مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم مسجد نمره  یا مسجد حضرت ابراهیم

مسجد نمره یا مسجد حضرت ابراهیم

1.     کلیات نَمِره نام کوهى در عرفات است که در نزدیکى آن؛ یعنى محلّى که پیامبر صلى الله علیه و آله وقوف کرده و نماز خوانده‏اند، مسجدى به نام نَمِرَه یا «عَرَفه» بنا شده است. به روایتى، حضرت ابراهیم علیه السلام در ای

1.     كليات

نَمِره نام كوهى در عرفات است كه در نزديكى آن؛ يعنى محلّى كه پيامبر صلى الله عليه و آله وقوف كرده و نماز خوانده‏اند، مسجدى به نام نَمِرَه يا «عَرَفه» بنا شده است. به روايتى، حضرت ابراهيم عليه السلام در اين مكان وقوف كرده و به نماز و عبادت ايستاده‏اند.

از عبد الله بن عمر نقل شده است كه پيامبرصلى الله عليه و آله روز عرفه را در وادى نمره نزول مى‏ كردند. در اين مكان غارى (شكافى) بوده و ايشان كنار آن مى‏ نشستند. پيامبرصلى الله عليه و آله هنگام كوچ به عرفات نخست در اين مكان، يعنى نمره، پياده مى ‏شد و تا ظهر آنجا مى ‏ماند، آنگاه وارد عرفات مى‏ گرديد.

مساحت كنونى مسجد به 124000 متر مربع مى ‏رسد و حدود 300 هزار نمازگزار را در خود جا مى ‏دهد. يك گنبد و چهار مناره و ده در اصلى نيز براى آن ساخته ‏اند. خواندن نماز در اين مسجد استحباب زيادى دارد. 

2.     موقعيت

اين مسجد در ابتداى عرفات و در غرب آن قرار دارد كه البته سمت جنوبى آن، خارج از عرفات واقع شده است. در غرب عرفات، مسجدى است بزرگ با نام «مسجد نمره».

3.     نام­هاي ديگر اين مسجد

از اين مسجد با نام‏هاى مسجد حضرت ابراهيم عليه السلام، مسجد عرفه و مسجد عُرَنَه وادى حاشيه عرفات هم ياد كرده ‏اند.

4.     در گذر تاريخ

مسجد نَمِره در قرن دوم هجرى و در دوره منصور عباسى بنا شده و پس از آن همواره مورد توجه مورّخان و سفرنامه نويسان بوده است. محتمل است كه مسجد از قرن نخست برپا بوده و به روزگار منصور بازسازى شده باشد. مساحت مسجد در عهد مهدى عباسى، حدود هشت هزار متر مربع بوده و اين نشانه اهميتى است كه اين مسجد در قرن دوم هجرى براى مسلمانان داشته است. مسجد نمره در سال 559 قمرى به دست جمال الدين اصفهانى وزير بازسازى شد و مساحت آن تا حدود 14400 متر افزايش يافت. گويا اين مسجد در آن زمان، بدون سقف و رواق بوده است؛ سپس در روزگار عثمانى‏ ها رواق‏هايى براى آن ساخته شد.

بناى فعلى مسجد در دوران معاصر ساخته شده و مساحت آن به حدود هجده هزار متر مربع مى ‏رسد. اكنون اين مسجد داراى رواق‏هاى متعدد و نيز چهار مناره است كه در شرق و غربِ آن بر سرپا است.

5.     محل  وقوف پيامبر صلى الله عليه و آله در عرفات‏

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله روز عرفه را در «نَمِرَه»، نزديكى عرفات، كنار سنگ بزرگى فرود مى ‏آمدند. اين سنگ، صخره‏اى در سمت راست عرفات بود. بعدها «مسجد نَمِرَه‏» را در مكان مورد نظر ساختند. محل وقوف رسول خدا صلى الله عليه و آله، همان محل وقوف حضرت ابراهيم عليه السلام بوده است. قبيله قريش در دوران جاهلى و آغاز اسلام در عرفات وقوف نمى‏ كردند؛ زيرا معتقد بودند اهل حرم هستند و بايد بر خلاف ساير مردم در داخل حرم وقوف كنند؛ يعنى آنان خود را «حُمْس»[1] مى‏ دانستند، ولى پيامبر صلى الله عليه و آله كه خود از قريش بودند، همراه ساير مردم در عرفات وقوف مى ‏كردند. خداوند در قرآن كريم اين ارزش‏هاى جاهلى را مطرود دانسته و آنان را مأمور ساخت تا هرجا كه همه مسلمانان وقوف مى ‏كنند، وقوف داشته باشند. ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ ....

6.     محل ايراد خطبه تاريخي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در حجه الوداع

صحراى با عظمت و مقدس عرفات در سال دهم هجرى شاهد آخرين حج پيامبر صلى الله عليه و آله (حَجّةالوداع) بود كه يكى از حوادث مهم در تاريخ اسلام است. خطبه مهم و تعيين كننده آن حضرت، كه به حق آن را «منشور حقوق بين ‏المللى اسلام» نام نهاده ‏اند، در تاريخ اسلام جايگاه ويژه ‏اى دارد. مشروح خطبه طولانى پيامبر صلى الله عليه و آله در تمامى منابع تاريخى آمده است. بعضى گفته ‏اند پيامبر صلى الله عليه و آله براى ابلاغ اين خطبه بر فراز همان سنگى كه بعدها به صورت منبر ساخته شد، ايستاده بودند.

7.      كلياتي از خطبه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در عرفات

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در عرفات در محل مسجد نمره‏ سخنرانى ايراد نمود حاوى موارد زير:

  1. لزوم احترام به جان و مال يكديگر
  2. توجه دادن به اداى حقوق ديگران
  3. حرمت ربا
  4. پرهيز از پيروى شيطان
  5. لزوم حفظ حقوق خانوادگى
  6. لزوم احترام به شخصيت و حق زن
  7. اخوت جامعه اسلامى
  8. ابطال سنت‏هاى جاهلى
  9. بيان ثقلين انى تارك فيكم ...
8.     جمع بين نماز ظهر و عصر در عرفه

طبق نقل تاريخ مكه اولين كسى كه نماز ظهر و عصر را در عرفه جمع كرد، ابراهيم خليل بود،

9.      چه مقدار از مسجد داخل عرفات است؟

مسجد «نمره‏» در عرفات داخل حرم است يا خارج آن؟

مسجد نمره در سمت غرب عرفات است و در نوار مرز غربى عرفات و مشعر واقع شده است. نصف آن كه سمت قبله است خارج از عرفات و نيمى ديگر در محدوده عرفات است. حجّاج در ساعات وقوف (از اذان ظهر تا غروب) بهتر است احتياط كرده، به آن مسجد نروند تا مبادا از محدوده عرفات خارج شوند.

10.     منابع جهت مطالعه بيشتر

  1. آثار اسلامى مكه و مدينه،
  2. تاريخ و آثار اسلامى مكه و مدينه،
  3. سيرى در اماكن سرزمين وحى،
  4. چهار صد و شصت نكته نورانى درباره حج،
 

 

 


[1] حُمْس به كسانى گفته مى‏شود كه در دين پشتكارى سخت دارند. قريش، كنانه، بنى جديله و پيروان‏آنان را از آن جهت «حُمس» خوانده‏اند كه در دين سخت‏گير بودند، آنان خود را اهل حمس و صاحبان بيت و حرم مى‏دانسته‏اند. در مقابل حُمسيان، اهل حِلّ يا حلّيان يعنى كسانى كه در خارج حرم زندگى مى‏كردند قرار داشتند. (بنگريد ابن هشام، سيرة النبويه، ج 1، ص 199).


| شناسه مطلب: 85157







نظرات کاربران