تبیین اهداف مشترک بعثت و مهدویت درجمع منتظران امام زمان (عج)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اهداف مشترک بعثت و مهدویت ، تصریح کرد: منتظر واقعی باید تلاش کند تمام ارزش های اخلاقی در جامعه پیاده شود، سطح علمی کشور از دیگر جوامع بالاتر رود و آزادی های مشروع به حدی توسعه پیدا کند که مردم دنیا بعنوان الگو به ما بنگرند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت كه در جمع عاشقان و دوستداران نبوي ومهدوي در برنامه زنده عطر عاشقي درامامزاده صالح تهران سخن ميگفت با بيان اهداف مشترك مهدويت و بعثت ، مهمترين هدف انبياء را ايجاد تحول روحي و اخلاقي در مردم و جامعه عنوان كرد.
وي با اشاره به آيه 2 سوره جمعه "هوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ " گفت: انبياء آمده اند تا با ايجاد تحول روحي و اخلاقي درمردم و جامعه ، انسان ها زندگي صحيحي داشته باشند، كسي به كسي ظلم نكند وجامعه، جامعه اي سالم باشد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اينكه خلاء اخلاق و فضيلت در جوامع بشري اجازه نمي دهد مردم زندگي درستي داشته باشند، افزود: رسول خدا فرمودند: "بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ " من مبعوث شدم تا مكارم اخلاق را به نهايت درجه كمالش برسانم.
وي اضافه كرد: تزكيه اخلاقي، بزرگترين هدف انبياست و همين هدف در آيات و روايات در رابطه با حضرت مهدي (عج) آمده است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرادامه داد: هدف از حاكميت صالحان در روي زمين ايجاد يك جامعه نمونه و به تعبير ديگر يك مدينه فاضله است كه درآن همه چيز طبق قانون، مقررات و ضوابط ديني و شرعي باشد و اين كار را رسول گرامي اسلام به احسن وجه انجام دادند.
وي شرايط دوره جاهلي را بسيار دشوار توصيف كرد و گفت: پيغمبر، انسان هاي بت پرست را متحول ساخت ويكتاپرست كرد. از افراد خشن، انسان رحيم و از انساني كه به دنبال فضيلت نبود، انسان دانشمند طرفدار فضيلت ها تحويل جامعه داد .
وي دومين هدف انبياء را ايجاد نهضت علمي و توسعه علمي در جامعه بشري ذكر كرد و خطاب به حاضران گفت: به اين نكته مهم توجه داشته باشيد كه اسلام، پا به پاي تعهد و اخلاق، ارتقاي سطح معلومات را مورد عنايت قرار داده و هيچ دين و مكتبي به اندازه اسلام براي علم و دانش ارزش قائل نشده است.
نماينده ولي فقيه آيات قرآن كريم و روايات را در خصوص لزوم تحصيلِ علم و دانش برمرد و زن مسلمان يادآورشد وبا اشاره به رفتار رسول اكرم درتاكيد براهميت فراگيري علم اظهار داشت: منظور پيامبراسلام كه مي فرمايند: "اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ- بدنبال دانش برويد اگر چه در كشور چين باشد" ، اين بوده كه شما هر دانشي نياز داشته باشيد، درهر كجاي عالم كه باشد فرابگيريد.
وي افزود: امروزخوشبختانه سطح علمي كشور، سطح بسياربالايي است و جمهوري اسلامي ايران به رتبه چهاردهم؛ پانزدهم درميان كشورهاي جهان رسيده است ونه فقط مردان، بلكه بانوان با حجاب ايراني درتمام حوزه هاي علمي،هسته اي، صنعتي، پزشكي و ... رشد كرده اند ليكن اين رشد بايد ادامه يابد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرتوسعه عدالت درسطح گيتي را سومين هدف مهم انبياء ذكر كرد و با اشاره به آيه 25 سوره حديد " لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" گفت: در اين آيه هدف اصلي انبياء ايجاد عدالت در جامعه ذكر شده و در زمان حضرت مهدي (عج) نيز "به يملأ اللَّه الأرضَ قِسطاً و عدلا كَما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً" همين هدف برجسته شده و امام زمان جامعه پراز ظلم و ستم را به محيطي سراسر عدل تبديل خواهند كرد.
وي با اشاره به آيه 107 سوره انبياء "وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ" افزود: تعبيرقرآن اين است: ما شما را به رسالت مبعوث كرديم تا بر جهانيان رحمت باشيد، دراينجا از تعبيرمومنين يا مسلمين استفاده نشده است، بلكه مي گويد پيغمبر رحمت است براي همه انسان هايي كه روي كره خاكي زندگي مي كنند و همين جايگاه را امام زمان دارند.
نماينده ولي فقيه با تاكيد براينكه ذهنيت ها در مورد امام زمان بايد اصلاح شود، گفت: اين كه گفته شده است وقتي امام زمان (عج) ظهور كنند شمشير به دست مي گيرند و كساني كه اسلام را نمي پذيرند از دم شمشير مي گذرانند حرف غلطي است و ريشه ديني ندارد. امام زمان براي جهانيان رحمت است و اسلام و زيبايي هاي اسلام را كه به طور طبيعي مردم به دنبال آن هستند، بيان مي كنند. وي افزود: امام رضا مي فرمايند: "فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا" شما زيبايي هاي كلام ما را به جهانيان برسانيد؛ كساني كه آن زيبايي ها را بشنوند از ما پيروي مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر چهارمين نكته مهم را توجه به آزادي و گسترش آزادي هاي بشري و انساني عنوان كرد و گفت: قرآن در آيه 157 سوره اعراف به صراحت مي گويد: " وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ - پيغمبر آمده است تا تمام زنجيرهاي اسارت و بردگي را از دوش بشر بردارد و او را آزاد كند".
وي توحيد را زيباترين جلوه ي آزادي توصيف كرد و اظهار داشت: وقتي مي گوييم فقط خدا را بپرستيم و از خدا تبعيت كنيم اين اصل آزادي در اسلام است، يعني ما غير از خدا به هيچ كس وابستگي نداريم.
وي با بيان اينكه در فرهنگ شيعه هيچ كس حق ندارد در برابر غير خدا حتي در برابر پيغمبر و ائمه سجده كند، افزود: ما در تشهد مي گوييم "أشهَدُ أنَ مُحَمَدًا عَبدُه ورَسولهُ" يعني شهادت مي دهيم كه شما بنده خدا و رسول خدا هستيد، در قرآن هم پيغمبر به مردم فرمود: "قُل لاَّ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا" من چيزي از شما نميخواهم بلكه هدفم هدايت شماست ، هدفم اين است كه مردم به زندگي سعادتمندانه دست پيدا كنند.
نماينده ولي فقيه با تاكيد براينكه دراسلام آزادي بيان درحد بالاي آن به رسميت شناخته شده است، به بيان اميرالمومنين " لن تُقَدّسَ أُمة لا يُؤْخَذ للضعيف فيها حقّه من القوىّ غيرمُتَتَعْتِعٍ " درنهج البلاغه اشاره كرد و خطاب به جوانان حاضر درجلسه گفت: جوانان عزيز از اين انديشه هاي ديني و اسلامي لذت ببريد، ملتي كه نتواند بدون ترس و لكنت زبان، حق مظلوم را از ظالم بگيرد اين ملت شايسته آقايي و عظمت نيست.
وي با ذكر نمونه اي از برخورد پيامبر با فردي كه نزد ايشان آمد و ادب لازم را نداشت ، افزود: با مراجعه به متون ديني مي بينيد، برخي افراد نزد پيغمبر مي آمدند و گاهي لحن بدي داشتند و يا به ائمه گاهي ناسزا مي گفتند ولي درمقابل، پيامبر و ائمه با روش صحيح ديني و اسلامي برخورد كرده و آنها را كنار خودشان مي نشاندند ونگاه محبت آميز به آنان داشتند و آنان را به راه حق برمي گرداندند .
وي با تاكيد براينكه روش حكومتي امام عصر و پيامبر با هم يكسان است، ادامه داد: رسول اكرم مي فرمايند: "أمرت بِمُداراةِ النّاسِ" خداوند به من دستور داده است تا با مردم مدارا كنم و اين كه ما مي گوييم اسلام دين سهل و آساني است به گونه اي كه فشار روي دوش مردم نمي گذارد گوياي همين نكته است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه برنامه هاي اسلام به گونه اي است كه مردم با اسلام حركت كنند نه كه از آن متنفر شوند، تصريح كرد: اگرجامعه ما به اين موارد توجه داشته باشد و خود را با آن تطبيق دهد اين جامعه، نبوي و مهدوي مي شود؛ ما نيزدر نظام جمهوري اسلامي بايد به همين سمت حركت كنيم تا اگر جايي به مردم ستم شد بتوانند حق شان را بگيرند.
وي با اشاره به اينكه مردم بايد بتوانند آزادانه سخن بگويند، گفت: يكي از موضوعاتي كه مقام معظم رهبري در حوزه و دانشگاه مطرح كردند مسئله نهضت آزادانديشي بود، ايشان فرمودند اجازه بدهيد افراد نظراتشان را بگويند و بعد منصفانه نقد كنيد. وي افزود: شهيد مطهري قبل از پيروزي انقلاب اسلامي كه توسعه افكارماركسيستي در كشورمطرح بود درجلساتي كه درقم با عنوان نقد ماركسيسم برگزار ميشد ابتدا نظريات ماركسيست ها را همانند يك استاد متخصص در رشته ماركسيسم تشريح مي كرد و درادامه با منطق و استدلال انتقادات وارد بر آنها را بيان مي نمود.
نماينده ولي فقيه با اشاره به اينكه قرآن مي فرمايد: " ادْعُ إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ " اضافه كرد: به پيغمبر خطاب مي شود شما كه مي خواهيد مردم را به اسلام دعوت كنيد؛ با حكمت و موعظه حسنه مردم را به اسلام دعوت كنيد.
وي تاكيد كرد: اسلام دين منطق و گفتگوست؛ بايد آستانه تحمل مردم بالا برود و نقد را پذيرفته و قدرت تحمل داشته باشند.
وي افزود: درميدان جنگ شرايطي پيش آمد كه نيروهاي اميرالمومنين بر معاويه غلبه كردند ، حضرت زماني كه ديدند يك عده دارند حرف هاي تند ميزنند، گفتند مردم من دوست نمي دارم شما دشنام دهنده باشيد ، لذا منطق گفت و گو و استدلال، منطق اسلام است.
نماينده ولي فقيه همچنين به بحث احتجاجات در منابع ائمه اشاره كرد وگفت: ائمه ما با علماي مسيحي و نصراني گفت و گو مي كردند، قرآن هم مسيحيان را دعوت مي كند و مي گويد: "قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ" بياييد با هم بنشينيم و روي مشتركات صحبت كنيم و به نتيجه برسيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر درپايان بحث از اين محورها بعنوان مشتركات بين بعثت پيغمبر و ائمه معصومين خصوصا حضرت مهدي (عج) ياد كرد و اظهار داشت: جوانان و مردم عزيز كشورمان بايد تلاش كنند اسلام درجامعه تحقق پيدا كند تا ما كه منتظر امام زمان هستيم به نحوي اين نظام و جامعه را به ايشان تحويل بدهيم كه آقا از ما راضي باشد.
وي گفت: منتظر واقعي بايد تلاش كند تمام ارزش هاي اخلاقي در جامعه پياده شود، سطح علمي كشور در جامعه بين المللي بالاتر رود و آزادي هاي مشروع دراين نظام به حدي توسعه پيدا كند كه مردم دنيا به عنوان الگو به ما نگاه كنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: درحوزه مدارانيز، حكومت با مردم و مردم با مردم بايد به گونه اي عمل كنند كه همه با هم مهربان و خيرخواه يكديگر و به دنبال سعادتمندي هم باشند و عدالت و رفاه اجتماعي را توسعه دهند و اگر اينگونه باشد امام زمان از ما راضي خواهند بود.
وي ادامه داد: يكي از نكاتي كه در زيارت رسول خدا مطرح مي كنيم اين است كه مي گوييم يا رسول الله ما آمده ايم با استغفاروطلب مغفرت گذشته مان را اصلاح كنيم و براي آينده از شما الگو بگيريم و سيره عملي و اخلاقي شما را شناخته و در جامعه پياده كنيم .
سخنران، شرايط كنوني را خطرناك و سران قدرت هاي بزرگ را دنبال جنگ افروزي دانست وگفت: آنها حاضر نيستند عدل وعدالت را بپذيرند، دريمن، سوريه وميانمار هزاران انسان دچار فقرو محروميت اند و از آنها حمايت نمي شود به خاطر اينكه ارزش هاي اخلاقي در جامعه غربي مرده است.
وي با بيان اينكه اگربتوانيم خودمان و ديگران را به سمت ارزش هاي اخلاقي سوق دهيم همه طالب عدل و عدالت خواهند شد ابراز اميدواري كرد مهمترين دستاورد بعثت كه همان ايجاد تحول روحي واخلاقي است در كشورمان و درهمه جوامع بشري و اسلامي محقق شود وما شاهد روزي باشيم كه اين ملت سرافراز پرچم پرافتخار انقلاب اسلامي را به دست آقا امام زمان بسپارند و از بركات حكومت مهدوي بهره مند بشوند.




نظرات کاربران