قسم خوردن به غیر از خدای سبحان قسم خوردن به غیر از خدای سبحان قسم خوردن به غیر از خدای سبحان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قسم خوردن به غیر از خدای سبحان قسم خوردن به غیر از خدای سبحان قسم خوردن به غیر از خدای سبحان قسم خوردن به غیر از خدای سبحان قسم خوردن به غیر از خدای سبحان

قسم خوردن به غیر از خدای سبحان

سئوال: آیا قسم خوردن به غیر از خدای سبحان شرک است؟ پاسخ : برخی از دلایل جواز آن از کتاب و سنت : اما کتاب: «والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین» (1) ؛ «والیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی» (2)

سئوال: آيا قسم خوردن به غير از خداي سبحان شرك است؟

پاسخ : برخي از دلايل جواز آن از كتاب و سنت :

اما كتاب: «والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين» (1) ؛ «واليل اذا يغشي و النهار اذا تجلي» (2) و آيات فراوان ديگري وجود دارد كه در آنها خداوند به قلم، خورشيد و . . . قسم ياد كرده است.

و اما سنت: پيامبر اكرم (ص) در موارد بسياري به غير خدا قسم ياد نمودند: «مردي نزد پيامبر آمد و گفت: اي رسول خدا كدام صدقه پاداش بزرگتري دارد؟ فرمودند: قسم به پدرت . . . » (3)

در سنت احمد بن حنبل آمده كه پيامبر در پايان به مرد فرمود: « . . . به جان خود قسم كه امر به معروف و نهي از منكر كني بهتر از اين است كه سكوت كني.»(4)


پي نوشت ها :

1- تين : 1 و 2 و 3

2- ليل : 1 و 2

3- صحيح مسلم، 3 : 94

4- مسند احمد، 5 : 225

 

 


| شناسه مطلب: 85263







نظرات کاربران