ابواب مسجد الحرام ابواب مسجد الحرام ابواب مسجد الحرام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ابواب مسجد الحرام ابواب مسجد الحرام ابواب مسجد الحرام ابواب مسجد الحرام ابواب مسجد الحرام

ابواب مسجد الحرام

مسجد الحرام در گذر تاریخ و در توسعه‌هایی که صورت گرفت، دارای درهای بسیاری شد که برخی از آن‌ها، در هر دوره، نامی ویژه به خود گرفت. در حال حاضر، مسجد، شمار فراوانی درِ کوچک و بزرگ دارد. نام درهای کوچک مسجددرهای کوچک اغلب در طرف مسعی است ک

مسجد الحرام در گذر تاريخ و در توسعه‌هايي كه صورت گرفت، داراي درهاي بسياري شد كه برخي از آن‌ها، در هر دوره، نامي ويژه به خود گرفت. در حال حاضر، مسجد، شمار فراواني درِ كوچك و بزرگ دارد.

نام درهاي كوچك مسجد

درهاي كوچك اغلب در طرف مسعي است كه نام‌هاي آنها عبارت است از: باب بني شيبه، باب السلام، باب علي، باب النبي، باب العباس و در دو سوي اين درها، باب مروه در برابر مروه و باب صفا در برابر صفا است.

← فضيلت باب بني شيبه

باب بني شيبه از اعتبار خاصي برخوردار بوده است؛ زيرا پس از سقوط هبل از بام كعبه، آن را در كنار اين در دفن كردند و بنابراين، رفت و شد موحدان در اينجا، به معناي كوبيدن بيشتر شرك و بت پرستي است.

استحباب ورود از اين در به مسجد، به همين دليل است. [۱]

باب الفتح مهم‌ترين در شمالي مسجد

در سمت شمالي مسجد، افزون بر درهاي متعدد، مهم‌ترين دري كه در امتداد كوه مروه قرار دارد باب الفتح است كه ورودي آن بسيار بزرگ مي باشد. اين همان است كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) در فتح مكه (۲۰ رمضان سال هشتم هجرت) از آن وارد گرديد.

باب فهد مهمترين در غربي مسجد

در سمت غرب، مهم‌ترين در، باب فهد است؛ زيرا افزايش جديد مسجد در اين قسمت، افزايشي است كه در دوره فهد صورت گرفته است.

درهاي بزرگ مسجد

در سمت شمال مسجد، دو در بزرگ عبارت است از باب اجياد و باب ملك عبدالعزيز.

پانويس 

۱.    ↑ من لايحضره الفقيه،ج۲، ص۲۳۸، ش۲۲۹۲.    


| شناسه مطلب: 85306







نظرات کاربران