تلاش «کاشف الغطاء» نجف برای انتشار نسخ کمیاب خطی قرآن

مؤسسه «کاشف الغطاء» در شهر نجف عراق پس از دستیابی به نسخ خطی قرآن، به چاپ آنها در قم مشغول است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مرتضي عيوضي، مدير داخلي مؤسسه «كاشف الغطاء» در گفت‌وگو با ايكنا افزود: تصوير اغلب نسخه‌هاي خطي پس از سقوط صدام در اختيار انتشارات «دارالوطني» قرار گرفت اما اصل نسخه‌ها به دست آمريكايي‌ها و بخشي ديگر در جنگ موصل به دست داعشيان به تاراج رفت؛ آنچه كه امروز در دست ما است تصوير ۶۰ هزار نسخه از آثار خطي‌ است كه بخش قابل ملاحظه‌اي از آن مفقود شده است.
عيوضي در خصوص نشر ديجيتال اين آثار گفت: علاوه بر چاپ بخشي از اين منابع، ۸ هزار نسخه به صورت لوح فشرده براي علاقه‌مندان عرضه شده است و در سال آينده با اضافه شدن ۱۲ هزار نسخه خطي ديگر، آنها را به صورت هارد در اختيار مؤسسات و نهادهاي علمي قرار مي‌دهيم.
وي هدف مؤسسه كاشف الغطاء از توزيع ۲۰ هزار نسخه خطي در ميان مؤسسات را صرفاً احياي اين منابع معرفي كرد و گفت: با توزيع رايگان به هم افزايي با ساير نهادها مي‌پردازيم.
عيوضي مهم‌ترين اثر موجود در اين نسخ خطي را مصحف منسوب به خط مبارك اميرالمؤمنين علي (ع) دانست كه قدمت آن به قرن اول هجري برمي‌گردد. اين غرفه تصويري از خط مبارك منسوب به اين امام همام را به صورت جداگانه براي علاقمندان عرضه كرده است. همچنين دومين كتاب منحصر به فرد اين مجموعه كتاب «الإستبصار شيخ طوسي» است.
وي درباره نسخه‌هايي كه براي اولين بار در اين مجموعه كشف شده‌اند، گفت: نسخه‌اي نفيس از محمد بن ايوب طبري (منجم قرن۶) به دست ما رسيده است كه به زبان فارسي و به خط زيباي نستعليق است. همچنين كتاب تفسيري منسوب به شيخ بهائي در اين مجموعه موجود است.
عيوضي افزود: اين آثار به لحاظ موضوعي دايره وسيعي را دربرمي‌گيرند و مشتمل بر موضوعاتي همچون قرآن، تفسير، فقه، اصول، نجوم، رياضيات، هيأت، طب، شعر، ادبيات و ساير ميراث اسلامي است.
وي در پايان درباره تلاش براي بازگرداني اصل نسخه‌ها ‌گفت: برخي از نسخه‌هاي خطي به صورت جزئي و يا كلي مورد سرقت قرار گرفته‌اند؛ به عنوان مثال ۳۰ صفحه از نسخه خطي قرآن موجود در حرم اميرالمؤمنين (ع) كه مربوط به قرن سوم است در زمان حمله آمريكا به عراق مورد سرقت قرار گرفت و پس از ۲۰ سال، در يك مقاله خبر حراج آن در انگلستان به دست ما رسيد؛ تلاش داريم با كمك مؤسسات مختلف نسخه‌هاي مفقودي را بازگردانيم.


| شناسه مطلب: 88470




نجف قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران