علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه علی علیه السلام  و مأموریت در جیش اسامه

علی علیه السلام و مأموریت در جیش اسامه

شیعیان حدیثی ساخته‌اند که در آن آمده است «لعنت خدا بر کسی که در لشکر اسامه شرکت نکند و از آن بازماند». آنها با ساختن این حدیث می‌خواهند بر عمر لعنت بفرستند، اما باید دو چیز را ثابت کنند: 1. علی[ علیه السلام ] از لشکر اسامه باز نما

شيعيان حديثي ساخته‌اند كه در آن آمده است «لعنت خدا بر كسي كه در لشكر اسامه شركت نكند و از آن بازماند». آنها با ساختن اين حديث مي‌خواهند بر عمر لعنت بفرستند، اما بايد دو چيز را ثابت كنند:

1. علي[ عليه السلام ] از لشكر اسامه باز نمانده و در جنگ شركت كرده است كه در اين صورت به امامت ابوبكر اعتراف كرده و سرباز او شده است.

2. علي[ عليه السلام ] لشكر اسامه را همراهي نكرده است كه در اين صورت او نيز شامل اين روايت دروغ مي‌شود.

پاسخ

1. علي عليه السلام  مأمور به حضور در جيش اسامه نبود و هيچ‌كس چنين ادعايي نكرده كه علي عليه السلام  نيز مأمور به حضور بوده است. از اين رو، اصل موضوع مردود است.

2. اين روايت مربوط به زمان رسول خدا٩ است. ايشان لشكري به فرماندهي اسامه، براي جنگ با روم تدارك ديد. رسول خدا٩ خود در بستر بيماري بود و اصرار داشت كه لشكر حركت كند و تا سه بار بر آن تأكيد كرد[1]، اما هر بار، عده‌اي، از جمله ابوبكر و عمر به بهانه كسالت پيامبر٩، از لشكر جدا مي‌شدند و حركت لشكر را مختل مي‌كردند[2] و اين‌چنين از دستور رسول خدا٩ سرپيچي كردند. پس اين موضوع، ربطي به حكومت ابوبكر ندارد كه علي سرباز او باشد.

 عليها السلام . لعن بر تخلف‌كنندگان لشكر اسامه را خود اهل سنت از قول پيامبر صلي الله عليه و آله  نوشته‌اند كه حضرت فرمود: «لعن الله من تخلف عن جيش اسامة»[3]؛ «خدا لعنت كند آنها را كه از لشكر اسامه تخلف نمايند».

4. حتي اگر واژه «لعنت»، به طور صريح در روايت نباشد كه البته هست، همين كه رسول خدا٩ به افرادي دستور دهد در لشكري حضور داشته باشند و آنها سرپيچي نمايند، آن افراد مصداق {وَ مَنْ يُشاقِقِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقابِ}؛ «و هر كس با خدا و پيامبرش دشمني كند، (كيفر شديدي مي‌بيند؛ و) خداوند سخت كيفر است». (انفال: 1 عليها السلام ) خواهند شد. بنابراين، عصبانيت شما از شيعه به جا نيست.

 
[1]. البدء و التاريخ، ج 5، ص 59.

[2]. انساب الاشراف، ج 1، ص 474؛ امتاع الاسماع، ج 14، ص 517؛ شرح مواقف، قاضي عضد ايجي، ج 3، ص 65.

[3]. انساب الاشراف، ج 3، ص 102.


| شناسه مطلب: 86126







نظرات کاربران