مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) مصحف حضرت زهرا (علیها السلام) مصحف حضرت زهرا (علیها السلام)

مصحف حضرت زهرا (علیها السلام)

در روایتی از کتاب کافی، از قول امام صادق[ علیه السلام ] سخن از کتابی است منسوب به حضرت فاطمه[ علیها السلام ] که از قرآن حجیم‌تر است بی‌آنکه آیه‌های قرآن در آن باشد. آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله  از آن کتاب اطلاع داشت یا خیر؟ اگر

در روايتي از كتاب كافي، از قول امام صادق[ عليه السلام ] سخن از كتابي است منسوب به حضرت فاطمه[ عليها السلام ] كه از قرآن حجيم‌تر است بي‌آنكه آيه‌هاي قرآن در آن باشد.

آيا رسول خدا صلي الله عليه و آله  از آن كتاب اطلاع داشت يا خير؟ اگر خبر نداشت، چگونه مي‌شود او كه پيامبر است از چنين كتابي اطلاع نداشته باشد؟ و اگر از آن آگاه بود، چرا با مسلمانان درباره آن سخني نگفته است؟ مگر او مأمور نبود كه هرچه خدا به او نازل كرده را به مردم بگويد؟

پاسخ

1. پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله  مكلّف نبود همه چيز را به مردم بگويد، بلكه وظيفه داشت از مسائلي سخن بگويد كه مأمور بيان آن بود؛ نه همه آنچه را كه مي‌دانست.

2. رسول خدا صلي الله عليه و آله  بعضي وقايع را به افراد خاص، مانند علي بن ابي‌طالب عليه السلام  و فاطمه زهرا عليها السلام  مي‌گفت نه به همه مردم. اهل سنت نوشته‌اند: رسول خدا درباره علي[ عليه السلام ] مي‌فرمايد: «... عَلَّمتُه عِلْمي وَ اسْتَوْدَعْتُه سِرِّي...»[1]؛ «علم خودم را به او [علي] آموختم و او را مخزن و محرم اسرار خودم قرار دادم».

بنابراين، رسول خدا صلي الله عليه و آله  همه چيز را به همه كس نياموخته است.

 عليها السلام . رسول خدا صلي الله عليه و آله  فرمود:

أناَ مَدينةُ الْعِلمِ وَ عَليٌّ بابُها وَ مَن اَرادَ الْعِلمَ فَلْيَأتِ مِنْ بابِه.[2]

من شهر علم هستم و علي راه ورود به آن، پس هر كس مي‌خواهد از علم من بهره‌مند شود از راهش وارد شود.

ازاين‌رو، علم رسول خدا صلي الله عليه و آله  را همه كس نمي‌تواند بفهمد بلكه بايد از علي عليه السلام  بياموزد.

4. خداوند در بيان جامعيت قرآن مي‌فرمايد: {ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ}؛ «ما هيچ چيز را در اين كتاب فروگذار نكرديم». (انعام:  عليها السلام  عليهما السلام )

آيا تمام مطالب در قرآن به طور شفاف نقل شده است؟ آيا همه مردم مي‌توانند همه چيز را از قرآن به طور صحيح و با اطمينان دريابند؟ نه همه چيز در قرآن شفاف بيان شده است و نه هر كسي مي‌تواند همه چيز را از قرآن به طور صحيح و قابل اطمينان برداشت نمايد.

علي عليه السلام  مي‌فرمايد: «وَ في الْقرآنِ نَبأُ ما قَبلَكم وَ خَبرُ ما بَعدَكم»[3]؛ «در قرآن همه اخبار گذشتگان و آيندگان هست».

آيا مي‌توان تمام اخبار گذشتگان و آيندگان را از قرآن برداشت كرد؟

علي عليه السلام  مي‌فرمايد:

سَلُوني فَوَاللهِ لا تَسأَلوني عَن شَيءٍ اِلى يَومِ القيامَةِ اِلّا حَدّثْتُكم بِه... .[4]

بپرسيد از من، به خدا سوگند تا روز قيامت از هر چيزي بپرسيد شما را از آن خبر خواهم داد... .

بنابراين، رسول خدا صلي الله عليه و آله  مأمور نبود همه چيز را به همه بگويد و آيه {بَلِّغْ ما أُنْزِلَ}[5]  مربوط به موضوعاتي است كه رسول خدا مأمور به گفتن آن بود نه به هر چيزي كه بدان علم داشت. درباره اينكه مصحف فاطمه عليها السلام  وجود داشته اختلافي نيست، ولي درباره محتواي آن اختلاف است؛ قول مشهور آن است كه پس از رحلت رسول خدا صلي الله عليه و آله  اخبار مربوط به حوادث آينده را فرشته‌اي براي حضرت زهرا مي‌گفته و در اين صحيفه جمع‌آوري شده است.[6]

ازاين‌رو، مربوط به زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله  نيست تا آن حضرت نسبت به آن خبر
دهد.

 
[1]. شواهد التنزيل، ج 2، صص 356ـ357.

[2]. الاستيعاب، ج 3، ص 1102.

[3]. نهج البلاغه، حكمت 313.

[4]. شواهد التنزيل، ج 1، ص 42.

[5]. مائده: 67.

[6]. كافي، ج1، ص240.


| شناسه مطلب: 86026







نظرات کاربران