آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟ آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟

آیا حدیث ثقلین از احادیث متواتر است ؟‌و علاوه بر علمای امامیه از طریق علمای مذاهب اربعه هم نقل شده است ؟

حدیث شریف ثقلین از جمله احادیثی است که از نظر سند در بالاترین درجات اعتبار و از نظر دلالت نیز کاملاً روشن و خالی از ابهام و تاویل می‌باشد. این حدیث شریف به یقین متواتر بوده و اسناد و طرق آن واجد تمامی شروط و ضوابط تواتر می‌باشد. بسیاری از عال

حديث شريف ثقلين از جمله احاديثي است كه از نظر سند در بالاترين درجات اعتبار و از نظر دلالت نيز كاملاً روشن و خالي از ابهام و تاويل مي‌باشد.

اين حديث شريف به يقين متواتر بوده و اسناد و طرق آن واجد تمامي شروط و ضوابط تواتر مي‌باشد. بسياري از عالمان شيعه و مذاهب اربعه به بررسي اسناد اين حديث اهتمام نموده و آثار و مولفاتي را از خود به جاي گذاشته‌اند. از جمله آنها مي‌توان به كتاب عبقات الانوار اثر ارزشمند عالم بزرگ مرحوم سيد حامد حسين لكنوي هندي و نيز رساله حديث الثقلين صادره از دارالتقريب الازهر مصر اشاره نمود.

به شهادت صاحب عبقات اين حديث را بيش از سي تن از صحابه و 19 تن از تابعان روايت كرده‌اند . ابن حجر مكي در الصواعق راويان صحابه را بيست و چند تن ذكر مي‌كند. در عبقات فهرستي از بيش از 300 تن از علما و مخرجين حديث مذاهب اربعه مشاهده مي‌شود كه اين حديث شريف را به اسناد گوناگون در كتب خويش آورده‌اند.

برخي از اين منابع عبارتند از صحيح مسلم ، سنن ترمذي ، سنن دارمي ، خصائص نسائي ، مسند احمد بن حنبل، مستدرك حاكم نيشابوري ذخائر العقباي محب الدين طبري ، حليه الاولياء ابو نعيم اصفهاني، كنزالعمال متقي هندي ، معجم الكبير طبراني، سنن يبهقي، و تفاسير رازي ، ثعلبي، نيشابوري ، ابن كثير ، سيوطي، خازن و دهها كتاب تاريخي و رجالي و غيره ديگر .

 

صحابه اي كه حديث ثقلين را از پيامبر اكرم (ص) روايت كرده‌اند :

1ـ ابو سعيد خدري : روايات او را در مسند احمد 3/26 – الدر المنشور 2/60 تفسير مفاتيح الغيب 7/173 و المعجم الكبير 3 ح 2678 مطالعه نماييد.

2ـ زيد بن ارقم : روايات او را در صحيح ترمذي 5/329 مسند احمد 4/371 صحيح مسلم 7/122 خصائص نسائي /21 الدرالمنثور 6/7 و مستدرك حاكم 3/190 مطالعه نماييد.

3ـ جابربن عبدالله : روايات او را در نوادر الاصول حكيم ترمذي /68 صحيح ترمذي 5/328 و استيعاب 2/473 مطالعه نماييد.

4ـ حذيفه بن اسيد غفاري : روايات او را در نوادر الاصول /68 و 69 و معجم كبير طبراني 3 ح 3052 مطالعه نماييد.

5ـ زيدبن ثابت : روايات او را در مسند احمد 5/189 و لسان العرب ابن منظور 4/538 مطالعه نماييد.

6ـ ابوهريره : روايتش را در احياء الميت بفضائل اهل البيت سيوطي /19 مطالعه نماييد.

7ـ ابوذر غفاري : روايتش را در تاريخ ابن كثير 5/208 بيابيد.

8ـ علي بن ابيطالب : روايات ايشان را در كنز العمال 11/610 و حليه الاولياء 9/64 مطالعه نماييد.

و ديگر صحابه همچون خزيمه بن ثابت ، سهل بن سعد ، عبدالله بن عمر ، ابوالهيثم بن التيهان، عدي بن حاتم و ام سلمه و ديگران.

 

تابعيني كه حديث ثقلين را روايت كرده‌اند:

راويان تابعين :

1ـ عطيه بن سعيد عوفي: وي از ابوسعيد خدري روايت مي‌كند رواياتش را در مسند احمد 3/14 و 17 و 26 و59 و معجم صغير 1/135 و طبقات ابن سعد 2/194 مطالعه نماييد.

2ـ يزيد بن حيان : وي از زيد بن ارقم روايت مي‌كند رواياتش را در صحيح مسلم 7/122 و 123 و سنن دارمي 2/310 ح 3319 مطالعه نماييد.

3ـ حبيب بن ابي ثابت ، وي نيز از زيد بن ارقم روايات مي‌كند رواياتش را در ترمذي 5/329 و سنن بيهقي 2/148 و 7/30 و 10/113 مطالعه نماييد.

4ـ ابوالطفيل ، عامر بن واثله : وي از حذيفه بن اسيد غفاري و زيد بن ارقم روايت مي‌كند رواياتش را در نوادر الاصول 68 و 69 و مستدرك حاكم 4/109 و خصائص نسائي /21 و معجم كبير 3 ح 2681 مطالعه نماييد.

و ديگر تابعان همچون اصبغ بن نباته ، عبدالله بن ابي رافع ، عمر بن مسلم، حارث همداني ، حصين بن سبره و غيره .

 

 


| شناسه مطلب: 85250







نظرات کاربران