یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟ یادداشت  چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟

یادداشت چه کنیم تا سفر حج نصیب شود؟

در کنار استطاعت مالی در روایات ما دستوراتی داده شده که انسان با انجام آنها می‌‌تواند از خدا بخواهد تا سفر حج را نصیب او نماید.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، خيلي از اوقات براي ما پيش آمده كه با افرادي برمي خوريم كه عازم خانه وحي هستند و خود را براي سفر حج آماده مي‌ كنند، افرادي كه لحظه شماري مي‌ كنند تا با قرار گرفتن در حرم امن الهي جان خود را در زلال آستان قدس ربوبي شستشو نمايند.
زيارت خانه حق، همراه با انجام مناسك ملكوتي و اعمال عاشقانه اي كه دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبياي الهي و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعياتش تأكيد داشتند، در كنار دلي مملوّ از معرفت و خلوص و همّتي عالي و شوقي وافر، از اركان اسلام و از اصول مسائل الهي و از شعائر عرشي و خلاصه از بزرگترين و با منفعت ترين برنامه هايي است كه انسان مستطيع نسبت به آن مكلّف و مسؤول است.
البته بيان حقيقت و واقعيت حج، معنا و مفهوم اين مسأله بزرگ، تنها در شأن حضرت حق و انبيا و امامان بزرگوار است. براي حج، گذشته از معناي لغوي، معنا و مفهوم ديگري است كه بايد آن معنا را از حريم دانش و بينش و بصيرت برگزيدگان حضرت محبوب جستجو كرد.
بخاطر گستردگي مفهوم حج، عاشقي از عشاق اسرار، به حضرت باقر- عليه السلام- عرضه مي دارد: «لِمَ سُمِّي الحَجُّ حَجّاً؟ قال: حج فلان؛ أي أفلح فلان». براي چه حجّ خانه حق را حج ناميده اند؟ امام- عليه السلام- فرمود: «فلاني موفق به انجام حج شد، معنا و مفهومش اين است كه به فلاح و رستگاري دست يافت».
به راستي چرا سفرحج اين قدر شيرين است؟ در اين سفر چه چيزي نصيب انسان عاشق مي‌ شود كه حاضر است از وسائل ضروري زندگي خود بزند و خود را براي ميهماني خدا آماده كند؟ اين را تنها افرادي درك مي‌ كنند كه يكبار دل در خانه امن الهي سپرده باشند.
فردي را ديدم كه وقتي از سفر حج تمتع در سال 94 باز مي گشت از يك طرف خوشحال از سيراب شدن كاسه دل در خانه خدا و از طرف ديگر ناراحت از دست دادن دوستان و آشنايان خود در منا بود، اما وقتي با او به گفت‌وگو مي‌ نشينم لبخندي زده و مي‌ گويد اين سفر آن قدر شيرين است كه من حاضرم همين امروز دوباره برگردم و دوباره در خانه خدا به پاك كردن شيشه دلم مشغول شوم.
شايد براي بسياري از ما پيش آمده كه وقتي شنيده ايم كه فردي عازم خانه وحي است در دل به او غبطه خورده ايم و شايد هم از گوشه چشم اشكي ريخته ايم و از اعماق قلب و جان خود از خداوند خواسته ايم كه اين سفر را نصيب ما هم بنمايد.
بله سفر حج از يك طرف نياز به استطاعت مالي دارد ولي چه زياد بودند افرادي كه چون خالصانه در محضر خدا دعا كردند و از خداوند سفرحج را آرزو كردند، اين سفر نوراني نصيب آنها شد. پس چه خوب است در ماه مبارك رمضان كه ماه نزول قرآن و مستجاب شدن دعاها است اين بار خالصانه دعاي هرشب را زمزمه كنيم و الهم ارزقنا حج بيتك الحرام را بخوانيم.
دعا و درخواست، تضرّع و زاري بدرگاه حضرت حق، عبادتي بزرگ و حسنه اي عظيم و عملي محبوب خداوند كريم است.
گدايي براي تهيدستي چون انسان، از ذات مقدسي كه مستغني از عالمين است، و باب خزانه مُلك و ملكوتش به روي همه موجودات باز است كاري نيكو و راهي به حلّ مشكلات، و نردباني براي رسيدن به اهداف عاليه، و مسائل الهيه است.
در قرآن مجيد امر الهي به دعا صادر شده، و خود حضرت حق ضامن اجابت گشته.
دعا و مناجات، در حقيقت ارتباط عاشقانه عاشق با معشوق حقيقي و پيوند باطني محبّ با محبوب ازلي و ابدي است. حيات قلب، نشاط جسم، نور زندگي، سلامت روان، صفاي باطن، دعا و انابه و زاري به درگاه حق است.
آن كه نسبت به دعا كبر ورزد، آن كه احساس نياز به دعا نكند، آن كه خود را محتاج به انابه و تضرع نداند، از گروه مستكبران و به فرموده كتاب حق، مستحق عذاب الهي است.
در مسأله با عظمت حج، گرچه استطاعت شرط شده اما به غير مستطيع اجازه داده شده براي تحقق استطاعت جهت انجام مناسك حج دعا كند و از حضرت محبوب بخواهد از خزانه غيبش زمينه استطاعت او را فراهم كند تا به انجام اين فريضه بزرگ و بدست آوردن ثوابهاي بي حساب آن موفق شود؛ روايت زير ناظر به اين معناست:
عن عبد اللَّه بن الفضل قال: «قلت لأبي عبد اللَّه- عليه السلام- إنّ علي ديناً كثيراً و لي عيال و لا أقدر علي الحجِّ فعلّمني دعاءاً أدعو به فقال: قل في دبر كلّ صلاة مكتوبة:اللّهمّ صلّ علي محمد و آل محمد و اقض عنّي دين الدنيا و دين الآخرة.فقلت له: اما دين الدنيا فقد عرفته فما دين الآخرة؟ فقال: دين الآخرة الحج».
عبد اللَّه بن فضل مي گويد: به حضرت صادق- عليه السلام عرضه داشتم، قرض زيادي بعهده دارم، عائله مندم، قدرت بر حج ندارم مرا دعايي بياموز كه از بركت آن دعا توفيق حج پيدا كنم، امام فرمود بدنبال هر نماز واجب بخوان:
«اللّهمّ صلّ علي محمد و آل محمد و اقض عنّي دين الدنيا و دين الآخرة» خداوندا! درودت را نثار محمد و آل محمد كن، و دين دنيا و آخرت مرا ادا بنما.
گفتم: اي فرزند رسول خدا، دين دنيا برايم معلوم و روشن است، دين آخرت چيست؟ فرمود: دين آخرت حج است.
ملاحظه كنيد حجِّ خانه حق در چه درجه اي از اعتبار و اهميت است كه امام صادق به راوي نفرمود، با كثرت قرض و عيالواري تو را به مسأله حج چكار است، اكنون كه مستطيع نيستي چه طمعي به مناسك حج داري، بلكه با عشق محبت براي تحقق استطاعت دعا تعليم او فرمود، تا از اين سفره پر نعمت حق و از اين مائده معنوي بهره كثير عايد او گردد.


| شناسه مطلب: 88484




حج استطاعت



نظرات کاربران