دلایل بیعت انصار با ابوبکر دلایل بیعت انصار با ابوبکر دلایل بیعت انصار با ابوبکر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دلایل بیعت انصار با ابوبکر دلایل بیعت انصار با ابوبکر دلایل بیعت انصار با ابوبکر دلایل بیعت انصار با ابوبکر دلایل بیعت انصار با ابوبکر

دلایل بیعت انصار با ابوبکر

انصار ابتدا با ابوبکر مخالفت کردند و مردم را به بیعت سعد بن عباده فرا خواندند و علی[ علیه السلام ] در خانه‌اش نشست؛ نه با ابوبکر بود نه با مخالفان او. سپس انصار با ابوبکر بیعت کردند؛ بیعت آنان می‌تواند یکی از دلایل ذیل باشد: 1. از آنها با اجب

انصار ابتدا با ابوبكر مخالفت كردند و مردم را به بيعت سعد بن عباده فرا خواندند و علي[ عليه السلام ] در خانه‌اش نشست؛ نه با ابوبكر بود نه با مخالفان او. سپس انصار با ابوبكر بيعت كردند؛ بيعت آنان مي‌تواند يكي از دلايل ذيل باشد:

1. از آنها با اجبار بيعت گرفته شد؛

2. به حقانيت ابوبكر پي بردند؛

 عليها السلام . بي‌هدف بيعت كردند.

اگر شيعه بگويد به اجبار از انصار بيعت گرفتند، اين ادعا دروغ است؛ چون براي بيعت گرفتن، هيچ درگيري و تهديدي صورت نگرفت و كسي شمشير نكشيد و امكان هم نداشت چنين درگيري به‌وجود آيد؛ چون انصار بيش از دو هزار قهرمان اسب‌سوار و همه از يك قبيله بودند... .

همچنين اگر انصار ابوبكر را حق تشخيص نمي‌دادند، هرگز پسرعمويشان، سعدبن عباده را رها نمي‌كردند... . پس تنها علت بيعت آنها با ابوبكر اين بود كه از پيامبرشان در حقانيت خلافت ابوبكر دليل درستي داشتند.

پاسخ

در پرسش  عليه السلام 5 گفته بوديد كه اصحاب بر خلافت ابوبكر اجماع داشتند، اما اينجا مي‌گوييد با خلافت ابوبكر مخالفت كردند!

مي‌گوييد: «علي در خانه‌اش نشسته بود». اين سخن يا نشان از بي‌خبري شما از تاريخ است يا نمايانگر عناد و كينه‌ورزي شما با علي عليه السلام ؛ زيرا در واقعه سقيفه، علي عليه السلام  در خانه ننشسته بود، بلكه در حال غسل دادن بدن مطهر رسول خدا صلي الله عليه و آله  بود كه ابوبكر و عمر از اين فرصت استفاده كردند و در سقيفه خلافت را به نام ابوبكر تمام كردند و حتي صبر نكردند غسل بدن پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله  تمام شود.[1]

گفتيد: «انصار در آغاز با خلافت ابوبكر مخالف بودند و سپس با او بيعت كردند». چرا از خود نمي‌پرسيد كه چگونه در يك مجلس، انصار نخست مخالف ابوبكر بودند و سريع تغيير عقيده دادند و با ابوبكر بيعت كردند؟

مي‌گوييد: «انصار دلايل درستي از پيامبر صلي الله عليه و آله  بر حقانيت ابوبكر داشتند»! اگر چنين بود، چرا در آغاز مخالف ابوبكر بودند.

مي‌گوييد: «هيچ تهديد و درگيري در بيعت گرفتن براي ابوبكر صورت نگرفت»، اما عالمان اهل سنت آورده‌اند مخالفان خلافت ابوبكر را تا حد مرگ كتك مي‌زدند ـ در جواب سؤال  عليه السلام 5 گذشت ـ .

مي‌گوييد: «انصار يك قبيله بودند» در حالي كه انصار دو قبيله بودند: «اوس» و «خزرج» و كينه و دشمني ديرينه آنها با يكديگر كه به بركت دين اسلام در حال فراموش شدن بود را ابوبكر و عمر دامن زدند و از آن بهره بردند و اين رقابت ديرينه آنها را در برابر ابوبكر و هوادارانش در موضع ضعف قرار داد و كار به نفع ابوبكر تمام شد.

مي‌گوييد: «اگر آنها دليل درستي براي حقانيت ابوبكر نداشتند، پسرعمويشان را رها نمي‌كردند»، اين سخن صحيح نيست؛ زيرا نه قبيله خزرج حاضر بودند رياست قبيله اوس را بپذيرند و نه قبيله اوس مي‌پذيرفتند رياست را خزرج بر عهده بگيرند، در نتيجه ابوبكر از ضعف آنها استفاده كرد و خليفه شد.

 
[1]. شرح نهج البلاغه، ابن ابي‌الحديد، ج 1، ص 218.


| شناسه مطلب: 86083







نظرات کاربران