سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع) سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع)

سرداب امام زمان(عج)؛ محل عبادت امامین عسکرین(ع)

با مرمت و توسعه سرداب امام زمان (عج) که محل عبادت امامین عسکرین(ع) و محلی است که امام زمان(عج) قبل از غیبت در آنجا دیده شده اند، امکان حضور و عبادت خیل زائران فراهم شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، خانه امام حسن عسكري(ع) در سامرا زيرزميني دارد كه در روزهاي گرم سال امام هادي(ع) و امام حسن عسكري (ع) در اين محل به عبادت مي پرداختند. اصطلاحاً اين محل را سرداب مي گويند. حضرت مهدي(عج) قبل از غيبت نيز در اين محل ديده شده‌اند و علت معروف شدن اين محل به سرداب غيبت به همين دليل است.
البته برخي از مخالفان و دشمنان تشيع اين ادعا را به تشيع نسبت مي دهند كه شيعه معتقد است اين سرداب محل پنهان شدن و سپس غيبت امام زمان(عج) است. شبهه هاي مختلفي از سوي دشمنان شيعه در خصوص اين سرداب در طول تاريخ مطرح شده است از قبيل اينكه شيعيان روزهاي جمعه با اسب و شمشير جلوي اين سرداب مي روند و از حضرت مهدي(عج) مي خواهند بيرون بيايند و ظهور كنند (در حالي كه شيعه معتقد به ظهور حضرت در مكه و كنار كعبه معظمه است) در طول تاريخ علماي مطرح شيعه به شدت با اينگونه شبهه ها و تهمت ها مقابله كرده اند.
آنچه مسلم است و از سوي علماي شيعه به صورت قطعي مورد تأييد است اين است كه اين سرداب محل عبادت دو امام يعني امام هادي(ع) و امام حسن عسكري(ع) بوده و امام زمان (عج) نيز در اين مكان حضور داشته اند.
در طول تاريخ اسلام اين مكان بسيار مورد توجه بوده و براي اولين بار در زمان يكي از خلفاي عباسي مرمت شد. مرمت و بازسازي اين سرداب بارها صورت گرفته و در آن آثار ارزشمندي از منبت‌كاري و كاشي‌كاري و ساير هنرهاي معماري به كار رفته است. از جمله اين اشيا، درِ چوبي نفيسي است كه از دوران خلافت عباسيان به جاي مانده است و از ويژگي‌هاي هنري و تاريخي ارزشمندي برخوردار است. اين بخش داراي چهارچوب چوبي درب منبت كاري شده ومزين به آياتي از قرآن كريم متعلق به بيش از ۸۰۰ سال پيش است، و داراي انواع كاشي‌هاي قديمي است كه به علت اندازه بزرگ هيچ مشابهي در حرم‌هاي مطهر ديگر ندارند.
در بمب گذاري حرم امامين عسكرين در سال ۱۳۸۶ نيز اين سرداب آسب ديد كه به همت ستاد بازسازي عتبات عاليات مرمت و طرح توسعه آن اجرا شد. كه با توسعه اين بخش و اضافه شدن صحني در كنار سرداب امكان اقامه نماز و عبادت براي زائران اين حرم مطهر فراهم شده است.
اين سرداب، امروز در ضلع شمال غربي صحن‌هاي عسكريين عليهم‌السلام و در پانزده‌متري بقعه و حرم مطهر قرار دارد. اين صحن، به طول شصت و عرض بيست متر و داراي ايوان و شبستان است. روي سرداب، مسجدي وجود دارد كه به مسجد صاحب مشهور است. بر فراز سرداب، گنبدي كاشي‌كاري قرار دارد. در مدخل ورودي سرداب نيز دري نصب شده و پشت آن، اتاق كوچكي به طول ۲ متر و عرض ۵/۱ متر وجود دارد كه محل عبادت امامين عسكرين (ع) بوده است.


| شناسه مطلب: 88262




سامرا حضرت مهدي



نظرات کاربران