فعالیت های پژوهشی در حوزه حج و زیارت کاربردی شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید براینکه پژوهش‌ها در حوزه حج و زیارت باید به سمت فعالیت های راهبردی و کاربردی سوق داده شود، تصریح کرد: پژوهش‌های کاربردی نسبت به پژوهش‌های کتابخانه ای امسال دراولویت قرار دارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر در ديدارصميمانه با اعضاي بعثه مقام معظم رهبري درقم بر لزوم تلاش بيشتر براي ارائه آثار فاخر پژوهشي در سال 97 تاكيد و ابراز اميدواري كرد كه با ايجاد فضاي بهتر بتوان در اين حوزه نسبت به گذشته موفق ترعمل كرد.
وي با اشاره به اينكه نو شدن ، پويايي و زيبايي جهان خلقت و طبيعت در تحول اخلاقي و پويايي انسان موثر است، افزود: شرايط جديدي كه سال نو به وجود مي آورد زمينه‌اي است براي اين كه انسان بتواند تجديد حيات كرده و فضاي جديدي را براي كار بهتر فراهم كند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: امسال در حوزه حج برنامه ريزي ها به خوبي پيش مي رود و مشكل خاصي وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر خاطرنشان كرد: همانند سال‌هاي قبل به ازاي هر يك ميليون نفر، هزار نفر سهميه به ايران اختصاص يافته لذا امسال حدود 82 هزار زائر داريم كه با عوامل حدود 85 هزار نفر مي شوند، البته پنج هزار نفر سهميه اضافي درخواست كرده ايم كه در صورت موافقت؛ از نظرتامين محل اسكان و تغذيه وتداركات مشكلي نداريم.
وي امكانات رفاهي درنظرگرفته شده براي زائران ايراني را با توجه به امكانات موجود عربستان نسبتا مطلوب توصيف كرد و يادآور شد: هتل‌هاي خوبي اجاره و سعي شده تاهتل هاي مشكل داراز ليست خارج شوند، البته در مدينه منوره با توجه به اين كه ساختمان جديدي ساخته نشده است، شرايط هتل ها همانند سال گذشته خواهد بود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تأكيد كرد: انشاءالله فضاي حج فضايي آرام خواهد بود و حجاج عزيز ما مشكلي نخواهند داشت، در ميان زائران نيز نگراني‌هاي سال قبل وجود ندارد و پر شدن سريع ظرفيت كاروان‌ها و به حداقل رسيدن انصراف ‌ها نسبت به سال گذشته نيز نشاندهنده اين امر است.
وي با بيان اين كه كاروان‌ها تا پيش از عيد نوروز كاملا شكل گرفته اند، خاطرنشان كرد: برنامه هاي آموزشي به زودي آغاز مي شود و در حوزه مسائل ارزي حج نيزدرتلاش براي حل مشكلات هستيم.
نماينده ولي فقيه لزوم شتاب بخشيدن به آموزش‌ها در حوزه هاي مختلف را خاطر نشان ساخت وخواستار ارائه سريعتر برنامه هاي آموزشي و استفاده ازشبكه هاي مجازي براي ارتقاء سطح علمي زائران توسط مديريت آموزش معاونت فرهنگي به مخاطبان شد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر با اشاره به اينكه امسال خوشبختانه موضع گيري‌هاي منفي در قبال واجب بزرگ حج بسياركم رنگ است، افزود: متاسفانه برخي هنوز بدنبال توسعه شايعات هستند و اعداد و ارقامي را در رابطه با هزينه هاي حج مطرح مي كنند كه با عقل سليم و واقعيات جور در نمي‌آيد.
نماينده ولي فقيه در ادامه با تاكيد براينكه پژوهش‌ها در حوزه حج و زيارت بايد به سمت كارهاي كاربردي و راهبردي سوق داده شود، تصريح كرد: پژوهش‌هاي كتابخانه اي را دراولويت هاي بعدي قرار دهيد.
وي ضمن تقدير از تلاش هاي پژوهشگران پژوهشكده حج و زيارت و مجموعه كاركنان در بخش هاي مختلف بعثه ، خاطرنشان كرد: براي آغازهر پروژه و طرحي بايد قبلا كار مطالعاتي و مشورتي روي آن انجام شود تا نقطه ابهامي وجود نداشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر خطاب به حاضران گفت : اگر اولويت‌ها رعايت شود زودتر مي‌توان نياز مخاطب را تامين كرد، بطور مثال در حوزه عتبات همسان سازي اطلاعات يكي از مسائل اساسي است به گونه اي كه اطلاعات كتاب ها با هم متناقض نباشد و مسائل به روز مطرح شود.
وي در پايان سخنان خود انتخاب شعارامسال توسط مقام معظم رهبري درحمايت از كالاي ايراني را يادآورشد و گفت: تلاش داريم درحوزه حج و زيارت نيز اين شعار تحقق يابد و نيازهاي زائران عتبات و حج حتي‌المقدور از ايران تامين گردد؛ در مورد سوغات نيز طرحي را اجرا خواهيم كرد تا سوغات مورد نياززائران حتي المقدور از كالاهاي داخلي تامين شود.




نظرات کاربران