مساجد تخریب‏ شدهٔ منا مساجد تخریب‏ شدهٔ منا مساجد تخریب‏ شدهٔ منا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مساجد تخریب‏ شدهٔ منا مساجد تخریب‏ شدهٔ منا مساجد تخریب‏ شدهٔ منا مساجد تخریب‏ شدهٔ منا مساجد تخریب‏ شدهٔ منا

مساجد تخریب‏ شدهٔ منا

۱. مسجد النحر مسجد دیگرى که در مِنا میان جمره اولى و وسطى بوده، مسجد النحر نام داشته است. روایت شده است رسول خدا صلی الله علیه و آله در این مسجد نماز ظهر را بجاى آورد و ۶۳ قربانى خود را در آنجا ذبح کرد و به امام على علیه السلام فرمود که شمار آنها را تا ص

۱. مسجد النحر
مسجد ديگرى كه در مِنا ميان جمره اولى و وسطى بوده، مسجد النحر نام داشته است. روايت شده است رسول خدا صلي الله عليه و آله در اين مسجد نماز ظهر را بجاى آورد و ۶۳ قربانى خود را در آنجا ذبح كرد و به امام على عليه السلام فرمود كه شمار آنها را تا صد برساند. بنا به نوشته فاسى اين مسجد هشت ذراع در هفت ذراع بوده است. عبدالله غازى (م ۱۳۶۵ ق) مى‏ نويسد: در حال حاضر اين مسجد آباد است و دو سنگ نوشته در ديواره آن در سمت محراب هست. مسجد در يك زقاق بسيار تنگى است.
بايد گفت دهها سال است كه به دليل توسعه‏ هاى جديدى كه در منى داده شده، اثرى از اين مسجد نيست.
۲. مسجد الكَبْش/ النَّحْر
هنگامى‏ كه ابراهيم فرمان يافت اسماعيل را در راه خدا قربانى كند، خداوند پس از سربلندى او در اين آزمايش بزرگ، به جاى فرزند دلبند او، قوچ يا كبشى را فرو فرستاد.
گويند قوچ ياد شده، در اين مكان ظاهر و سپس قربانى شد. به همين مناسبت آنجا مسجدى ساختند كه به مسجد الكبش يا مسجد النَّحْرْ معروف شد.
ابن جبير گويد: اثر پاهاى كوچكى بر صخره نمايان است كه گويند جاى پاى آن قوچ است. رفعت پاشا از مورخان و سيّاحان عصر دولت عثمانى، اين صخره را كنار كوه ديده و ارتفاع آن را ۴ و عرضش را ۵/ ۲ متر نوشته است. مكان دقيق آن، ميان جمره اولى‏ و جمره وُسطى‏ (در شمال شرقى جمره عقبى‏ در دامنه كوه ثَبير) بوده ولى در جريان احداث پل هوايى جمرات، در دوران سعودى، تخريب شده است.
۳. مسجد الصَّفائح‏ و غار مرسلات
صفائح نام كوهى است در منا كه در دامنه آن و جنوب مسجد خَيف، مسجدى به نام الصَّفائح ساخته شده بود. در كنار و دامنه اين كوه، غارى به اندازه سر يك انسان بوده كه پيامبر صلى الله عليه و آله سر خود را در آن قرار مى ‏دادند تا از آفتاب مصون بمانند. بعدها اين غار به علت نزول سوره مرسلات به غار مرسلات معروف شد. به گفته ابن جبير، مردم سر خود را در داخل اين شكاف گذاشته و به آن تبرّك مى ‏جسته ‏اند. رفعت پاشا در عصر عثمانى اين مسجد و غار را ديده كه در سيصد مترى جاده قرار داشته است اين مسجد در دوران سعودى تخريب شد.
۴. مسجد الكوثر
اين مسجد در وسط منا قرار داشته و بعضى گفته ‏اند سوره كوثر در آنجا بر پيامبر صلى الله عليه و آله‏ نازل شده است. به گفته رفعت پاشا، مسجد الكوثر بسيار كوچك و در چهل مترى سمت راست جاده اصلى بوده است. نامبرده در اين مسجد كتيبه ‏اى به خط مغربى ديده است. مسجد ياد شده در دوران سعودى، هنگام احداث پل‏هاى هوايى مسير منا عرفات تخريب شد.
۵. منابع جهت مطالعه بيشتر:
- آثار اسلامي مكه و مكدينه
- تاريخ و آثار اسلامي مكه و مدينه


| شناسه مطلب: 85128







نظرات کاربران