نامگذاری فرزندان به عبدالنبی و عبدالرسول

آیت‌الله سبحانی به این شبهه که "چرا نام فرزندان خود را "عبدالنبی و عبدالرسول" می‌گذاریم، مگر ما بنده خدا نیستیم ؟" پاسخ داد. پاسخ این مرجع تقلید به این شبهه به شرح زیر است: عبودیت و بندگی، انواع و اقسامی دارد که اضافه ب

آيت‌الله سبحاني به اين شبهه كه "چرا نام فرزندان خود را "عبدالنبي و عبدالرسول" مي‌گذاريم، مگر ما بنده خدا نيستيم ؟" پاسخ داد.

پاسخ اين مرجع تقليد به اين شبهه به شرح زير است:

عبوديت و بندگي، انواع و اقسامي دارد كه اضافه برخي از آنها اختصاص به خدا دارد، برخي از آنها به خدا و برخي ديگر به غير خدا نيز اضافه مي‌شوند.

1. بندگي تكويني كه مربوط به آفرينش است اين نوع بندگي بايد به سوي خدا نسبت داده شود. اگر حضرت مسيح مي‌گويد: «انّي عبدالله» و در مورد پيامبر مي‌گوييم «عبده و رسوله»، مقصود عبوديت و بندگي است كه از آفرينش سرچشمه مي‌گيرد يعني چون خدا آفريدگار ماست، همه ما مخلوق او هستيم، نه مخلوق و بنده كسي ديگر، چنان كه مي‌فرمايد:

إن كلّ من في السموات والأرض إلاّ آتي الرحمن عبداً ). مريم/ 93

"هيچ كس در آسمان‌ها و زمين نيست مگر آن كه به بندگي خداوند رحمان در مي‌آيد".

2. بندگي قانوني، از نظر قوانين اسلام هرگاه مسلمانان پس از فرو نشستن جنگ، كافران را اسير گرفتند، آنان بندگان مسلمانان خواهند شد چنان كه قرآن مي‌فرمايد:

وأنكحوا الأيامي منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم إن يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله... ) . ( نور/ 32)

"پس مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان درستكار خود را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند آنان را از فضل خود بي نياز مي‌كند، خداوند گشايش دهنده و آگاه است".

در اين آيه، براي مسلمانان بندگاني را مطرح مي‌كند. اين بندگي، بندگي وضعي و قانوني است.

3. عبوديت تشريفي، و آن به خاطر احترامي است كه براي طرف قائل است، اميرمؤمنان(عليه السلام) مي‌فرمايد:

"من علّمني حرفاً فقد صيّرني عبداً".

"هر كس سخني به من بياموزد مرا بنده خود كرده است".

مسلمانان به عنوان اظهار مهر و مودّت به پيامبران و امامان، خود را بنده آنان معرفي مي‌كنند، يعني همان طوري كه بنده قانوني و وضعي، مطيع مولاي خود مي‌باشد، آنان نيز مطيع آنها هستند.

از اين نيز بگذريم، يكي از معاني عبد در لغت به معناي مطيع است بنابراين معناي عبدالرسول، مطيع الرسول و معني عبدالحسين، مطيع الحسين است و مسلماً قرآن ما را به اطاعت رسول و اولي الأمر دعوت كرده است، چنان كه مي‌فرمايد:

أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأُولي الأمر منكم ). نساء/ 59

 

 


| شناسه مطلب: 85262







نظرات کاربران