دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟

دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟

دیدگاه شیعه درباره تحریف قرآن چیست؟ یکی از تهمت‌های بی‌اساس که وهابیت در آثارشان و مبلغان آنها در گفتارشان بر آن تأکید می‌کنند، این است که شیعیان معتقدند که قرآن تحریف شده است؛ یعنی آیات آن کم و زیاد شده است. ازاین‌رو، این پرسش مطرح می

ديدگاه شيعه درباره تحريف قرآن چيست؟ يكي از تهمت‌هاي بي‌اساس كه وهابيت در آثارشان و مبلغان آنها در گفتارشان بر آن تأكيد مي‌كنند، اين است كه شيعيان معتقدند كه قرآن تحريف شده است؛ يعني آيات آن كم و زياد شده است. ازاين‌رو، اين پرسش مطرح مي‌شود كه ديدگاه شيعه درباره تحريف قرآن چيست؟

×  پاسخ

از ديدگاه شيعه، قرآن از تحريف مصون است. علما و دانشمندان شيعه، به پيروي از امامان معصوم(عليهم السلام)، از سده‌هاي نخستين به اين مسئله تصريح كرده و آشكارا گفته‌اند كه عقيده شيعه اماميه اثناعشريه، اين است كه قرآن، كتابي جاويدان است كه هيچ‌گونه تحريف به آن راه ندارد و خداوند با اراده خويش، آن را تا قيامت حفظ خواهد كرد. قرآن كتابي است جاويدان و از اركان جاويدانگي آن، عصمت آن از تحريف است و در صورتي كه عصمت آن مورد خدشه باشد يا حتي احتمال تحريف در آن روا باشد، نمي‏تواند براي عصر حاضر و نسل‌هاي آينده، نقش هدايتگري ايفا كند و ديگر كتابي جاودانه نخواهد بود.[1]

خداي متعال در سوره مباركه «حجر» مي‏فرمايد: {إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ}[2]؛ «به درستي كه ما ذكر را فرستاديم و ما خود، حافظ آن خواهيم بود». خداوند در اين آيه سه بار فرموده است: «ما چنين كرده و مي‏كنيم» كه نشان‌دهنده اهميت مسئله است و افزون بر اين، چند تأكيد نيز در آيه آمده كه كلمه «إنَّ»، ضمير منفصل «نحن» و «لام تأكيد» است. مقصود از ذكر نيز در اين آيه، قرآن كريم است.

علماي شيعه از ديرباز تاكنون، به مصون و محفوظ ماندن قرآن از هر گونه تحريف اعتقاد داشته‌اند كه به سخنان برخي از آنها اشاره مي‌شود:

1. شيخ المحدثين، صدوق، با احاطه و تحقيقي كه بر روايت‌ها دارد، تحريف‌نشدن قرآن را جزو عقايد اماميه مي‌داند و مي‌گويد: «هركس تحريف قرآن را به ما شيعيان نسبت دهد، دروغگوست».[3]

2. شيخ مفيد مي‌گويد:

هيچ كلمه، آيه و سوره‌اي از قرآن، نه كم شده و نه بر آن افزوده شده است. آنچه درباره قرآن مكتوب به خط امام علي(عليه السلام) نيز گفته شده، اين است كه تفسير و معنا و تأويلي كه حضرت داشته است، در قرآن موجود نيست و اين مطلب، به كم يا زياد شدن متن قرآن ارتباطي ندارد.[4]

3. شيخ طوسي، معروف به شيخ الطائفه، در تفسير معروف خود التبيان مي‏گويد:

قرآن تحريف نشده است و نخواهد شد و به قول «حشويه» مبني بر تحريف قرآن، اعتنايي نمي‌شود؛ زيرا آنها به برخي از اخبار آحاد استناد مي‌كنند كه گمان كرده‌اند، معتبر است و هرگز قول به تحريف قرآن، لايق قرآن نيست.[5]

4. محمد بهاءالدين عاملي، معروف به شيخ بهايي، مي‏گويد:

اختلاف كرده‏اند كه زياده و نقصان در قرآن رخ داده يا نه. نظريه صحيح اين است كه قرآن عظيم، از تحريف و زياده و نقص، محفوظ مانده است و دليل آن نيز گفتار خداوند متعال است كه فرمود: {إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ}.[6]

5. مرحوم فيض كاشاني مي‏گويد: «خداوند متعال مي‌فرمايد: {إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ
«ما قرآن را از تحريف و تغيير و فزوني و كاستي، محافظت مي‏كنيم».[7] پس چگونه ممكن است در آن تحريف و تغيير راه يافته باشد»؟!

6. شيخ محمد بن حسن حر عاملي، صاحب كتاب باارزش وسائل الشيعه، در مقاله‏اي درباره اثبات تحريف‌نشدن قرآن مي‏گويد:

كسي كه در تاريخ و اخبار و آثار، جست‌وجو و تفحص دارد، با علم يقين مي‏داند كه قرآن، در بالاترين حد تواتر و با نقل هزاران نفر از صحابه ثابت شده و مجموعه‏اي مدون در زمان رسول الله(صلي الله عليه و آله) بوده است.[8]

7. آقاي خوئي در اين باره مي‏گويد:

مدلول اين آيه {إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ}، حفظ و صيانت قرآن از
هر گونه تحريفي است و تأكيد دارد بر اينكه امكان هرگونه دخل و تصرف دست‌هاي آلوده، بر خيانت و جنايت در قرآن كريم منتفي است و هرگز بازيچه فتنه‌جويان
قرار نمي‏گيرد.[9]

8. مرحوم علامه طباطبايي درباره آيه {إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ} مي‏فرمايد:

قرآن، ذكر زنده و جاوداني است و از فراموشي و نابود شدن مصون است. همچنين از اينكه نقص و زيادتي در آن رخ دهد و ذكر بودنش از بين برود، محفوظ است. قرآن از اينكه تغييراتي در شكل و پيكره‏اش بوجود آيد و آن را از ذكر اللّه بودن و مرتبه بيان حقائق و معارف الهي داشتن خارج كند نيز، مصون است. بنابراين، اين آيه دلالت مي‌كند بر اينكه كتاب خدا از انواع تحريف، مصون و محفوظ است. همچنين، آيه با توجه به جمله‏بندي آن، دلالت مي‌كند كه قرآن ذكر است و پس از نزولش تا ابد حفظ و نگهداري مي‏شود.[10]

بنابراين شيعه هيچ‌گاه به تحريف قرآن معتقد نبوده و نخواهد بود. برخي روايت‌ها كه امروزه وهابيت از آن بهره مي‌گيرند، همه از نظر سند، ضعيف است و قابل توجه نيست. البته اين‌گونه روايت‌ها در منابع اهل سنت، بيشتر از شيعه است. علماي اهل سنت نيز به محتواي اين روايت‌ها توجه نمي‌كنند و تحريف نشدن قرآن، يكي از موارد اتفاق و اجماع ميان شيعه و اهل سنت است.
 
 

 
[1]. قرآن در قرآن، جوادي آملي، ص315.

[2]. حجر: 9.

[3]. الاعتقادات، صدوق، ص93.

[4]. أوائل المقالات، ص82.

[5]. تفسير التبيان، شيخ طوسي، ج1، ص3.

[6]. تفسير آلاء الرحمن، ص26.

[7]. تفسير صافى، ج1، ص51.

[8]. افسانه تحريف، رسول جعفريان، ص108.

[9]. البيان، ص226.

[10]. تفسير الميزان، ج12، صص103 و 104.


| شناسه مطلب: 85926







نظرات کاربران