگر دخالت نمی کند در این رابطه حدیثی از ابوهریره نقل می کند و آن را صحیح می

 
ابن تيميه در كتاب منهاج السنه[1] و ديگر آثارش  به صراحت تمام مي گويد خداوند داراي دو دست است كه هركدام از اين دو دست كار مخصوص به خودشان را انجام مي دهد وبه كار همديگر دخالت نمي كند در اين رابطه حديثي از ابوهريره نقل مي كند و آن را صحيح مي داند و در كتاب«دقايق التفسير» مي گويد: خداوند در روز قيامت دست خود را داخل آتش جهنم مي كند و هركه را بخواهد بيرون مي آورد «... و انه يدخل في النار يده حتي يخرج من اراده[2]»  
  ابن قيم در « صواعق المرسله » مي گويد : خداوند آسمان را با يك دستش گرفته و زمين را با دست ديگرش گرفته است[3] و در جاي ديگر مي گويد خداوند سه چيز را مخصوصا با دست خودش خلق كرده است , يكي آدم و ديگري جنت فردوس و از سومي نام نبرده است[4]
اين عقيده چگونه با توحيد سازگار­است؟ آيا وهابيت قادر به پاسخ دادن به اشكالاتي كه مترتب بر اين پندار است خواهد بود؟ اگر خداوند «العياذ بالله» داراي دست هاي به اين ويژگيها باشد ، حتما نيازمند به آنها مي باشد، بنابراين نيازمندي و احتياج خداوند را چگونه توجيه خواهد نمود؟ در حاليكه او غني بالذات است و به هيچ چيزي نيازمند ومحتاج نمي باشد. (إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ)[5]
  غزالي يكي از دانشمندان اهل سنت در نقد اينگونه پندارها مي گويد: دست و يا عضوي با ويژگيهاي كه در انسان وجود دارد در باره خداوند متعال محال است و خداوند از اين امور مبرا ست , اگر كسي به ذهنش خطور كند كه خداوند جسمي مركب از اعضا ست , بت پرست است ؛ زيرا هر جسمي افريده خداست , و پرستش آفريده گان كفر است و اگر بت پرستي كفر به شمار مي رود , بدين سبب است كه بت مخلوق است.[6]


[1] . منهاج السنه، ج 1، ص139، دره التعارض، ج 7، ص12 و الحسنه و السئيه، ص 102؛ مجموع الفتاوي، ج 8 ، ص95 ، دقايق التفسير، ج 2 ص171.
[2] . دقايق التفسير، ج 2، ص 171.
[3] . صواعق المرسله، ج 1، ص270.
[4] . همان، ج 1، ص271.
[5] . حج/ 69
[6] . تاريخ المذاهب الاسلاميه، ص 327.
 


| شناسه مطلب: 84382







نظرات کاربران