مسجد فقیر مسجد فقیر مسجد فقیر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسجد فقیر مسجد فقیر مسجد فقیر مسجد فقیر مسجد فقیر

مسجد فقیر

فُقَیر نام محلی کوچک در بخش عالی مدینه; یعنی همین عوالی بوده است. [۱]  موقعیت جغرافیایی مسجدفُقَیر نام محلی کوچک در بخش عالی مدینه; یعنی همین عوالی بوده است. بر اساس آنچه نقل شده، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بخشی از زمینِ زراعی این محله را

فُقَير نام محلي كوچك در بخش عالي مدينه; يعني همين عوالي بوده است. [۱] 

موقعيت جغرافيايي مسجد

فُقَير نام محلي كوچك در بخش عالي مدينه; يعني همين عوالي بوده است. بر اساس آنچه نقل شده، رسول خدا(صلي الله عليه وآله) بخشي از زمينِ زراعي اين محله را به عنوان اِقْطاع، به امام علي(عليه السلام) واگذار كرده است. [۲] بنابراين، بايد اين محل نشاني از آن حضرت براي شيعيان، در طول تاريخ داشته باشد. در اين محله به مانند محلات ديگر، مسجدي وجود داشته است كه امروز بناي مخروبه اي از آن برجاي مانده است. اين بناي مخروبه با عنوان باغ سلمان در غرب مسجد بني قريظه ـ با فاصله تقريبي سيصد تا چهارصد متر قرار دارد. 

شواهد مسجد بودن اين محل

آنچه اكنون ديده مي شود زميني است كه به نظر مي رسد نخلستان بوده و در ميان آن، بنايي حدود بيست متر مربع به صورت مخروبه هست كه از ظواهر امر چنان بر مي آيد كه مسجد است. محرابي در گوشه اي از آن به چشم مي خورد و قرآن هايي نيز در كنار آن چيده شده است. در كف اين بنا موكتي پهن شده و چند حصير نيز ديده مي شود. ديوار شرقي و غربي آن سالم اما بقيه قسمت ها ويران شده است. 

تاريخجه مسجد

گفته شده كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) از سلمان خواست دراينجا محلي را حفر كند تا آن حضرت نخلي درآنجا بكارد. از آنجا كه رسول خدا به سلمان فرمودند: اِذْهَبْ يا سَلْمان فَقَفِّر لَها، فَاِذا فَرَغْتَ فَاتِني أَكن أَنَا أَضَعُها بِيدي ، اين محل به مسجدالفقير شهرت يافت. گويند نخلي كه گفته شده، رسول خدا(صلي الله عليه وآله) و سلمان آن را كاشتند، چندين سال پيش، در آتش سوخته است. 

پانويس 

۱.    ↑ المعالم الاثيره في السنة و السيره، ص ۲۱۷

۲.    ↑ المعالم الاثيره في السنة و السيره، ص ۲۱۷


| شناسه مطلب: 85320







نظرات کاربران