رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است

رهبر انقلاب: رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت است

رهبر معظم انقلاب فرمودند: ماه رمضان در هر سال قطعه‌ای از بهشت است که خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما آن را وارد می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که خودمان را بر سر این سفره‌ی الهی در این ماه، وارد بهشت کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كتاب «آداب روزه‌داري، احوال روزه‌داران» شامل گزيده‌اي از مجموعه توصيه‌ها، نصايح، مواعظ و تحليل‌هاي رهبر انقلاب، يكي از بهترين نمونه‌ها در تبيين دقايق و ظرائف معارف ماه رمضان است كه در فرازهايي از بيانات معظّمٌ له در ماه‌هاي رمضان سال‌هاي 1369 تا 1390 ارائه شده است. در اين اثر كه به اهتمام عليرضا مختارپور قهرودي تدوين و از سوي انتشارات انقلاب اسلامي منتشر شده، ضمن حفظ ترتيب زماني بيانات معظّمٌ له، براي دسترسي آسان‌تر علاقه‌مندان به محورهاي مباحث، فهرستي جامع از كليدها و موضوعات متعدد مندرج در اين مجموعه ارائه شده است.
اينك به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، به بياناتي از رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين باره اشاره مي‌شود:
* رمضان؛ قطعه‌اي از بهشت
ماه رمضان از يك جنبه‌ي ديگر، در خور يك توجه اكيد است كه من درباره‌ي اين قضيه، چند كلمه‌اي مي‌خواستم عرض كنم. اگرچه اين مطلب براي شما تازه نيست، حرف‌هايي است كه شما خودتان، آنها را به مردم مي‌گوييد و براي شما روشن است، اما به عنوان تذكر براي هر كسي كه بشنود عرض مي‌شود. ماه رمضان در هر سال قطعه‌اي از بهشت است كه خدا در جهنم سوزان دنياي مادي ما آن را وارد مي‌كند و به ما فرصت مي‌دهد كه خودمان را بر سر اين سفره‌ي الهي در اين ماه، وارد بهشت كنيم. بعضي همان سي‌ روز را وارد بهشت مي‌شوند. بعضي به بركت آن سي روز، همه سال را و بعضي همه‌ي عمر را. بعضي هم از كنار آن، غافل عبور مي‌كنند كه مايه تأسف و خسران است. حالا براي خودشان كه هيچ، هر كس كه ببيند اين موجود انساني، با اين همه استعداد و توانايي عروج و تكامل، از چنين سفره‌ي با عظمتي استفاده نكند، حق دارد كه متأسف شود، اين ماه رمضان است، ضيافت‌الله است، ماه ليلةالقدر است.
از بس اينها را تكرار كرده‌ايم و شنيده‌ايم و گفته‌ايم، برايمان عادي شده است. انساني به كمال راه پيدا مي‌كند كه از بين همين چيزهاي تكراري، حقايق را پيدا كند. علم مادي نيز همين طور است. همه در مدت عمرشان ديده‌اند كه وقتي سيب از درخت جدا مي‌شود، به طرف زمين مي‌افتد. ديگر از اين كار عادي‌تر، چيزي در دنيا هست؟! اما يك نفر متوجه شد كه اين يك پديده است؛ چرا سيب پايين مي‌آيد؟ چرا از درخت كه جدا مي‌شود بالا نمي‌رود؟ آن وقت نيروي جاذبه كشف و يك باب جديد در دانش بشري باز شد، همه‌ي اين چيزهاي مادي زندگي ما از اين قبيل است.
قرآن را ملاحظه كنيد: «أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» براي عرب شترسوار چيزي عادي‌تر از شتر هست؟! انسان را به آن ابل متوجه مي‌‌كند. ما بايد به اين پديده‌هاي الهي كه دور و بر ماست، توجه كنيم. يكي از آنها، همين ماه رمضان است، اين ضيافت الله چيز كمي نيست. شنيده‌ايم «ضيافت‌الله» ميهماني است! آن هم ميهماني‌اي كه ميزبان آن، خداي عظيم، عليم، كريم و قدير است كه سراسر آفرينش، در قبضه‌ي قدرت اوست. «فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ»، اين ضيافت الهي است؛ اين هم ما كه دعوت شده‌ايم: «دُعيتم فيه الي ضيافة الله» از اين بايد استفاده كرد. استفاده از اين به چيست؟ به همين چيزهايي كه در اختيار ما گذاشته‌اند: همين روزه، همين نماز، همين نوافل، همين دعا، همين ذكر، همين توجه، همين خشوع و همين تضرع. اگر وارد اين ميدان شويم و ما معممين سعي كنيم مخاطبان خودمان را هم وارد اين ميدان كنيم، اين كشور تبديل به يك منطقه بهشت خواهد شد. دنيا و آخرت درست خواهد شد، «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ» اينها وعده‌ي الهي است، اينها مبالغه و اغراق‌گويي نيست. خداي متعال، بركات زمين و آسمان را بر مردم با تقوا مفتوج خواهد كرد. تقوا هم به همين است.
* تقوا؛ هدف تام و تمام رمضان
از بزرگ‌ترين اهداف روزه‌ي ماه رمضان يا شايد بشود به يك معنا گفت: تمام هدف تقواست «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» و اين دست ماست. مردم بايد هر كدام خودشان و اگر بتوانند ديگران را اصلاح كند، اين مخصوص معممين نيست، اما علما، روحانيون، خطبا و وعاظ آمادگي دارند. خداوند متعال به آنها اين بيان، اين امكان، اين ذهن، اين موقعيت اجتماعي و اين لباس را داده است؛ و ما بايد از آن استفاده كنيم. از جمله چيزهايي كه در اين ماه رمضان عادي است اين عبارت صريح خداي متعال است كه «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ، سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» يك شب تا صبح مظهر سلام الهي است. همان سلام «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبّ رَحِيم» كه مخصوص مؤمنان، اهل بهشت و بندگان خالص خداست. اين، در اختيار ماست كه استفاده كنيم. اين، آن كلمه‌اي است كه من مي‌خواهم در باب ماه رمضان عرض كنم. اين، كليد اصلاح همه‌ي امورات است؛ و از اينجا شروع مي‌شود، كما اين كه اصل انقلاب از اين‌جا شروع شد: از مسجد و دين و تقوا. اگر به امام بزرگوار نگاه كنيد، بيشتر معلوم مي‌شود كه پايه و قاعده‌ي اصلي اين حركت عظيم، تقوا بود، اما، مظهر تقوا و توجه و معرفت و عمل براي خدا و اخلاص بود. اگر اين نبود، نمي‌شد، اگر امام آن‌قدر خوب و اهل معنا و معرفت نبود، اين كار به اين‌جا نمي‌رسيد. اين مقده‌اي براي اصلاح است. در ديدار جمعي از روحانيون – 72/11/17
منبع:تسنيم




مطالب مرتبط

نظرات کاربران