آیا زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام)، مدرکی جز مقتل ابومخنف ندارد؟
در پاسخ به این ادعا باید گفت که تنها ابومخنف نیست که موضوع اربعین سید الشهدا(علیه السلام) را نقل کرده است، بلکه کسانی دیگری نیز هستند که این مسئله را بیان کرده و به آن صحه گذاشته‌اند. ابوریحان بیرونی (م.440ه‍.ق) به صراحت تمام گفته است: در روز
در پاسخ به اين ادعا بايد گفت كه تنها ابومخنف نيست كه موضوع اربعين سيد الشهدا(عليه السلام) را نقل كرده است، بلكه كساني ديگري نيز هستند كه اين مسئله را بيان كرده و به آن صحه گذاشتهاند. ابوريحان بيروني (م.440ه.ق) به صراحت تمام گفته است:
در روز بيستم [صفر]، سرِ حسين(عليه السلام) به بدنش ملحق و در همان مكان دفن شد و زيارت اربعين، درباره اين روز (بيستم صفر) است و آنان (چهل نفر) اهل بيت او بودند [كه] پس از بازگشت از شام، [قبر امام(عليه السلام) را زيارت كردند].[1]
ايشان افزون بر دليل مشهور، مطلب ديگري را بيان كرده است: «اين زيارت را اربعين گويند، زيرا چهل تن از اهل بيت امام حسين(عليه السلام)، روز بيستم صفر، موفق به زيارت قبر سيد الشهداء(عليه السلام) شدند».
از ديگر شخصيتهاي علمي كه به مسئله اربعين تصريح كردهاند، شيخ مفيد (م. 413ه.ق) در كتاب «مسار الشيعه»،[2] شيخ طوسي، در كتاب مصباح المتهجد ذيل ماه «صفر»،[3] شيخ بهائي[4] و نويسندگان ديگري هستند كه هر كدام، با مستنداتي كه در اين باره در اختيار داشتهاند، به تبيين اربعين سالار شهيدان پرداختهاند. بنابراين ابيمخنف، تنها يكي از كساني است كه مسئله اربعين را در تاريخ ثبت كرد.