دغدغه‌ها و محدودیت‌های حج به زایران اطلاع رسانی شود

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید برخی محدودیت‌ها و دغدغه‌های سفر حج از سوی مدیران اطلاع‌رسانی شود تا زائران نیز در این رابطه به همراهی بپردازند، گفت: توضیحاتی همانند شرایط هتل‌های مدینه و تعطیلی حمل و نقل از روزهای پنجم تا چهاردهم ذی الحجه باید اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني حج و زيارت؛ حميد محمدي، رئيس سازمان حج و زيارت در نشست كاربردي يك‌روزه مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت درباره برنامه‌هاي انجام شده در حوزه حج تمتع ۹۷ و عتبات عاليات توضيحاتي را ارائه كرد.وي با اشاره به اعزام زائران حج تمتع ۹۷ گفت: اعزام‌ها به كشور عربستان از تاريخ بيست و هفتم تيرماه آغاز خواهد شد.
رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه با تاكيد بر بهره‌گيري از پيام‌رسان‌هاي بومي در ارتباط با زائران، عوامل و مردم تصريح كرد: سازمان تفاهم‌نامه‌اي با پيام رسان گپ امضا كرده است؛ مديران نيز در استان‌ها زائران را به اين سمت رهنمون كنند.
محمدي با اشاره به آسيب‌شناسي حج سال گذشته اظهار كرد: آسيب‌شناسي حج سال گذشته صورت گرفته است و جلسات توجيهي در استان‌ها براي برنامه‌ريزي هرچه بهتر در ايام حج تمتع ۹۷ انجام مي‌گيرد.
وي تصريح كرد: بايد برخي محدوديت‌ها و دغدغه‌هاي اين سفر از سوي مديران بيان شود تا زائران نيز در اين رابطه به همراهي بپردازند.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه برخي از مشكلات و دغدغه‌ها در اين سفر به سازمان حج و زيارت برنمي‌گردد، افزود: برخي از مشكلات مربوط به شرايط كشور ميزبان است كه از آن جمله مي‌توان به محدوديت‌هاي اسكان و هتل در مدينه اشاره كرد.
محمدي با بيان اينكه بايد توضيح كامل در خصوص هتل‌هاي مدينه منوره داده شود، گفت: اين توضيحات به‌ويژه براي كساني كه مدينه بعد هستند، ضروري محسوب مي‌شود چرا كه آنها از هتل‌هاي مكه به هتل‌هاي مدينه منتقل مي‌شوند و قطعا دغدغه‌هايي را در اين رابطه مطرح خواهند كرد.
وي به موضوع حمل و نقل شهري در ايام حج تمتع اشاره كرد و افزود: موضوع تعطيلي حمل و نقل از روز پنجم تا چهاردهم ذي الحجه بايد مورد توجه و اطلاع‌رساني زائران قرار گيرد و در اين راستا مديران كاروان‌ها وظيفه سنگيني خواهند داشت.
رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: غالب زائران ما فقط يك بار به سرزمين وحي و حج تمتع سفر مي‌كنند بنابراين منتقل كردن اطلاعات دقيق براي آنها ضروري خواهد بود.
به گفته محمدي‌، موضوعاتي نظير رعايت قوانين كشور ميزبان، مسائل ايمني، توجه به هشدارها، تاكيد بر احترام متقابل، پرهيز از بي‌احترامي و درگيري، عدم خروج به صورت انفرادي و .... بايد مورد توجه قرار گيرد.
حجاج ايراني نمونه اي از نظم و انضباط
وي تصريح كرد: همانطور كه همه بر منظم بودن حجاج ايراني اذعان دارند بايد اين مهم مجددا مورد لحاظ قرار گيرد‌؛ حجاج ايراني بايد نمونه اي از نظم و انضباط باشند و در اين راستا مديران استاني نيز وظايف خود را دارند.
رئيس سازمان حج و زيارت خطاب به دست اندركاران ذيربط اظهار كرد: امسال وظيفه ما از سال گذشته سنگين تر است چرا كه انتظارات مردم بالاتر رفته و ما نيز بايد با برنامه ريزي مدون به پيشبرد فعاليت‌ها بپردازيم.
تاكيد بر ارزشيابي كارگزاران در موسم حج تمتع
محمدي به موضوع ارزشيابي اشاره كرد و افزود: در موسم حج تمتع همه كارگزاران بايد مورد ارزشيابي قرار گيرند و حتي مجموعه ستادي هم از اين مهم مستثني نخواهد بود.
وي تاكيد كرد: اميدواريم حجي عزتمندانه و موفق را شاهد باشيم و در اين راستا همه بايد سعي و تلاش لازم را انجام دهند. رئيس سازمان حج و زيارت به موضوع شعار سال يعني حمايت از كالاي ايراني اشاره كرد و توضيح داد: از ماه‌هاي گذشته كارگروهي براي بحث سوغات با استفاده از توان داخلي و فضاي مجازي مورد توجه قرار گرفت كه اين مهم نيز نيازمند اطلاع‌رساني مناسب خواهد بود.
محمدي با بيان اينكه رايزني‌هايي از سوي سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري با برخي شركت‌ها انجام گرفت، گفت: اين رويكرد براي حمايت از كالاي با كيفيت ايراني خواهد بود و در اين رابطه شاهد تاثيرات مثبتي نظير جلوگيري از خروج ارز، كاهش بازارگردي، حمايت از كارگر ايراني و ... خواهيم بود.
وي تصريح كرد: با توجه به رايزني‌هاي صورت گرفته يك بسته پيشنهادي از سوغات براي زائران تهيه شده است كه اين بسته‌هاي سوغات مي‌تواند حتي با قيمتي مناسب‌تر و با كيفيتي بالاتر در اختيار زائر قرار گيرد.
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به موضوع پزشكي حج تمتع گفت: در بحث معاينات و پزشكي به طور جد از ورود معدود افرادي كه به اعتياد گرايش دارند جلوگيري شود چرا كه اينگونه افراد در صورت حضور مشكلاتي را براي خودشان، كاروان و سازمان به وجود مي‌آورند.
محمدي در ادامه به موضوع جامه‌دان حجاج اشاره كرد و گفت: در رابطه با انتخاب جامه‌دان ها بايد دقت لازم صورت گيرد؛ يعني جامه‌دان‌ها بايد مطابق ابعاد تعيين شده باشد.
تاكيد بر رقابت جدي در حوزه عتبات عاليات
رئيس سازمان حج و زيارت به موضوع عتبات عاليات نيز اشاره كرد و گفت: رسما اعلام كرديم كه با فضاي ايجاد شده در اين حوزه، نيازمند رقابت جدي‌تري هستيم.
محمدي توضيح داد: الگوي ۱۰ سال گذشته سازمان فقط بر مبناي شركت شمسا حركت مي‌كرد اما اين رويكرد تغيير يافته و بحث اعزام‌هاي استاني به طور جد در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: براي جذب زائر دو عامل ارائه خدمات مناسب و قيمت ارزان تر جزو ضروريات محسوب مي‌شود كه ما نيز به شركت‌هاي مركزي استان‌ها مجوز داديم كه براي اعزام‌هاي عتبات فعال شوند و در اين بازار رقابتي به جذب زائران بپردازند؛ استان‌هايي كه داراي توان هستند بايد در اين عرصه وارد شوند و ما نيز هيچ عذر و بهانه‌اي را نمي‌پذيريم.
رئيس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: در بحث ارز عتبات عاليات نيز رايزني‌ها و توافقاتي صورت گرفته است كه اميدواريم تاثيرات مثبت آن را شاهد باشيم.


| شناسه مطلب: 88503




حميد محمدي حج 97



نظرات کاربران