چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟ چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟

چرا برای خواستن حاجت‌ها از واسطه استفاده می‌کنیم؟

وقتی زائران، کنار قبر رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) یا ائمه بقیع: می‌ایستند یا به آنها متوسل می‌شوند و حاجت‌های خویش را از آنها طلب می‌کنند، مبلّغ‌های وهابی به آنها می‌گویند: چرا حاجت‌های خویش را به‌طور مستق

وقتي زائران، كنار قبر رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) يا ائمه بقيع: مي‌ايستند يا به آنها متوسل مي‌شوند و حاجت‌هاي خويش را از آنها طلب مي‌كنند، مبلّغ‌هاي وهابي به آنها مي‌گويند: چرا حاجت‌هاي خويش را به‌طور مستقيم از خدا طلب نمي‌كنيد و سراغ واسطه‌ها مي‌رويد؟ مگر خداوند حاجت‌ها و نيازهاي شما را نمي‌‌داند يا نمي‌بيند؟ ازاين‌رو، اين پرسش، براي دانشجوها مطرح مي‌شود كه چرا نمي‌توان حاجت‌ها را مستقيم از خدا طلب كرد؟

×  پاسخ

بي‌ترديد، گردش عالم چه در نظام تكوين و چه در نظام تشريع، بر اساس اسباب و مسببات است. ما از خورشيد نور مي‌گيريم؛ در هنگام تشنگي آب مي‌نوشيم؛ وقتي بيمار مي‌شويم، از دارو و دكتر استفاده مي‌كنيم و خداوند تبارك و تعالي براي هدايت و راهنمايي ما، پيامبران و رسولان خويش را مي‌فرستد. با اندكي دقت در اطراف خود، به خوبي در مي‌يابيم كه هيچ چيز در اين دنيا، بدون علت و سبب به وجود نمي‌آيد. امام جعفر صادق(عليه السلام) مي‌فرمايد:

خداوند امور عالم را جاري نمي‌كند؛ مگر از طريق واسطه‌ها و اسباب. خداوند براي هر چيز سببي و براي هر سبب، حكمتي و براي هر حكمت، دانشي و براي هر دانش، دروازه گويايي قرار داده است.[1]

بنابراين، اصل واسطه قرار دادن ميان خداوند تبارك و تعالي و عالَم، با توجه به واقعيت‌هاي موجود و آموزه‌هاي دين (قرآن، سنت و عقل)، پذيرفته شده و با اصل توحيد منافاتي ندارد. به اعتقاد شيعيان كارهاي انبيا و اولياي الهي در طول اراده خداوند است، نه در عرض آن و كثرت‌هاي طولي، به وحدت بر مي‌گردد. از ديگر سو، براساس جهان‌بيني اسلامي، هدف انسان، نيل به كمالات ماوراي طبيعي و اتصال به عالم غيب است. خداوند متعال، كوشش و ميل را در فطرت انسان قرار داده و طريق وصول به اين كمال، همان صراط مستقيم است كه درجه‌ها و مراتبي دارد. در اين مسير، كسي مي‌تواند رهبر رهروان راه مستقيم باشد كه خود، اين راه را پيموده باشد.

از ديدگاه شيعه، انسان‌هاي كامل، هم راهبر و هم وسائط فيض الهي‌اند و از مجراي آنها فيض الهي به عالم مي‌رسد. ازاين‌رو، مؤمنان براي دعا و حاجت‌خواهي، به آنان متوسل مي‌شوند و آنها را واسطه حاجت‌ها و هدايت خويش قرار مي‌دهند تا خداوند به آبرو و مقام و منزلت آنان، دعاها و درخواست‌هاي مشروع آنان را برآورده كند. اين‌گونه توسل از صحابه نيز گزارش شده است.[2]

خداوند نيز در اين باره مي‌فرمايد: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ)؛ «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! از [مخالفت با فرمان] خدا بپرهيزيد و وسيله‌اي براي تقرب بجوييد».[3]
 
 
[1]. منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، حبيب الله الهاشمي الخوئي، ج17، ص272.

[2]. مسند احمد، ج28، ‌ص478.

[3]. مائده : 35 .


| شناسه مطلب: 85901







نظرات کاربران