اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم

اعمال شب لیله الرغائب را از دست ندهیم

درمیان ایام و لیالی ماه رجب ، اولین شب جمعه آن نامی خاص به خودگرفته است. این نام ویژه که پیامبراکرم (ص)؛ حلقه اتصال ملک و ملکوت، از آن خبرداده اند،«لیلة الرغائب» است.

به گزارشش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نخستين شب جمعه ماه پربركت رجب در حالي فرامي‌رسد كه يكي از بهترين ايام براي نيت تمايلات پاك و آرزوها است؛ رويكردي كه در سالهاي اخير پررنگ شده و در اين شب بندگان خدا ضمن سجده به درگاهش، اميد تازه براي رسيدن به مقصودشان مي‌كنند و آرزوهايشان را با فرشتگانش كه بر زمين نازل شده اند در ميان مي گذارند.
در چنين شبي كه موسوم به «ليله الرغائب» است و در تمامي كشورهاي اسلامي گرامي داشته مي‌شود، فرشتگان از آسمان به زمين خاكي سرازير مي‌شوند و ساكن زمين مي‌شوند و پيغامبر نيت‌هاي پاك بندگان خداوند هستند. بنابراين ضمن تاكيد بر اعمالي كه مربوط به چنين شبي است، فرصت نيت خواسته هاي به حق و آرزوهاي دست يافتني را نمي توان از دست داد. در واقع «ليله الرغائب» ضيافتي براي خواستن بهترين ها است و او كه بخشنده ترين بخشندگان است، كرمش هيچ گاه توقف پذير نبوده و نخواهد بود. امشب شبي است كه از وابستگي‌هاي زميني همچون دل‌هاي گره خورده تا دلبستگي‌‌هاي آسماني در قالب نيت هاي پاكتان كه شايد حتي بر زبان نيز جاري نساخته باشيد، در نظرتان خواهد آمد و اميد اينكه پيش از تماشاي هلال رجبي ديگر، آرزوهايتان محقق شده باشد.
در چنين ضيافت بي‌كراني، طَبَق‌هاي آرزو از سوي خداوندگار بزرگ بر بندگانش ارزاني ‌مي‌شود و هر انساني بنابر روحيات و اقتضائاتش، آنچه مطلوب نظرش بوده را از اين خان بزرگ برمي‌گيرد و صاحب مهماني تا آنجا كه صلاح بنده‌اش باشد، آرزوهايي كه فرشتگان حاملش هستند را برآورده مي‌سازد.
ليلة الرغائب ( شب آرزوها )
از جمله شبهاي بزرگ و با عظمت ماه رجب(اعمال ماه رجب) شب جمعه اول اين ماه است.معروف به ليلة الرغائب، اعمال مخصوصي در اين شب ذكر شده كه به واسطه آن اعمال بركات و پاداش فراوان بر انسان سرازير مي‏شود.
رغائب جمع رغيبه است به معني «امرٌ مرغوب فيه عكاء كثير» يعني شبي كه در آن عطاها و مواهب فراوان بدست مي ‏آيد در حديث است شب جمعه اول اين ماه احياء و بيداري و نيايش فضيلت ويژه دارد و موجب دست‏يابي به عطاياي ارزشمند حضرت پروردگار است، در حديث است كه رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: ملائكه اين شب را به اين نام نهادند و محدثان در كتاب‏هاي دعا نمازي با كيفيت مخصوصي در اين شب ذكر كرده‏ اند كه پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود:
هر كس اين نماز را در اين شب انجام دهد ثواب اين نماز به نيكوترين صورت با روي خندان و درخشان و با زباني فصيح در شب اول قبر در حضور اين فرد ظاهر شود و به او مي‏ گويد: اي دوست من مژده مي ‏دهم تو را كه از هر شدّت و سختي نجات يافتي، نمازگزار مي‏گويد: تو كيستي كه من تاكنون چنين صورتي زيبا با چنين جلوه ‏اي نديدم و سخني شيرين‏تر از كلام تو نشنيده ‏ام و بويي بهتر از بوي تو نبوئيدم در پاسخ مي‏گويد: من همان نماز ليلة الرغائبم كه شما انجام دادي.
امشب آمده‏ ام نزدت باشم تا حق را ادا كنم و مونس تنهايي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من در عرصه قيامت سايه بر سر تو خواهم افكند پس خوشحال باش كه خير از تو معدوم نخواهد شد.
كيفيت اعمال ليلة الرغائب
مهم ترين عمل «ليلة الرغائب» به جاي آوردن 12 ركعت نماز است. رسول خدا (ص) درروايت فضيلت ماه رجب ،خطاب به ياران خود درباره اعمال «ليلة الرغائب» مي فرمايند: روز پنج شنبه اول ماه را روزه مي گيري چون شب جمعه فرارسيد بين نمازمغرب وعشا12 ركعت نماز مي گزاري (6نمازدوركعتي) ودرهرركعت ازآن پس ازحمد سه مرتبه سوره قدر(اناانزلنا)و 12مرتبه سوره توحيد مي خواني وپس ازاتمام نماز،
70مرتبه مي گويي :«اللهم صل علي محمد النبي الامي وعلي آله » آن گاه به سجده مي روي
و 70 مرتبه مي گويي :«سُبُّوح قُدُّوس رَبُّ المَلائِكةِ وَالرّوح»سپس سر از سجده برمي داري
و70مرتبه مي گويي :«رَبِّ اغفِر وَارحَم وَ تَجاوَز عَمّا تَعلَم اِنَّك اَنتَ العَلِيُّ الاَعظَم» بارديگر به سجده مي روي
و 70 مرتبه مي گويي:« سُبُّوح قُدُّوس رَبُّ المَلائِكةِ وَالرّوح » آن گاه حاجت خود را ازخدا مي خواهي ان شاءا...كه برآورده مي شود.
ثواب اعمال شب ليله الرغائب
پيامبر اكرم(ص) پس ازبيان اين عمل ، پاداش آن را چنين برمي شمارند:«كسي كه چنين نمازي بخواند خداوند همه گناهانش رابيامرزد ودرقيامت درباره 700نفرازخاندانش شفاعت كند وچون شب اول قبر فرارسد خداوند پاداش اين نماز را به نيكوترين چهره با رويي گشاده ودرخشان وزباني فصيح وگويا به سوي قبراو مي فرستد .
آن چهره نيكو به وي مي گويد :اي حبيب من ! برتوبشارت باد كه از هر شدت وسختي نجات يافتي.ازآن چهره نوراني مي پرسد توكيستي؟ من تاكنون چهره اي ازتوزيباتر نديده ام وبويي ازبوي توخوش تربه مشامم نرسيده است؟ آن چهره نيكو پاسخ مي دهد :اي حبيب من !من پاداش آن نمازي هستم كه تودرفلان شهر،فلان ماه ودرفلان سال به جا آوردي.من امشب نزد تو آمده ام تا حقت را ادا كنم ومونس تنهايي توباشم ،وحشت راازتو برطرف كنم (همواره دركنارت باشم) وتازماني كه همگي درروزقيامت برخيزند، برسرت سايه بيفكنم.».




نظرات کاربران