چهاردهمین همایش «بهار شهادت» در کربلا برگزار شد + تصاویر

چهاردهمین همایش بین المللی و فرهنگی «بهار شهادت» در حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، چهاردهمين همايش بين المللي و فرهنگي «بهار شهادت» با حضور انديشمندان، علما و قاريان بين المللي قرآن در حرم مطهر امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار شد.
سيد علي عبود الطائي از مسؤولان دارالقرآن كريم آستان مقدس حسيني در اين رابطه به خبرنگاران گفت: اين همايش هر ساله با حضور انديشمندان، علما و قاريان بين المللي قرآن در شهر مقدس كربلا برگزار مي‎شود.
وي با بيان اينكه در همايش امسال قارياني از كشورهاي ايران، اندونزي و عراق حضور داشتند، افزود: أسامة الكربلائي از عراق، فضلان زين الدين از اندونزي و شيخ مهدي شجاع از آستان مقدس رضوي در چهاردهمين هايش بين المللي بهار شهادت به تلاوت قرآن پرداختند.
انطوان بارا نويسنده مسيحي در مراسم افتتاحيه همايش بين المللي «بهار شهادت» گفت: اگر امام حسين(ع) نبودند رشته همه اديان الهي از هم گسسته مي‎شد. اسلام، محمدي آغاز و حسيني و زينبي ادامه پيدا كرد.
حجت الاسلام سيد حسن قزويني مؤسس و مدير مركز اسلامي آمريكا درجمع حاضران اظهار داشت: حضور ما در همايش بين المللي «بهار شهادت» مصداق آيه كريمه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و ملت ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد. بي ترديد گرامي ترين شما نزد خدا پرهيزكارترين شماست. يقيناً خدا دانا و آگاه است) ميباشد.
وي با اشاره به فعاليت‎هاي اين مركز اسلامي در آمريكا، اظهار داشت: اين مركز در شهر ديترويت در ايالات ميشيگان است. مسلمانان و ساير اديان در آمريكا به صورت مسالمت آميز در كنار يكديگر زندگي مي‎كنند.
در ادامه ميسر الحكيم از مسؤولان برگزاري همايش «بهار شهادت» گزارشي از فعاليت‎هاي عمراني آستان‎هاي مقدس حسيني و عباسي ارائه كرد و گفت: آستان‎هاي مقدس حسيني و عباسي خدمات متنوعي دارند و در موضوعات مختلف نظير عمراني، فرهنگي، انديشه‎اي و ادبي فعاليت‎هاي بسياري انجام داده اند. تاسيس شهر زائر در مسير كربلا يكي از فعاليت‎هاي اين آستان‎هاي مقدس است.
همزمان با اين همايش صحن بارگاه مطهر حضرت عباس (ع) شاهد شب شعر با حضور شاعراني از استان‎هاي مختلف عراق بود. قاسم البخيت، محمد الفاطمي، علي الفتلاوي، علاء البيضاني، حسين الحبثلي، علاء العيساوي، حسن البركي و زين العابدين السعيدي تعدادي از شاعران حاضر در اين شب شعر بودند.
تعدادي از علما و انديشمندان جهان اسلام نيز با حضور در صحن سيد الاوصياء آستان مقدس حسيني طي نشستي در حاشيه همايش بين المللي «بهار شهادت» به تبادل آرا پيرامون آخرين تحولات جهان اسلام پرداختند و بر ضرورت رشد علوم ديني تاكيد كردند.
تلاوت قران از سوي سيد علاء موسوي، قرائت فاتحه براي شهداي عراقي و سخنراني حجت الاسلام سيد محمد قزويني از ايران، سيد محمد كنعان از لبنان و حازم طارش الساعدي از عراق از برنامه هاي اين نشست بود.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد قزويني در سخنراني خود به تبيين آثار فتوا در دور كردن فتنه و حمايت از وحدت ملي پرداخت و گفت: فتوا نقش بسيار تاثيرگذاري در مقابله با تروريسم، خشونت، ريخته شدن خون انسان‎هاي بي‎گناه و فقدان امنيت اجتماعي دارد بنابراين علماي امت اسلامي بايد نقش فتوا را كه بر گرفته و مرتبط با مبادي اسلامي است به خوبي تبيين كنند.
وي ادامه داد: فتواي مفتي بايد برگرفته از كلام خداوند متعال و سنت نبي اكرم (ص) باشد. فتواهايي كه بر ضد دين و انسانيت است، استخراج شده از كتاب خداوند و سنت پيامبر اسلام (ص) نيست.
سيد محمد كنعان از كشور لبنان نيز موضوعي تحت عنوان «فتواي جهاد و اطلاعات شرعي، منطقه اي و بين المللي» را مطرح كرد.
حزم طارش الساعدي طي سخناني گفت: اگر بخواهيم رسانه‎ها را مورد بحث و بررسي قرار دهيم به خوبي درميابيم كه آن‎ها نمايندگان قدرت‎ها هستند و از جريان‎هاي فكري آن‎ها حمايت مي‎كنند. اين قدرتها به علت اينكه از ميزان تاثيرگذاري رسانه‎ها به خوبي آگاه هستند بايد حكمت و برنامه خاصي براي مديريت رسانه‎هايشان داشته باشند. رسانه‎ها مي‎‎توانند با حضور در عرصه‎هاي مختلف نظير سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي ميزان قدرت و اثرگذاري خود را به نمايش بگذارند.
وي ادامه داد: در قيام امام حسين (ع) حضرت زينب (ع) مسؤوليت رسانه‎اي آن را بر عهده گرفته بود. فلسفه اين حركت رسانه‎اي احقاق حق و اثبات هويت اسلامي بر اساس ادله قرآني در مواجهه با استكبار فكري نشات گرفته از رسانه‎هاي گمراه بود.
حجت الاسلام شيخ حسن العيساوي نيز با مطرح كردن موضوعي تحت عنوان «ارزش‎هاي عاشورايي و نقش آن در تربيت انقلابي و اراده جهادي» بيان داشت: اراده نقش اساسي در حركت تاريخ و تحقق آرمان‎ها، پروژه‎هاي اصلاحي، پيشرفت و آباداني دارد.
در پايان اين نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و سخنرانان به دفاع از مقالات و مطالب مطرح شده پرداختند. اجراي تئاتر و پخش فيلمي از زندگي شهدا از ديگر برنامه‎هاي اين نشست بود.
گفتني است، چهاردهمين همايش بين المللي و فرهنگي «بهار شهادت» كه با حضور انديشمندان، علما و قاريان بين المللي قرآن عصر جمعه در حرم مطهر امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) آغاز شده بود، امروز نيز با برگزاري نشست و برنامه‎هاي ديگر به كار خود ادامه داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران