رییس پژوهشکده حج و زیارت در دیدار با هیأت عراقی خبرداد؛

استخراج 200 مورد از مهمترین شبهات وهابیت و پاسخگویی به آنها

حجت الاسلام علیزاده موسوی ضمن تشریح آخرین فعالیت های صورت گرفته در پژوهشکده حج و زیارت از استخراج 200 مورد از مهمترین شبهات وهابیت و پاسخگویی به آنها خبرداد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت اسلام والمسملين حسيني نائب رييس هيأت حج و زيارت عراق وحجت الاسلام والمسلمين جابري مسؤول امور ارشاد، آموزش و تحقيقات حج و زيارت عراق با حضور در پژوهشكده حج وزيارت با رييس اين پژوهشكده، مدير آموزش معاونت فرهنگي و مسئول منطقه قم ديدار و گفت‌وگو كردند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي عليزاده موسوي رييس پژوهشكده حج و زيارت در اين ديدار با اشاره به اقسام فعاليت هاي بعثه مقام معظم رهبري اظهار داشت: بعثه مقام معظم رهبري براي خود يك مثلث تبليغ، تحقيق و آموزش تعريف كرده است.
وي افزود: تبليغ ما كه در حوزه بين الملل است، تحقيق نيز در اين پژوهشكده صورت مي گيرد كه عقبه علمي كل فعاليت هاي بعثه در حوزه حج و عتبات است و آموزش هم در اين مجموعه به صورت جدي پيگيري مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي بيان كرد: اين پژوهشكده پنج گروه تخصصي دارد، نخست گروه فقه است كه مسائل مورد احتياج حجاج در قالب پاورپوينت آماده شده و در اختيار حجاج قرار مي دهيم، محور دوم مربوط به اماكن مكه و مدينه است كه كارهاي مطالعاتي زيادي در مورد آنها انجام داده و آنها را در اختيار حجاج و علما قرار مي دهيم.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي با بيان اين كه گروه سوم گروه عقائد و كلام است، ابراز داشت: هم ما به توسل و زيارت اعتقاد داريم و از طرفي وهابيت در اين عرصه شبهه پراكني مي كند، ما دراين گروه سعي مي كنيم ضمن پاسخ به اين شبهات، فكر و عقيده زائران را بيمه كنيم؛ گروه بعدي بحث آداب و اخلاق حج است چرا كه بسياري از افراد آن را به صورت صوري انجام مي دهند، ما براي آماده سازي روحي و فكري زائران براي حج، متوني را آماده مي كنيم.
وي ادامه داد: واحدي براي ترجمه داريم كه آثار موجود گرانسنگ به زبان هاي ديگر را به فارسي و از فارسي به عربي و زبان هاي ديگر براي حجاج كشورهاي ديگر ترجمه مي كنيم؛ همه تحقيقات تا به امروز به هزار عنوان كتاب رسيده است و پنج جلد دانشنامه حج آماده كرده ايم كه به 14 جلد مي رسد و همه مسائلي كه مربوط به حرمين شريفين است در اين دانشنامه آورده ايم.
رييس پژوهشكده حج و زيارت عنوان كرد: چهار مجله تخصصي هم در اين پژوهشكده داريم، نخست «ميقات حج» به فارسي، ديگر «ميقات الحج» به زبان عربي، «فرهنگ زيارت» به زبان فارسي و آخرين مورد هم «پژوهشنامه حج و زيارت» است؛ و معتقديم حج مي تواند محور بسيار خوبي براي همگرايي و تغيير روحيات مسلمان ها به سمت اخلاق محمدي باشد.
وي با اشاره به اين كه اين مجموعه زير نظر وزارت علوم فعاليت مي كنند، اظهار كرد: تمام اعضاي هيأت علمي پژوهشكده، داراي مدرك دكتري يا سطح چهار حوزه با حداقل شش سال درس خارج حوزه هستند؛ آثار ما نيز به زبان هاي عربي، فارسي، تركي استامبولي و انگليسي است ولي اين آثار به صورت موردي آثار به زبان هاي ديگر ترجمه شده است.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي اضافه كرد: موضوعاتي كه پيگيري مي شود ناظر به مسائل روز است، همچنين دانشنامه حج و حرمين 7 شماره منتشر شده است و موسوعه حرمين نيز تا حرف «خ» رسيده است و گروه كلام كه ناظر به شبهات وهابيت فعاليت مي كند تا كنون آثار خوبي را از خود به جاي گذاشته كه از جمله آنها استخراج 200 مورد از مهمترين شبهات وهابيت و پاسخگويي به صورت تك تك است.
وي در ادامه بيان داشت: ما كل آثاري كه در حوزه حج و زيارت داريم خدمت شما ارائه كنيم كه برخي از آنها مطالعات كاربردي و بخشي بنيادين است بخشي مخاطب محور و قسمت ديگر زائر محور و روحاني محور است.
رييس پژوهشكده حج و زيارت با اشاره به لزوم تعامل بيشتر دو كشور در حوزه مسائل حج و زيارت خاطرنشان كرد: به عقيده من بهتر است برخي جلسات را به صورت مرتب برگزار كنيم و هر دو يا سه ماه يك بار جلسات مرتبي داشته باشيم و در حوزه نرم افزاري از دوستان دعوت كنيم و مباحث را مطرح كنيم و تجربيات را انتقال بدهيم.
وي ادامه داد: ما مي توانيم در دو محور كارهاي خود را عملياتي كنيم، اولا آثار پژوهشي كه مي تواند به زبان عربي ترجمه شود را در اختيار شما بگذاريم همچنانكه امروز با عتبه عباسيه در موسوعه اربعين همكاري داريم و آنها برخي مداخل را به ما داده اند و با آنها نيز تفاهم نامه اي امضا كرده ايم.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي با اشاره به لزوم انجام تحقيقات مشترك بين عراق و ايران در حوزه حج و زيارت يادآور شد: به نظر مي رسد محققاني از دو كشور در يك موضوع خاص بحث و بررسي و پژوهش داشته باشند تا با همكاري و همراهي بتوانيم آثار بهتري توليد كنيم.
وي در ادامه عنوان داشت: در حوزه آموزش ما اساتيد مسلط به زبان عربي داريم كه مي توانند جلسات كارگاهي براي اساتيد شما داشته باشند و روش بيان مهارت ها، احكام، مناسك، تاريخ و امثال آن ارائه شود و نرم افزاري با سامانه جامع ارائه بدهيم و كار به عملياتي شدن برسد.




نظرات کاربران