نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع تولید شد

نرم‌افزار دانشنامه تاریخ تشیع به کوشش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) عرضه شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه علامه مجلسي، با توجه به اهميت بررسي زمان پيدايش و سير تاريخي مذهب تشيع با تكيه بر منابع معتبر، آشنايي با جايگاه علمي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي شيعيان در دوره‌هاي تاريخي و همچنين تبيين باورها و انديشه‌هاي اصيل شيعي، براي جلوگيري از تحريف و تبليغات مسموم و نيز پاسخگويي ضمني به شبهات مهم پيرامون مذهب شيعه، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي (نور) نرم‌افزار دانشنامه تاريخ تشيع را توليد و عرضه كرد.
منابع و اطلاعات نرم‌افزار دانشنامه تاريخ تشيع در قالب بخش‌هاي مختلفي چون كتابخانه، درختواره، بانك مقالات، نگارخانه و مشاهير و دانشمندان گردآوري و دسته‌بندي شده است و مجموعه‌ اطلاعات ارزنده‌اي درباره مذهب تشيع و فعاليت‌هاي شيعيان از زمان پيدايش اين مذهب تا قرن حاضر را در اختيار پژوهشگران قرار مي‌دهد.
ارائه ۳۰۰ عنوان كتاب از مهم‌ترين كتاب‌هاي مرتبط با تاريخ تشيع در موضوعات، پيدايش و گسترش تشيع، باورهاي اعتقادي شيعه اماميه، فرقه‌هاي شيعي، قبايل و خاندان‌هاي شيعي، جنبش‌ها و قيام‌هاي شيعي، دولت‌هاي شيعي، فرهنگ و تمدن شيعي، پراكندگي جغرافيايي شيعيان، شيعه از نگاه ديگران و رديه‌ها و دفاعيه‌ها، محتواي بخش كتابخانه اين نرم‌افزار فاخر را تشكيل مي‌دهند.
همچنين، براي نخستين بار در نرم‌افزارهاي ارائه شده توسط مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نور)، حدود ۱۲۰۰ مقاله تخصصي ارزشمند در زمينه تاريخ تشيع از پايگاه مجلات تخصصي نور (نورمگز)، استخراج و به ‌صورت دسته‌بندي درختي در نرم‌افزار تاريخ تشيع عرضه شده است كه كاربر پس از انتخاب مقاله و مشاهده اطلاعات مقاله‌شناسي و لينك و تصوير صفحه اول مقاله، مي‌تواند متن كامل مقاله مورد نظر را در پايگاه نورمگز، مشاهده كند. در اين نرم‌افزار، اطلاعات ۱۲۰ جلد از كتاب‌هاي مرتبط با تاريخ تشيع به ‌صورت تخصصي و منظم در يك درخت با بيش از ۴۰۰۰۰ ارجاع، ارائه شده است كه پژوهشگر با مراجعه به آن مي‌تواند در كمترين زمان به مطلب مورد نظر خود در منابع معتبر، دست يابد.
همچنين در اين بخش از نرم‌افزار براي كمك به فهم و درك بهتر مطلب، درخت اطلاعات تاريخ تشيع با مقالات و تصاوير و نقشه‌ها بارور شده تا كاربر هنگام مطالعه متون و منابع مرتبط، به‌ صورت همزمان به افزونه‌هاي مفيد ديگري نيز دسترسي داشته باشد.
يكي از نقاط قوت نرم‌افزار تاريخ تشيع، شرح حال مشاهير و دانشمندان شيعي با بيش از ۵۰۰۰۰ ارجاع متني است كه در آن، اطلاعات پراكنده كتب تراجمي مرتبط با زندگي دانشمندان شيعه در فيش‌هاي منظم و بديعي گردآوري و درخت مشاهير شيعي را تشكيل داده است كه با انتخاب نام هر فرد، اطلاعات زندگي فردي و علمي و جايگاه و موقعيت‌هاي مختلف شخص در طول زندگي، در دسترسي پژوهشگر قرار مي‌گيرد.
همچنين، گردآوري و ارائه تصوير و درخت بيش از ۴۰۰ نقشه تخصصي تاريخ تشيع و قريب ۳۰۰ تصوير از علما و دانشمندان طراز اول تشيع از ديگر امكانات كاربردي نرم‌افزار تاريخ تشيع به شمار مي‌آيد كه مي‌تواند به‌ عنوان ابزاري كمكي، محققان و پژوهشگران را در مطالعات تاريخي، كمك كند. از خصوصيات قابل توجه اين نرم‌افزار، ارائه آن در قالب جديد دانشنامه استاندارد است كه اين قالب، علاوه بر قابليت‌هاي فني و پژوهشي توليدات گذشته مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نور)، مانند جستجوي ساده و پيشرفته در كتاب‌ها، انتقال متنن به نرم‌افزار word، دسترسي سريع به بخش‌هاي مفيد لغت‌نامه، قرآن، كتابشناسي و ... ويژگي‌هاي تازه و مفيدي را در خود جاي داده است.
برطرف شدن محدوديت درباره ابعاد صفحه نمايش دستگاه‌هاي مختلف، امكان به ‌روزرساني مستقيم نرم‌افزار از طريق اينترنت توسط كاربر، در نظر گرفتن ميز پژوهشي براي محقق، جستجو در متن كتاب‌ها با قابليت اولويت‌دهي به نتايج و با عملكرهاي استاندارد، بهبود نتايج جستجو بر اساس كتاب، نويسنده، زبان و ... از جمله قابليت‌هاي اين قالب جديد به شمار مي‌رود.
همچنين اين قالب به كاربران نرم‌افزار اين اجازه را مي‌دهد كه بر هر قسمت‌ دلخواه از متن كتاب، يادداشت‌نويسي كنند؛ همچنين امكان رنگي كردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمايه براي جستجوي سريع‌تر نيز براي كاربر فراهم شده است كه همه اين يادداشت‌ها، نمايه‌ها و ... در يك ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوري شده و قابل مديريت توسط كاربر است.


| شناسه مطلب: 87676




تاريخ تشيع



نظرات کاربران