برکت جستن، تنها از خدا

وهابیان می‌گویند: تنها از کسی می‌توان طلب خیر و برکت کرد که توانایی دارد و آن هم خداست؛ خداست که برکت را نازل می‌کند و آن را ثابت می‌نماید. اما مخلوق، توانایی ایجاد ثبات برکت را ندارد؛ پس تبرک جستن به مکان‌ها، آثار و اشخاص (چه زند

وهابيان مي‌گويند: تنها از كسي مي‌توان طلب خير و بركت كرد كه توانايي دارد و آن هم خداست؛ خداست كه بركت را نازل مي‌كند و آن را ثابت مي‌نمايد. اما مخلوق، توانايي ايجاد ثبات بركت را ندارد؛ پس تبرك جستن به مكان‌ها، آثار و اشخاص (چه زنده باشند و چه مرده) جايز نيست.[1]

پاسخ:

پيش از اين گذشت كه به دلالت آيات و روايات، انديشمندان اسلامي بر اين باورند كه بركت، تنها از ناحيه خداست و هيچ كس و هيچ چيز، مستقل از عنايت خدا نيست و هر كس، هر چه دارد، از خداست و اين پروردگار است كه در وجود برخي اشياء، اشخاص، زمان‌ها و مكان‌ها، بركت قرار داده است. پس آنچه عموم مسلمانان به آن معتقدند، همان است كه اينان مدعي‌اند؛ تنها فرق در آن است كه مسلمانان معتقدند، پيامبران و صالحان، به اين دليل كه مطيع امر خدا هستند، از سوي خدا به قدرت بركت دست يافته‌اند. حضرت عيسي(عليه السلام) به صراحت مي‌گويد: (وَ جَعَلَني‏ مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ)؛ «و مرا [هر جا كه باشم] وجودي پربركت قرار داد». (مريم: 31) در نتيجه از آنجايي كه اين بزرگان، وجودي بابركت‌اند، مي‌توان از آنان طلب بركت نمود؛ همچنان‌كه حواريون از حضرت عيسي(عليه السلام) خواستند تا مائده پربركت آسماني را برايشان از خدا بخواهد:

(اِذْ قالَ الْحَوارِيُّونَ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطيعُ رَبُّكَ أَنْ يُنَزِّلَ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ قالَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ * قالُوا نُريدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُنا وَ نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا وَ نَكُونَ عَلَيْها مِنَ الشَّاهِدينَ * قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقينَ * قالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُها عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمينَ) (مائده: 112-115)

در آن هنگام كه حواريون گفتند: «اي عيسي بن مريم! آيا پروردگارت مى‏تواند مائده‏اي از آسمان بر ما نازل كند؟» او [در پاسخ] گفت: «از خدا بپرهيزيد، اگر باايمان هستيد!» * گفتند: «[ما نظر بدينداريم،] مى‏خواهيم از آن بخوريم و دل‌هاي ما [به رسالت تو] مطمئن گردد و بدانيم به ما راست گفته‏اي و بر آن، گواه باشيم.» * عيسي بن مريم عرض كرد: «خداوندا! پروردگارا! از آسمان، مائده‏اي بر ما بفرست! تا براي اول و آخر ما، عيدي باشد و نشانه‏اي از تو و به ما روزي ده! تو بهترين روزي دهندگانى!» * خداوند [دعاي او را مستجاب كرد و] فرمود: «من آن را بر شما نازل مى‏كنم، ولي هر كس از شما بعد از آن كافر گردد [و راه انكار پويد]، او را مجازاتي مى‏كنم كه احدي از جهانيان را چنان مجازات نكرده باشم!».

بر اين اساس، غير خدا به عنايت الهي داراي بركت است و مي‌توان از او طلب بركت كرد و ادعاي وهابيان جز خلط بحث و گمراه كردن ذهن مردم نيست.

 
[1]. الارشاد الي صحيح الاعتقاد، ج1، ص310؛ التوحيد للفوزان، ج1، ص158 و... .


| شناسه مطلب: 86226







نظرات کاربران