آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟

آیا روایت «نگاه کردن به چهره علی(علیه السلام) عبادت است»، با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟

یکی از روایت‌هایی که فضلیت ویژه امام علی(علیه السلام) را بیان می‌کند و به‌طور گسترده و با اسناد گوناگون در منابع اهل سنت و شیعه بیان شده است، این روایت است: «النظر الى وجه علی عبادة»، «نگریستن به چهره امام علی(علیه السلام)

يكي از روايت‌هايي كه فضليت ويژه امام علي(عليه السلام) را بيان مي‌كند و به‌طور گسترده و با اسناد گوناگون در منابع اهل سنت و شيعه بيان شده است، اين روايت است: «النظر الى وجه علي عبادة»، «نگريستن به چهره امام علي(عليه السلام) عبادت است». اين فضيلت، از فضيلت‌هاي بي‌شمار امير مؤمنان علي(عليه السلام) به شمار مي‌رود و چنين روايتي درباره هيچ يك از اصحاب نقل نشده است.

روايت چنين است:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي شَيبَةَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ بُدَيلٍ الْيامِي، ثنا يحْيي بْنُ عِيسـَي، عَنِ الأَعْمَشِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عَلْقَمَةَ، عَنْ عبدالله، عَنِ النَّبِي0 قَالَ: «النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِي عِبَادَةٌ». [1]

عبدالله بن مسعود از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: «نگريستن به چهره علي(عليه السلام) عبادت است».

ابونعيم اصفهاني، اين فضيلت را از فضايل ويژه امير مؤمنان علي(عليه السلام) دانسته و درباره آن گفته است: «ذكر فضيلة أخري لأمير المؤمنين علي، رضي الله عنه، لم يشـركه فيها أحد»؛[2] [اين] «ذكر فضيلت ديگري براي امير المؤمنين علي(عليه السلام) [است كه] هيچ كس با او در آن شريك نيست».

عمر بن شاهين پس از نقل اين روايت مي‏گويد: «تَفَرَّدَ عَلِيّ بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، لَمْ يشْرَكْـهُ فِيهَا أَحَدٌ»؛ «فقط علي بن ابي‌طالب(عليه السلام) اين فضيلت را داشته و هيچ كس ديگر در آن شريك نيست».[3]

حاكم نيشابوري پس از نقل اين روايت از زبان عمران بن حصين، گفته است: «هذا حديث صحيح الإسناد و شواهده عن عبدالله بن مسعود صحيحة».[4] سيوطي در تاريخ الخلفا اين روايت را حسن دانسته و مي‏گويد:

وأخرج الطبراني والحاكم عن ابن مسعود رضي الله عنهما أن النبي صلي الله عليه وسلم قال: «النظر إلى علي عبادة» إسناده حسن.[5]

اين روايت را طبراني و حاكم، از ابن مسعود، از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) نقل كرده است كه نگاه كردن به چهره علي(عليه السلام) عبادت است. اسناد اين روايت، «حسن» است.

ابن حجر هيتمي پس از آن مي‏گويد:

الحديث الخامس عشر أخرج الطبراني والحاكم عن ابن مسعود رضي الله عنه أن النبي0 قال (النظر إلى علي عبادة ) إسناده حسن.[6]

حديث پانزدهم: طبراني و حاكم از ابن مسعود نقل كرده است كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: «نگاه كردن به چهره علي(عليه السلام) عبادت است». اسناد اين روايت، «حسن» است.

اين روايت با بيش از هجده سند در كتاب‌هاي اهل سنت نقل شده است و اين تعداد سند، بي‌شك، متواتر به شمار مي‌رود. درحقيقت، حكم به بطلان چنين روايتي، با اين گستردگي نقل، فقط نشان‌دهنده دشمني كساني است كه مي‌كوشند تا فضيلت‌هاي اهل بيت(عليهم السلام) را انكار كنند.

 
[1]. مستدرك حاكم، ج3، ص152.

[2]. فضائل الخلفاء الراشدين، ابونعيم احمد بن عبدالله اصبهاني، ج1، ص66.

[3]. شرح مذاهب أهل السنة ومعرفة شرائع الدين والتمسك بالسنن، أبوحفص عمر بن أحمد بن شاهين، ج1، ص145.

[4]. مستدرك حاكم، ج3، ص152.

[5]. تاريخ الخلفاء، سيوطي، ج1، ص172.

[6]. الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، هيتمي، ج2، ص360.


| شناسه مطلب: 85918







نظرات کاربران