کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات

کاروانسرای فرسفج، گنجینه تاریخ در مسیر عتبات عالیات

کاروانسرای شاه عباسی فرسفج یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در دوران حكومت شاه عباس صفوي به منظور ايجاد امنيت و ارائه تسهيلات و خدمات رفاهي مرتبط با سفر و توسعه تجارت در بيشتر نقاط كشور جاده‌هايي ساخته شده و در مسير آن‌ها كاروانسراهايي احداث شده بود كه به فاصله يك منزلي يعني فاصله‌اي كه كاروانيان مي‌توانستند از صبح تا شامگاه با چهارپايان طي كنند تا شب را در كاروانسراي بعدي استراحت كنند، از يكديگر قرار داشتند.
يكي از اين كاروانسراها، كاروانسراي شاه عباسي فرسفج در شهرستان تويسركان است كه در 20 كيلومتري مسير تويسركان به كنگاور و در حاشيه اين جاده و همچنين در مجاورت شهر فعلي فرسفج واقع شده است. اين كاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و كاروان‌هايي بوده كه به قصد تجارت، زيارت و سياحت به غرب كشور و عتبات عاليات عراق سفر مي‌كردند.
در كاروانسراي شاه عباسي فرسفج‌، امكاناتي براي استقرار چهار پايان و بارهايشان و قسمت‌هايي نيز براي استراحت و خواب كاروانيان اختصاص داده شده بود كه پس از پشت سر گذاشتن شب، در صبح روز بعد دوباره به حركت خود ادامه مي‌دادند. ساختمان اين كاروانسرا در فاصله سال‌هاي 1006 تا 1038 و به سبك معماري دوره صفويه ساخته شده و مساحت آن حدود 4000 متر مربع است.
مهمترين ويژگي كاروانسراي تاريخي فرسفج ، وجود برج و باروهايي در چهار گوشه آن است كه بنا به ملاحظات امنيتي احداث شده بودند. اين اثر به شماره 1970 مورخه 6 ارديبهشت ماه 1376 در فهرست آثار تاريخي ايران به ثبت رسيده است.
مدير اداره ميراث فرهنگي تويسركان در اين رابطه به خبرنگار تسنيم در تويسركان گفت: استفاده بهينه از كاروانسراي تاريخي شاه عباسي در شهر فرسفج، ظرفيت گردشگري شهرستان تويسركان را ارتقا مي‌دهد.
ميثم الوندي افزود: از آغاز مرمت و بازسازي اين كاروانسرا از 10 سال قبل، اعتباري افزون بر هشت ميليارد ريال هزينه شده و اكنون براي اتمام طرح سامان‌دهي خود به پنج ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز دارد. كاروانسراي شاه عباسي فرسفج با توجه به ميل عمومي مردم به اماكن تاريخي و سنتي، قابليت بهره برداري در حوزه هايي مانند مهمانپذير سنتي، سفره خانه سنتي و زير ساخت هاي جنبي رفاهي و ورزشي را دارد.
الوندي افزود: صحبت هاي اوليه براي حضور سرمايه‌گذار در طرح سامان‌دهي كاروانسراي فرسفج انجام شده و طرح جامع محوطه سازي آن نيز به مركز استان ارائه شد كه پس از رفع نواقص جزئي از سوي ميراث فرهنگي استان تحويل گرفته شد. اكنون زمينه براي بهره‌برداري حداكثري از اين ظرفيت تاريخي، فرهنگي و گردشگري شهرستان آماده شده است به شرط آنكه بخش خصوصي ورودي پر رنگ و اثر گذار در اين زمينه داشته باشد.
منبع: تسنيم


| شناسه مطلب: 87802




عتبات



نظرات کاربران