اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟ اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟

اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد؟

اگر ابوبکر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را یاری کرد و کشورها به دست آنها فتح شد، در حالی که در زمان حکومت علی[ علیه السلام ] که شیعه‌ها او را معصوم می‌دانند، مسلمانان دچار تفرقه شدند و...؟ پاسخ شکست و یا پیروزی ظاهری به هیچ روی ملاک حق

اگر ابوبكر و عمر حق نبودند، چگونه خدا آنها را ياري كرد و كشورها به دست آنها فتح شد، در حالي كه در زمان حكومت علي[ عليه السلام ] كه شيعه‌ها او را معصوم مي‌دانند، مسلمانان دچار تفرقه شدند و...؟

پاسخ

شكست و يا پيروزي ظاهري به هيچ روي ملاك حق بودن طرف پيروز، و باطل بودن شكست خورده نيست. مگر چنگيز مغول بيش از نيمي از كره زمين را نگشود؟ مگر اسكندر مقدوني بخش گسترده‌اي از كره زمين را فتح نكرد؟ مگر هيتلر اروپا و قسمت عظيمي از خاورميانه و... را فتح نكرده بود؟ آيا پيروزي اينها نشان‌دهنده حقانيت‌شان است؟

خداوند در آيه‌هاي متعدد قرآن مي‌فرمايد: هر كس دنيا را بخواهد به او خواهيم داد؛ مانند اين آيه:

(مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً) (اسراء: 1 عليهما السلام )

هر كس كه (تنها) زندگي زودگذر [دنيا] را مي‌طلبد آن مقدار را كه بخواهيم ـ و به هر كس اراده كنيم ـ مي‌دهيم. سپس دوزخ را براي او قرار خواهيم داد كه در آتش سوزانش مي‌سوزد در حالي كه نكوهيده و رانده [درگاه خدا] است.

آيا با وجود اين آيه‌ها، باز هم مي‌توان ادعا كرد كشورگشايي و پيروزي در ميدان‌هاي جنگ دليل بر حقانيت است.

اينكه مي‌گوييد: مسلمانان در زمان علي عليه السلام  دچار تفرقه شدند، آيا كشته شدن برخي از انبيا به دست بني‌اسرائيل، بدان سبب بود كه آن پيامبران بر حق نبودند؟

آيا در جنگ احد كه رسول خدا صلي الله عليه و آله  شكست خورد و مسلماناني كه شما آنها را بر حق مي‌دانيد پا به فرار گذاشتند، و دچار تفرقه شدند، آيا دليل بر برحق نبودن رسول خدا صلي الله عليه و آله  بود؟

رسول خدا صلي الله عليه و آله ، سيزده سال در مكه نبوت خود و اسلام را تبليغ كرد و شمار اندكي به او ايمان آوردند، آيا اين، به ناحق بودن پيامبر اسلام باز مي‌گردد؟

حضرت نوح عليه السلام  نهصد و پنجاه سال دين خدا را تبليغ كرد و كمتر از تعداد انگشتان دست به او ايمان آوردند. آيا حضرت نوح عليه السلام  حق نبود تا خدا او را ياري كند؟

چرا به جاي نكوهش كساني كه در زمان خلافت علي عليه السلام  آتش فتنه و جنگ را شعله‌ور و مسلمانان را درگير جنگ‌هاي داخلي كردند، غيرمستقيم مي‌گوييد كه چون علي عليه السلام  حق نبود، ميان مسلمانان تفرقه ايجاد شد؟


| شناسه مطلب: 86034







نظرات کاربران