علت اختلاف در فتاوای مراجع

شیعیان می‌گویند امام مهدی[[] زنده است و بعضی علمای شیعه (نزدیک به  علیها السلام 0 نفر) با مهدی[[] ارتباط دارند سؤال این است که با وجود ارتباط با مهدی[[]، چگونه شیعه در مذهب خود دچار اختلاف شده‌اند و...؟ هر مجتهد و مرجع تقلید مذهبی مخصوص دار

شيعيان مي‌گويند امام مهدي[[] زنده است و بعضي علماي شيعه (نزديك به  عليها السلام 0 نفر) با مهدي[[] ارتباط دارند سؤال اين است كه با وجود ارتباط با مهدي[[]، چگونه شيعه در مذهب خود دچار اختلاف شده‌اند و...؟ هر مجتهد و مرجع تقليد مذهبي مخصوص دارد؟ پس چرا با وجود ارتباط با مهدي[[] با هم اختلاف دارند؟

پاسخ

از ديدگاه شيعه، امام مهدي[ در غيبت كبري به سر مي‌برد و ملاقات‌هايي كه از آن سخن مي‌رود، ادعاهاي درست و نادرست درهم آميخته است و نمي‌توان به آن استناد كرد. در روايت‌هاي شيعه براي پيشگيري از ادعاهاي مدعيان دروغين آمده كه: مدعيان رؤيت امام مهدي[ را تكذيب كنيد. كساني هم كه به محضر امام عليه السلام  رسيده‌اند مجاز نيستند ديدارشان را براي ديگران نقل كنند و آن را آشكارا براي همگان باز گويند مگر به صورت خيلي محدود و براي محرمان. به همين جهت، در زمان غيبت، شيعيان به دستور خود امام زمان مأمورند به مراجع رجوع نموده و از آنان تقليد نمايند. آن حضرت، مراجع را حجت شرعي قرار داده و فرموده است: «فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللهِ»[1]‌؛ «آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدايم».

از اين رو، شيعه از مراجع معظم، تقليد مي‌نمايد و مراجع نيز مجتهداني هستند كه موظفند بر اساس كتاب و سنت، احكام را استخراج نموده و حكم را بيان نمايند. به همين جهت، گاه اختلاف فتوا پديد مي‌آيد و چنين اختلاف برداشتي طبيعي بوده و دليل بر بطلان راه و مذهب نيست؛ زيرا اگر چنين ادعايي توسط اين نويسنده وهابي شود، مي‌بايست بطلان مذهب و فرقه خودش را هم بپذيرد، چون مذهب حنبلي نيز با ساير مذاهب اسلامي (حنفي، مالكي و شافعي) اختلافات اساسي دارد و در ميان فقيهان خود اين مذهب نيز اختلاف فتوا وجود داشته و حتي خود وهابيان نيز با فقيهان پيشين خود اختلاف اساسي به‌ويژه در مسئله زيارت قبر پيامبر صلي الله عليه و آله  دارند.

 
[1]. وسائل الشيعه، ج 27، ص 140.


| شناسه مطلب: 86107







نظرات کاربران