میزان اعتبار کتاب کافی میزان اعتبار کتاب کافی میزان اعتبار کتاب کافی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
میزان اعتبار کتاب کافی میزان اعتبار کتاب کافی میزان اعتبار کتاب کافی میزان اعتبار کتاب کافی میزان اعتبار کتاب کافی

میزان اعتبار کتاب کافی

شیعه معتقد است: بیشتر روایت‌های کتاب کافی ضعیف است و کتاب صحیحی جز قرآن نداریم. در این صورت، چرا می‌گویند: کافی شرح و تفسیر قرآن است؟... پاسخ 1. در این پرسش مشخص نشده کدام عالم متخصص علوم روایی و رجال‌شناسی، بیشتر روایت‌های کاف

شيعه معتقد است: بيشتر روايت‌هاي كتاب كافي ضعيف است و كتاب صحيحي
جز قرآن نداريم. در اين صورت، چرا مي‌گويند: كافي شرح و تفسير قرآن
است؟...

پاسخ

1. در اين پرسش مشخص نشده كدام عالم متخصص علوم روايي و رجال‌شناسي، بيشتر روايت‌هاي كافي را ضعيف مي‌داند و يا كدام مفسر شيعي كافي را تفسير قرآن دانسته است؟

2. شيعه معتقد است جز قرآن هيچ كتاب صددرصد صحيحي وجود ندارد.

مگر اهل سنت بعضي از روايت‌هاي صحاح سته و مسانيد و ساير كتب روايي خود را نقد نمي‌كنند؟ مگر اهل سنت كتب رجال و علماي رجال‌شناس ندارند كه اسناد روايت‌ها را جرح و تعديل مي‌نمايند؟

 عليها السلام . شيعه مفتخر است كه در عمل به دستورهاي اسلام، عناد ندارد و تعصب مذهبي او را به تأييد روايت‌هاي ضعيف وادار نمي‌كند، بلكه راويان را جرح و تعديل و روايت‌هاي ضعيف را شناسايي مي‌كند و آنها را كنار مي‌گذارد، حتي اگر از منابع و از اصول خودش باشد؛ و روايت‌هاي صحيح و موثق را مي‌پذيرد.

4. تفاسير اهل سنّت در موارد بسياري روايت‌هاي يكديگر را نقد و رد كرده‌اند. حال بايد بگوييم اين چه تفسيري است؟
5. شيعه برخلاف اهل سنت كه همه روايات صحيحين را صحيح مي‌داند، با كمال افتخار اعلان مي‌كند تنها كتاب صددرصد صحيح، قرآن است و هيچ كتابي جز قرآن بي‌نقص نيست. اما اين عقيده بدان معنا نيست كه بيشتر روايت‌هاي كتاب‌هايي مانند كافي و امثال آن ضعيف باشد، بلكه معتقديم اين كتاب‌ها روايت‌هاي ضعيفي هم دارند كه بر اساس قواعد رجالي و علم درايه مورد نقد و بررسي قرار گرفته و تأييد يا ردّ مي‌شوند، اما تعداد اين روايات ضعيف آنچنان زياد نيست كه به ارزش و اعتبار اين كتاب‌ها آسيبي برساند.


| شناسه مطلب: 86032







نظرات کاربران