حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در همایش روحانیون کاروانهای حج تمتع؛

تلاش برای برگزاری حجی آرام در سال جاری مدیریت فرهنگی کاروان ها برعهده روحانی است

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به برگزاری کمیته های تخصصی و نشست های مستمر برای کاهش مشکلات برگزاری حج، از تلاش برای برگزاری حجی آرام و مطلوب در سال جاری خبرداد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همايش سراسري روحانيون حج تمتع 97 در سالن همايش هاي جامعه الزهرا(س) در قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در اين همايش با بيان اين كه در سال جاري كارهاي حج 97 زودتر آغاز شده و فرصت بيشتري براي كارهاي آموزشي و توجيهي فراهم شده است، اظهار داشت: اميدواريم نتايج اين جلسات نيز برگزاري حجي مطلوب همچون سال گذشته باشد.
در حج سال قبل به اهداف خود رسيديم
وي افزود: با عنايت خداوند متعال و اهل بيت(ع) فضاي تند سال گذشته را پشت سر گذاشتيم و الحمدلله حج قبلي در كمال امنيت و عزت زائران برگزار شد و ما نيز به اهدافي كه در مسائل فرهنگي داشتيم رسيديم.
وي با اشاره به اين كه حج امسال نيز همچون سال هاي قبل جدا از روابط سياسي پيگيري خواهد شد، عنوان كرد: آنها نيز اين مسأله را پذيرفته اند، به همين جهت تنشي در مذاكرات حج بوجود نيامده است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت عنوان كرد: به دليل اين كه در مدينه ساختمان هاي جديد ساخته نشده با محدوديت هايي رو به رو هستيم ولي به لطف و عنايت خداوند در همان روزهاي نخست توانستيم اجاره هتل ها را به موقع انجام دهيم، البته وضع مسكن در مكه بهتر از مدينه است.
وي بيان داشت: نبايد آرامش سال قبل موجب فريب ما بشود حتما لازم است مراقبت ها نسبت به سال قبل بيشترشود چراكه ما از اتفاقات پيش رو خبر نداريم هرچند قرائن و شواهد اين مسأله را تاييد مي‌كند كه وضعيت حج امسال حداقل مثل حج سال گذشته باشد.
التهابات بازار ارز بر حج كمترين تأثير را خواهد داشت
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تأكيد كرد: التهابات بازار ارز موجب نگراني زيادي شده بود وقطعا افزايش قيمت حج براي زائران خيلي سخت بود وشايد موجب مي شد برخي افراد از استطاعت بيفتند ولي با همراهي دولت محترم قرار شد هزينه هاي ارزي حج سال جاري با ارز مبادله اي پرداخت شود.
وي افزود: البته باز هم با نرخ ارز مبادله اي امسال نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داريم و همين طور بحث ماليات برارزش افزوده در عربستان كه اين عوامل موجب افزايش قيمت حج در سالجاري نسبت به سال گذشته شده است.
سرپرست حجاج ايراني در ادامه يادآور شد: پس از حج سال گذشته نزديك به 25 كميته براي بررسي مشكلات مختلف تشكيل داديم تا مسائل و معضلات سال قبل را نداشته باشيم، نتايج اين جلسات و نشست هاي تخصصي و طولاني مدت زيادي عزيزان ما در سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري بسيار خوب و مطلوب بود.
وي از روحانيون خواست تا اين مسايل را به زائران منتقل كنند و در جريان امور قرار گيرند.
وي سپس اظهارداشت: بعثه و سازمان حج نمي توانند از يكديگر جدا باشند و متمايز از هم عمل كنند به همين جهت اصلا معنا ندارد كه روحاني با مدير اختلاف داشته باشد.
وي با اشاره به اين كه همه ما بايد در پيشگاه خداوند در برابر مسؤوليتي كه داريم پاسخگو باشيم، گفت: ما نسبت به صحت حج زائران موظف هستيم و بايد سطح مباحث و جلسات و شيوه طرح مسائل به گونه اي باشد كه زائر اقناع شود.
ضرورت برخورد مناسب روحاني با زائر
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت با تاكير براينكه اگر به خوبي با زائر برخورد كنيم تا پايان عمر سپاسگذار شما خواهند بود، بيان داشت: ياوران حجاج بهترين ابزار براي كمك به شما هستند لذا بايد از ظرفيت بزرگ سفر حج براي معرفت افزايي در بين زائران استفاده كنيد، بايد ادبيات امروز ما متفاوت از گذشته باشد و از مسائل ثقيل و مطالبي كه مورد پذيرش مردم نيست درسخنراني ها استفاده نكنيد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر با تأكيد بر اين كه حرف هايي براي مردم لازم است زده شود كه به حج و مسائل ديني علاقه مند شوند، يادآور شد: امروز آمار طلاق و برخي آسيب هاي اجتماعي در كشور نگران كننده است از اين رو يكي از مباحث مهمي كه مي توانيد مطرح كنيد بحث مهارت هاي زندگي براي شيرين كردن زندگي ها است.
وي افزود: كنترل خشم، تربيت، فراراز گناه، تحول در نفس از مسائل مهم و قابل طرح است؛ بايد از ظرفيت هاي مهم حج و حرمين شريفين و دو شهر مكه و مدينه استفاده كنيم تا زندگي زائران و افرادي كه در خدمت آنها هستيم تحت تاثير معنويت حج قرار گيرد از اين رو به طور كلي مديريت فرهنگي سفر را برعهده بگيريد.
لزوم رعايت حساسيت ها از سوي روحاني
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر اضافه كرد: رعايت حساسيت هاي امنيتي در هتل ها و سخنراني ها و رعايت ادب از جمله نكات ضروري و مهم در جلسات آموزشي است و بايد بگونه اي عمل كنيم كه راه براي تربيت نفوس و نيز جذب محبت ملت هاي ديگر فراهم شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت عنوان كرد: يكي از سياست هاي تشويقي سال جديد اين است افرادي كه بالاترين امتياز را در ارائه خدمت به زائران در حوزه فعاليت هاي فرهنگي بعثه كسب كنند، سال آينده مجددا به حج اعزام شوند.
وي با اشاره به شعار سال با عنوان حمايت از كالاي ايراني، بيان داشت: يكي از راه هاي حمايت از معيشت مردم گسترش توليد داخلي و يكي از راه هاي گسترش توليد داخلي حمايت مردم از توليد داخلي و كالاي ايراني است، از اين رو طرحي از چندين سال پيش داشتيم و امسال نيز با توجه به شعار سال مورد تأكيد قرار داديم كه زائران حتي المقدوركالاهاي مورد نياز خود را از داخل كشور تهيه كنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر با تأكيد بر اين كه در اين طرح كالاهاي مورد نياز زائر در داخل خانه از طريق فضاي مجازي مورد مشاهده زائر قرار مي‌گيرد، ابراز داشت: با شركتي در اين زمينه به توافق رسيده ايم تا بدون دريافت سود و يا با سود بسيار كم كالاي مورد نياز زائر را پيش از سفر در اختيار آنها قرار بدهد.
سرپرست حجاج ايراني در ادامه يادآور شد: از جمله ديگر برنامه ها بحث مناسك است كه هر سال سعي مي كنيم مناسك را به روز كنيم و براي سال جديد نيزچند مناسك به روز رساني و آماده شده است، در بحث نرم افزاري هم كارهاي مهمي صورت گرفته است. حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر اضافه كرد: تا حج هنوز فرصت خوبي مانده و شما از فرصت هاي پيش رو از جمله ماه رمضان براي آگاهي بخشي زائران استفاده و مردم را با مناسك و اسرار و معارف حج و وظايف آنها در سفر آشنا كنيد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه عنوان كرد: معينه ها نيز تا جايي كه مي توانند با خانم هاي زائر همراهي داشته باشند، و تلاش خويش را براي بالا بردن سطح معارف آنان افزون كنند. زائران ميهمان خداوند هستند و ما نيز خدمتگزار آنها هستيم و اميدواريم به لطف و عنايت الهي امسال نيز سفر حج آرام و مطلوبي داشته باشيم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران