علت عقیده شیعه به عصمت فاطمه علیها السلام

چرا شیعیان به عصمت فاطمه علیها السلام  عقیده دارند، ولی دو خواهر ایشان رقیه و ام‌کلثوم را معصوم نمی‌دانند، در حالی که آن دو نیز دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله  هستند؟ پاسخ 1. ملاک عصمت اهل بیت رسول خدا:، وابستگی نسبی یا س

چرا شيعيان به عصمت فاطمه عليها السلام  عقيده دارند، ولي دو خواهر ايشان رقيه و ام‌كلثوم را معصوم نمي‌دانند، در حالي كه آن دو نيز دختر رسول خدا صلي الله عليه و آله  هستند؟

پاسخ

1. ملاك عصمت اهل بيت رسول خدا:، وابستگي نسبي يا سببي نيست تا هركس كه به گونه‌اي با رسول خدا صلي الله عليه و آله  وابستگي نسبي يا سببي داشته باشد، مصداق آيه «تطهير» قرار گيرد و از اهل بيت معصوم پيامبر صلي الله عليه و آله  شناخته شود.

2. شما اهل سنت نيز، هم در روايت‌ها و هم در تفسير آيه «تطهير»، «علي، فاطمه، حسن و حسين:» را اهل بيت رسول خدا معرفي كرده‌ايد. پس چرا ساير دختران رسول خدا را مصداق آيه «تطهير» و واقعه «كساء» نقل نكرده‌ايد؟

 عليها السلام . هيچ‌يك از مفسران، از ميان دختران رسول خدا جز فاطمه عليها السلام  را به عنوان اهل بيت رسول خدا: نياورده‌اند. نه ذيل آيه «تطهير»، نه ذيل آيه «مباهله»، نه ذيل آيه مودت، نه ذيل حديث «كساء» و نه در جاهاي ديگر.

4. رسول خدا صلي الله عليه و آله  كدام يك از فضيلت‌هايي كه در مورد حضرت فاطمه عليها السلام  فرموده، را درباره دختران ديگرش گفته است؟ رسول خدا صلي الله عليه و آله ، فاطمه عليها السلام  را سرور زنان بهشت، محبتش را اجر و مزد رسالت، دوستي و دشمني با او را معيار دوستي و دشمني با خدا و رسول خدا صلي الله عليه و آله  معرفي كرده است. آيا اين سخنان را درباره دختران ديگرش هم گفته است؟

5. اگر اين سخنان را بي‌غرض مي‌گوييد و براي رسول خدا صلي الله عليه و آله  و فرزندان او حرمت قائل هستيد، چرا مي‌گوييد دو خواهر فاطمه عليها السلام  (رقيه و ام‌كلثوم) و نمي‌گوييد سه خواهر ايشان (زينب، رقيه و ام‌كلثوم)؟ چرا زينب را از بقيه دختران رسول خدا صلي الله عليه و آله  جدا مي‌كنيد؟

6. انتساب زينب و رقيه و ام‌كلثوم به رسول خدا صلي الله عليه و آله  قطعي نيست؛ زيرا برخي روايات آن دو را خواهرزادگان حضرت خديجه و برخي روايات آنها را دختران حضرت خديجه از شوهر پيشين مي‌داند.


| شناسه مطلب: 86119







نظرات کاربران