مسجد جمعه مسجد جمعه مسجد جمعه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسجد جمعه مسجد جمعه مسجد جمعه مسجد جمعه مسجد جمعه

مسجد جمعه

یکی از مساجد متبرک و تاریخی مدینه، مسجد جمعه است. مکان مسجد این مسجد، به مناسبت این‌که در محله بنو سالم قرار داشته، به نام مسجد بنو سالم نیز شناخته می‌شود. این محله در کنار وادی رانوناء، یکی از وادی‌های مهم مدینه قرار داشته و به همین

يكي از مساجد متبرك و تاريخي مدينه، مسجد جمعه است.

مكان مسجد

اين مسجد، به مناسبت اين‌كه در محله بنو سالم قرار داشته، به نام مسجد بنو سالم نيز شناخته مي‌شود. اين محله در كنار وادي رانوناء، يكي از وادي‌هاي مهم مدينه قرار داشته و به همين مناسبت، روزگاري اين مسجد را مسجد الوادي مي ناميده‌اند. به علاوه، نام ديگر آن مسجد عاتكه مي‌باشد؛ نامي كه در قرن سوم رواج يافت. ابن شبّه با يادآوري خبر نماز خواندن پيامبر(صلي الله عليه وآله) در آن، آن را مسجد عاتكه ناميده است. [۱]

علت نامگذاري

نامگذاري به مسجدالجمعه به اين مناسبت است كه حضرت رسول(صلي الله عليه وآله) پس از اقامت چند روزه در قبا، زماني كه عازم بخش اصلي يثرب شدند، در اينجا نماز جمعه اقامه كردند. اين نخستين نماز جمعه‌اي است كه به امامت رسول خدا(صلي الله عليه وآله) برگزار شد. ابن اسحاق به صورت كلّي، بدون اشاره به مسجد، نوشته است كه حضرت نماز جمعه را در وادي رانوناء خواندند. در برخي نقل‌ها آمده است كه مُصْعَب بن عُمَير يا اسعد بن زراره، پيش از ورود رسول خدا(صلي الله عليه وآله) به مدينه، با مسلمانان نماز جمعه خوانده است.
مسجد ياد شده، در شمال مسجد قبا، با فاصله‌اي حدود ششصد تا هشتصد متر قرار دارد و برخلاف مسجد قبا، تنها در اوقات نماز باز است.

باز سازي مسجد

اين مسجد كه به مانند مسجدالنبي(صلي الله عليه وآله) از خشت و گل ساخته شده بود و سقفي كوچك داشت، بعدها بازسازي شد و از سنگ بنا كردند و ديوار آن كوتاه؛ يعني تا نصف قامت انسان بوده است. مساحت مسجد تا قرن هشتم بسيار كم بوده و در قرن نهم هجري، بازسازي شده است. طول آن از شمال به جنوب ۱۰ متر و عرض آن از شرق به غرب ۲۵/۸ متر بوده و شبستان مسقّفي هم براي آن ساخته شده است. در نقلي ديگر آمده است كه مسجد تا قبل از بناي نخست سعودي، مسجد كوچك با طول و عرض هشت در شش بوده است.
بازسازي نخست آن، توسط سيد حسن شربتلي ـ از اشراف مدينه ـ كه اين مسجد در ميان باغ‌هاي وي قرار داشت، انجام گرفت. اهميت اين مسجد سبب شد تا در سال ۱۴۱۲ ق مورد توجه جدي دولت سعودي قرار گيرد و به شكل بسيار زيبايي در مساحت ۱۶۳۰ متر بازسازي شود.

پانويس
 ۱.    ↑ تاريخ المدينة المنوره، ج ۱، ص ۶۸.    

 


| شناسه مطلب: 85335







نظرات کاربران