گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده

گردشگری زیارت؛ ظرفیتی مغفول مانده

سالیانه بیش از 25 میلیون زائر به مشهد مقدس می کنند و با توجه به همجواری طرقبه با این شهر ظرفیت خوبی برای جذب زائر فراهم شده است اما در سال فقط ۲ میلیون زائر به آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر طرقبه مشرف می شوند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، به نقل از طرقبه نيوز، از ابتداي سال ۹۶ تاكنون بيش از ۲ ميليون و ۲۹۵ هزار زائر از ايران و يازده كشور جهان به آستان ملكوتي امامزادگان ياسر و ناصر عليهما السلام طرقبه مشرف شدند، كه ۴۰ درصد تشرف مربوط به زائران كشورهاي خارجي با حدود ۸۱۱ هزار نفر مي باشد.
بالاترين آمار زائران خارجي مربوط به كشورهاي، عراق، پاكستان، امارات، بحرين، قطر، عربستان و لبنان است، و زائران از كشورهاي افغانستان،هندوستان، آلمان و انگلستان نيز تشرف كمتري را به اين آستان مقدس داشته اند.
بيشترين آمار تشرف زائران به بقعه متبركه امامزادگان ياسر و ناصر عليهما السلام در مردادماه سال جاري است، كه ۲۷۳ هزار زائر به اين بقعه مشرف شدند،و از اين تعداد ۱۰۹ هزار نفر خارجي بودند.
زائران مشرف شده به بارگاه مطهر امامزادگان طرقبه، ازحلقه هاي معرفتي،سخنراني مذهبي و بصيرتي، قرائت زيارت نامه ،شجره نامه و ذكر كرامات اين امامزادگان والامقام، برنامه هاي فرهنگي در قالب اجراي مسابقات قرآني و اهداي بسته‌هاي متبرك فرهنگي بهره مند مي شوند.
حجت الاسلام مهدي شريعتي تبار رئيس بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي در آستان مقدس امامزادگان ياسر(ع) و ناصر(ع) اظهار كرد: هر انساني كه با محبت اهل بيت پيامبر(ص) از دنيا برود شهيد از دنيا رفته و متقابلا اگر كسي با بغض اهل بيت از دنيا برود منافق و كافر از دنيا رفته و نسبت به رحمت خدا نااميد است.
وي با بيان اينكه قلوب ما بايد كانون محبت به اهل بيت(ع) و فرزندان فداكار اين خاندان پاك باشد افزود: در اين راستا مسئله زيارت قبور مطهر بسيار تأكيد شده است اما شاهد هستيم وهابيت متحجر و جنايتكار امروز با همكاري گروه هاي تكفيري دين خشونت آلود را به دنيا اعلام مي‌كنند.
حجت الاسلام شريعتي تبار گفت: متحجرين بدون هيچ منطقي زيارت را شرك مي دانند در حاليكه زيارت ابراز علاقه و تجديد پيمان با ائمه است كه راه توحيد و ظلم ستيزي و خدمت به بندگان را در پيش گرفته‌اند.
وي افزود: باور داريم اوليا و اهل بيت خداوند زنده هستند و لذا زيارت از سر اخلاص مورد عنايت و توجه قرار مي‌گيرد.
رئيس بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي تصريح كرد: با حضور در حرم بايد باور به كرامت و عظمت در قلوب مؤمنين صورت گرفته و با آن انس بگيريم چراكه محبت اهل بيت(ع) كيمياي مهمي است و اينكه فرمودند عشق و محبت به علي(ع) سپري است كه انسان را از آتش دوزخ حفظ مي كند در همين راستا مي باشد.
وي با بيان اينكه زيارت بايد با معرفت به مقام والاي اولياي الهي باشد افزود: «زيارت» مقدمه اي براي اطاعت و ولايت مداري است و هر كس زائر اهل بيت مي شود بايد در زندگي نيز به ايشان اقتدا كند.
حجت الاسلام شريعتي تبار شأن زائر را ورع و پرهيزگاري دانست و خاطرنشان كرد: اجتهاد و تلاش در راه بندگي و خدمت به بندگان خدا در مسير دين داراي اهميت است و امامزادگان در نقاط مختلف كشور به بركت حضور امام رضا(ع) به عنوان پرچمدار ولايت مطرح هستند.
وي با اشاره به اينكه حضور امامزادگان را در كشور نشانه استكبارستيزي اولياي الهي است افزود: ميليون ها زائر در حرم امام رضا(ع) خير و بركت عظيمي را به همراه دارد كه بايد از اين ظرفيت بيشتر استفاده شود چراكه سرمايه گرانقدري است كه در صورت بهره مندي از اين سرمايه ها ديگر آفات اجتماعي و انحرافات اخلاقي را شاهد نيستيم.
رئيس بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي گفت: حضور و زيارت امامزادگان علاوه بر اينكه واسطه رزق و بركت خداوندي محسوب مي شود نعمت خدا براي ما نيز است تا از طريق ولايت مداري فرايض ديني را فرا بگيريم و به احكام عمل كنيم.
حجت الاسلام سيد محمود مرويان حسيني مدير كل سابق سازمان تبليغات اسلامي خراسان رضوي ضمن اشاره به ويژگي هاي منحصر به فرد طرقبه شانديز از لحاظ موقعيت زيست محيطي، حضور زائران و مسافران، تدين مردم و فعاليت جريان هاي انقلابي و مذهبي گفت: مهم ترين تهديد شهرستان نگراني از تغيير بافت فرهنگي، اجتماعي و هويت مذهبي و انقلابي است.
وي با تأكيد بر سرمايه هاي اجتماعي افزو.د: مهم ترين مأموريت مجموعه هاي ديني مراقبت از سرمايه هاي مذهبي و انقلابي است كه قسمت اعظم آن بر عهده مبلغين قرار گرفته است.
مدير كل سابق سازمان تبليغات اسلامي خراسان رضوي امامزادگان را به عنوان قطب فرهنگي قابل اتكا در منطقه دانست و اظهار داشت: بايد در هر روستا و منطقه اي به دنبال گروه هاي اجتماعي با هدف توسعه و حفاظت از مباني انقلابي و ديني باشيم و همچنين با مركزيت و محوريت مسجد بايد گروه هاي ديني انقلابي فعال شامل جوانان و مؤمنين ايجاد كنيم.
وي بابيان اينكه فعاليت هاي جهادي با پشتيباني ائمه جمعه طرقبه و شانديز سرمايه اي ارزشمند محسوب مي شود تصريح كرد: با اشاره به دغدغه هاي نماينده محترم ولي فقيه در استان در رابطه با مسائل فرهنگي و غيرفرهنگي در شهرستان و طمع هايي كه نسبت به اين منطقه مشاهده شده، مي تواند اين تهديدات تبديل به فرصت شود و از دست اندازي هاي گوناگون با وحدت رويه در شهرستان ممانعت به عمل آورد.
حجت الاسلام مرويان حسيني در پايان اظهار داشت: تشكل سازي نوجوانان و جوانان با محوريت مسجد در قالب كانون ها قرآني و فرهنگي در سلامت اجتماعي و اخلاقي شهروندان شهرستان مؤثر مي باشد.
غرفه‌ عرضه محصولات فرهنگي واقع در صحن حضرت زهرا(س) آستان ملكوتي امامزادگان طرقبه و غرفه هاي پاسخگويي به مسائل شرعي، مشاوره تخصصي وقف، دفتر امور زائران خارجي جهت راهنمايي زائران عرب زبان نيز از جمله خدمات بارگاه مطهر امامزادگان ياسر و ناصر عليهما السلام به زائران مشرف شده مي باشد.
بقعه متبركه امامزادگان ياسر و ناصر عليهما السلام طرقبه در روستاي گلستان طرقبه و ۵ كيلومتري غرب مشهد مقدس قرار دارد.


| شناسه مطلب: 87649




زيارت



نظرات کاربران