فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال
فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار امسال

آیا وظیفه سازمان های فرهنگی در قبال شعار حمایت از کالای ایرانی فقط منحصر به خرید کالای ایرانی است؟ اگر زیرساخت شعار حمایت از کالای ایرانی فرهنگ حمایت از جبهه حق است، سازمان های فرهنگی نباید برنامه ریزی گسترده ای برای ایجاد این فرهنگ کنند؟

فرمايشات مقام معظم رهبري در ابتداي سال، در واقع راهبرد كشور در سال پيش روست. در چند سال اخير با توجه به قرار داشتن كشور در وضعيت جنگ اقتصادي جنس اين راهبردها بيشتر بر اقتصاد تمركز داشته است. اما محور قرار دادن اقتصاد و توليد، يك موضوع صرفا اقتصادي نيست بلكه ذاتا يك موضوع فرهنگي است.
در جامعه اهم و مهم ها و دغدغه هاي مردم برگرفته از فرهنگ ايشان است. اگر بخواهيم يك موضوع در عموم مردم دغدغه و وجه همت شود آنچه بايد اصلاح شود فرهنگ است. در تعريف فرهنگ آمده است: "عاملي كه به زندگي انسان معنا و جهت مي دهد." بدين ترتيب اگر جهت كشور بايد به سمت تلاش بيشتر در توليد و تقيد به مصرف كالاي خودي حركت كند آنچه بايد تغيير كند فرهنگ است. در واقع فرهنگ جامعه است كه رفتار را مي سازد اگر بناست رفتار عمده حمايت از كالاي ايراني باشد بايد فرهنگ آن ساخته شود.
اين نوع نگاه به شعار سال وظايف سازمان ها و نهادهاي فرهنگي را در جهت عملياتي كردن شعار سال بيشتر مي كند. برخي سازمان هاي فرهنگي با تقيد به استفاده از كالاي ايراني وظيفه خود را در اين محدود مي بينند در حالي كه اين بطور ناخواسته فروكاستن از وظايف است. اگر حمايت از كالاي ايراني را يك شعار و نماد فرهنگي بدانيم؛ معلوم خواهد شد كه وظيفه مجموعه هاي فرهنگي در فرهنگ سازي براي عملياتي شدن اين اين شعار خواهد بود.
حمايت از كالاي ايراني در واقع يك عمل صالحانه است كه بايد از طرف افراد با جايگاه هاي مختلف انجام شود اما عمل صالحانه از ايمان نشات مي گيرد؛ چه ايماني لازم است كه پشتوانه اين عمل باشد؟ چه فرهنگي بايد در افراد باشد كه سعي و تلاش در اين زمينه را با وجود ناملايمات دلچسب نمايد؟ آيا در فكر و نظر جامعه اين عملي خداپسندانه تبيين مي شود؟
اينها همه سؤالاتي است كه فرهنگي بودن شعار را به رخ مي كشد. اما آيا نهادهاي فرهنگي در اين مورد واكنشي داشته اند؟ آيا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عرصه هاي فعاليت خود يعني كتاب، سينما، تئاتر، موسيقي و ... براي اين موضوع عزم جزم كرده است تا اقدام به محتواسازي براي آن به عنوان يك ارزش در اهل فرهنگ قلمداد شود؟
آيا سازمان تبليغات اسلامي اين شعار و رويكرد را تحليل كرده است؟ آن را در چه جايگاهي تعريف كرده است و منابع علمي مورد نياز براي تبليغ اين موضوع را براي مبلغان تدوين كرده يا به زودي تدوين خواهد كرد؟
آيا حوزه هاي علميه و پژوهشكده مربوطه استخراج مباني ديني اين رفتار و حدود و ثغور آن را در دستور كار قرار داده اند و جايگاه آن را در قرآن و سنت پيگيري خواهند كرد؟ آيا در متون و تحقيقات محيط طلبگي براي آن جايي ديده مي شود؟
آيا مراكز تحقيقاتي و استراتژيك كشور آن را شاخص تحقيقات و برنامه هاي خود قرار داده اند و بر اساس آن برنامه ريزي خواهند كرد؟
آيا آموزش و پرورش متن هاي تبييني براي اين موضوع فراهم كرده است و معلمان و دانش آموزان در جريان لزوم اين مهم قرار گرفته اند تا در همين نيمه اول سال فرهنگ حمايت از كالاي ايراني در چشم و دل گستره عظيم مخاطبان اين وزارت خانه بزرگ جلوه داده شود؟
آيا شبكه رسانه هاي كشور، شبكه مساجد، شبكه هيئات، شبكه زيارت، و ديگر شبكه هاي فرهنگي كشور در اين زمينه فعال شده اند؟ آيا همديگر را در اين زمينه ترغيب مي كنيم؟
اينها سئوالاتي است كه اگر مجموعه ها و نهادهاي فرهنگي در مورد آنها از خود بپرسند و خود را مسئول پاسخ به آنها بدانند، همت ها براي فرهنگ سازي در اين زمينه جمع مي شود.


| شناسه مطلب: 87943




كالاي ايراني



نظرات کاربران