علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی

علت استفاده نکردن امامان از قدرت غیبی

اگر علی[ علیه السلام ] و دو فرزندش دارای چنان قدرت خارق‌العاده‌ای هستند که شیعیان روایت می‌کنند، چرا وقتی زنده بودند، از آن قدرت استفاده نکردند؟ علی[ علیه السلام ] در زمان خلافت، در حالی که از سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری رنج می&zw

اگر علي[ عليه السلام ] و دو فرزندش داراي چنان قدرت خارق‌العاده‌اي هستند كه شيعيان روايت مي‌كنند، چرا وقتي زنده بودند، از آن قدرت استفاده نكردند؟ علي[ عليه السلام ] در زمان خلافت، در حالي كه از سختي‌ها و دشواري‌هاي بسياري رنج مي‌برد كشته شد. حسن[ عليه السلام ] به ناچار با معاويه صلح كرد و از خلافت دست كشيد، حسين[ عليه السلام ] در سختي قرار گرفت و به هدفش نرسيد و كشته شد... .

پاسخ

1. اين پرسش در شماره 12 عليهما السلام  نيز تكرار شده است.

اگر قرار باشد هركسي كه قدرت ماورايي و الهي دارد در هر دشواري اظهار قدرت نمايد و با قدرت اعجاز و خرق عادت خود، مشكلات را از سر راه بردارد، چرا رسول خدا صلي الله عليه و آله  كه به عالم وحي و امداد خدايي وصل بود چنين نكرد؟ چرا رسول خدا صلي الله عليه و آله  در احد، بدر و خيبر و خندق و... آن همه شهيد داد و سختي كشيد، اما با اعجاز، دشمنان خود را نابود نكرد؟

چرا رسول خدا صلي الله عليه و آله  كه به وحي متصل بود، مردم مكه را نابود نكرد و در شب هجرت به جاي اينكه محاصره‌كنندگانِ خانه‌اش را با دعا كور كند، پسرعمويش علي را در رختخواب خود خواباند؟

چرا پيامبر صلي الله عليه و آله  به جاي اينكه از مكه فرار (هجرت) كند دشمنانش را مغلوب
نكرد؟

با اين گفتار شما ـ نعوذ بالله ـ خداوند درباره اعجاز حضرت عيسي عليه السلام  دروغ گفته است؛ چون اگر آن حضرت چنين قدرتي داشت، مي‌توانست براي خود حكومتي فراهم كند، دشمنانش را سركوب كند و دوران نبوتش بيش از سه سال باشد!

به نظر شما، حضرت زكريا عليه السلام  كه موفق نشد از دست دشمنانش فرار كند و سرش را با اره بريدند، به دروغ خود را پيامبر خدا مي‌دانست؟

آيا حضرت يحيي عليه السلام  كه سرش را در تشت بريدند و نتوانست خود را از دست آن قاتلان نجات دهد، به دروغ ادعاي پيامبري مي‌كرد؟

خداوند در قرآن مي‌فرمايد: {...كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ...}؛ «[بني‌اسرائيل] نسبت به آيات خدا كفر مي‌ورزيدند و پيامبران را به ناحق مي‌كشتند». (بقره: 61)

اهل سنت نوشته‌اند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله  فرمود: «بني‌اسرائيل در يك روز، در يك زمان، قبل از ظهر، چهل و سه پيامبر را به قتل رساندند...».[1]

از شما كه سختي‌ها و مشكلات امامان را دليل غير الهي بودن آنها تصور مي‌كنيد، مي‌پرسيم آيا اين پيامبران نيز از سوي خدا نبودند كه چنين كشته شدند؟ و اگر از سوي خدا بودند بني‌اسرائيل نمي‌توانستند آنها را به قتل برسانند؟

آيا شهيداني كه نتوانستند بيشتر در دنيا زندگي كنند و به دست دشمنان اسلام به شهادت رسيدند، زيان كار بودند و شهادت براي آنها پايان زندگي بود؟ در حالي كه خداوند مي‌فرمايد:

{وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ} (آل عمران: 16 صلي الله عليه و آله )

هرگز گمان مبر كساني كه در راه خدا كشته شدند مرده‌اند بلكه زنده‌اند و نزد خدا روزي داده مي‌شوند.

اگر اهل بيت رسول خدا: مي‌خواستند در برخورد با دشمنان و مخالفان خود از قدرت خارق‌العاده و ماورايي بهره جويند، پس نفاق منافقان و پليدي دشمنان دين چگونه آشكار مي‌شد؟

رسول خدا صلي الله عليه و آله  دوستي و دشمني علي عليه السلام  را معيار ايمان و كفر معرفي كرد، به همين دليل، در زمان علي عليه السلام  عده‌اي با به راه انداختن جنگ‌هاي «جمل»، «صفين» و «نهروان»، ماهيت دروني خود را آشكار كردند.

علي عليه السلام  حكومت را بي‌ارزش‌تر از آب دماغ بز تعبير مي‌كرد، مگر آنكه وسيله
احياي حق و نابودي باطل باشد[2]، و نه ابزاري براي بهره‌مندي بيشتر از اين سراي چند روزه.

 
[1]. تفسير الكشف و البيان، ج3، ص63.

[2]. نهج البلاغه، خطبه 3.


| شناسه مطلب: 86073







نظرات کاربران