مسجد معرس مسجد معرس مسجد معرس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسجد معرس مسجد معرس مسجد معرس مسجد معرس مسجد معرس

مسجد معرس

مسجد معرّس (به ضم میم و فتح عین و راء) در نزدیکی مسجد شجره قرار داشت.  معنای لغوی تعریس تعریس به خواب آخرِ شب مسافر در استراحت‌گاه گویند.  وجه نام گذاری به مسجد معرس از آن‌جا که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در این مسجد استراح

مسجد معرّس (به ضم ميم و فتح عين و راء) در نزديكي مسجد شجره قرار داشت. 
معناي لغوي تعريس

تعريس به خواب آخرِ شب مسافر در استراحت‌گاه گويند. 

وجه نام گذاري به مسجد معرس

از آن‌جا كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) در اين مسجد استراحت كرده و نماز صبح را خوانده است، آن را به نام مسجد معرّس مي‌شناسند. 

حكم توقف در مسجد معرس

در روايات اهل بيت(عليهم السلام) بيتوته در اين مسجد سفارش شده و حتي برخي از فقهاي شيعه لزوم توقف در اين مسجد را براي كسي كه از آن‌جا عبور مي‌كند، فتوا داده‌اند. 

آداب مسجد معرس

در مصباح المتهجّد در شمار آداب زائر مدينه آمده است كه وقت رسيدن به معرّس پيامبر(صلي الله عليه وآله)، شب باشد يا روز، دو ركعت نماز بگزارد. [۱] بنا به برخي نقل‌ها، حضرت وقت خروج از مدينه از كنار شجره مي گذشت و در وقت ورود، از راه مُعَرّس وارد مي‌شد. [۲] [۳] [۴] به نظر مي‌رسد كه دو راه كنار هم بوده كه در كنار يكي شجره و در كنار ديگري معرس بوده است. 

سرانجام مسجد معرس

ويرانه اين مسجد تا سال ۱۳۵۴ شمسي بوده است كه از آن عكس گرفته شده و در كتاب مدينه شناسي مرحوم آقاي محمد باقر نجفي چاپ شده است. با اين حال اكنون بايد يقين داشت كه در توسعه جديد، يا در خود مسجد بزرگ شجره است يا ميادين اطراف آن. 

پانويس 
۱.    ↑ مصباح المتهجّد، ص۷۰۹.
۲.    ↑ صحيح مسلم، ج۲، ص۹۱۸، ش۱۲۷۵.
۳.    ↑ الحج و العمرة في الكتاب و السنه، ص۵۹.    
۴.    ↑ مسند احمد، ج۲، ص۲۶۳.

 


| شناسه مطلب: 85341







نظرات کاربران