چرا اهل بیت(علیهم السلام) برخی از فرزندان خود را به نام‌های خلفا، نام‌گذاری کرده‌اند؟

چرا اهل بیت(علیهم السلام) برخی از فرزندان خود را به نام‌های خلفا، نام‌گذاری کرده‌اند؟ آیا این کار دلیل بر رابطه دوستانه میان اهل بیت(علیهم السلام) و خلفا نیست؟! یکی از شبهه‌هایی که وهابیان روی آن مانور می‌دهند، این است که اماما

چرا اهل بيت(عليهم السلام) برخي از فرزندان خود را به نام‌هاي خلفا، نام‌گذاري كرده‌اند؟ آيا اين كار دليل بر رابطه دوستانه ميان اهل بيت(عليهم السلام) و خلفا نيست؟!

يكي از شبهه‌هايي كه وهابيان روي آن مانور مي‌دهند، اين است كه امامان معصوم(عليهم السلام) فرزندان خود را به نام خلفا نام‌گذاري كرده‌اند. آنها اين نام‌گذاري‌ها را نشانه رابطه خوب و صميمي بين اهل بيت(عليهم السلام) و خلفا مي‌دانند. آيا اين نام‌گذري‌ها نشانه دوستي و محبت ميان آنان است؟

×  پاسخ

هر جامعه‏اي آداب و رسومي دارد كه جامعه ديگر آنها را نمي‏پذيرد. براي نمونه، عرب‌ها آدابي دارند كه عجم‌ها آنها را نمي‏پذيرند. نام‌گذاري در هر قوم و قبيله‏اي وجود دارد؛ يعني هر پدري با انگيزه ويژه‌اي براي فرزندان خود نامي بر مي‏گزيند؛ براي مثال، برخي از ايرانيان، نام‏هايي مانند جمشيد و داريوش را مي‌پسندند، اما عرب‌ها اين نام‏ها را نمي‏پسندند و بين آنها نام‌هايي مانند خالد، مالك، شِمر، عُدَي، بكر، عمر، عثمان، معاويه و يزيد مرسوم است. صاحبان اين نام‌ها نيز از جنبه خوبي و بدي با يكديگر متفاوت‌اند؛ برخي انسان‏هاي شجاع و نيرومند، برخي ديگر ترسو و شماري از آنان عالم و برخي ديگر جاهل‌‌اند.

ازاين‌رو، برگزيدن نامي كه هم فردي عالم و هم فردي جاهل، با آن ناميده مي‌شود، به معناي دوست داشتن افراد جاهل يا تأييدكردن جهل نيست. نام‌گذاري به نام خلفا نيز چنين است. كساني كه نام آنان را بر فرزندان خود نهاده‌اند، نه به علت علاقه به خلفا بلكه به دليل رواج اين نام‌ها ميان عرب‌ها بوده است. فرزندان اهل بيت(عليهم السلام) نيز به همين علت، با اين اسامي ناميده شده‌اند و اين نام‌گذاري، هرگز بر پذيرش كارهاي خلفا و محبوبيت آنها دلالت نمي‌كند.

افزون بر اين، اين نام‌گذاري‌ها، از همكاري و مشاوره حضرت امير(عليه السلام) با خلفا يا بيعت وي با آنان ـ بر فرض تحقق آن ـ مهم‌تر نيست. درحقيقت، نه بيعت و نه نام‌گذاري، نشانه تأييد خلافت نيست؛ زيرا افزون بر اينها دلايل قوي ديگري مانند حفظ اسلام و پرهيز از پديدآمدن اختلاف ميان مسلمانان وجود داشته است و هنگام تعارض دو دليل با يكديگر، دليل قوي‌تر را بايد برگزيد.


| شناسه مطلب: 85934







نظرات کاربران