حاجی، مهمان خداست حاجی، مهمان خداست حاجی، مهمان خداست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حاجی، مهمان خداست حاجی، مهمان خداست حاجی، مهمان خداست حاجی، مهمان خداست حاجی، مهمان خداست

حاجی، مهمان خداست

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، در همایش آشنایی با اسرار و معارف حج گفت: حاجی در جایگاه مهمانی که خداوند ضیوف الرحمان میزبانش است، قرار دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، چهارمين جلسه از همايش "تا مهماني"، آشنايي با اسرار و معارف حج، ويژه زائران حج تمتع در ماه مبارك رمضان، شامگاه چهارشنبه دوم خردادماه با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين عليزاده موسوي اجرا شد.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي، در موضوع اهميت حج، با اشاره به اينكه حج اختصاص به مسلمانان و مومنان ندارد، گفت: در آياتي مثل آيات نماز، خداوند مومنان را مخاطب قرار مي دهد «قُلْ لِعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلَاةَ» ولي وقتي نوبت به حج مي رسد تمام مردم دنيا مورد خطاب قرار گرفته‌اند «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا.»
وي با اشاره به آيه 97 سوره آل عمران بيان كرد: حج آنقدر اهميت دارد كه اگر كسي مستطيع باشد و حج به جا نياورد كافر شده است، در روايت هم داريم «فليمت يهوديا أو نصرانيا» و خداوند هرگز كافر و مشرك را نمي‌آمرزد.
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اين شبهه كه چرا خداوند خانه خودش را در سرزميني خشك و لم يزرع قرار داد اظهار داشت: حضرت اميرالمومنين عليه السلام به اين شبهه زيبا پاسخ داده است. در حقيقت خدا مي خواست انسانهاي خوب را از انسانهاي بد جدا كند و آنان را آزمايش نمايد.
وي به نظر يكي از تحليل گران غربي اشاره كرد و گفت: اين تحليل گر غربي مي گويد اگر خداوند، پيامبرش را در سرزميني متمدن، با مردماني با فرهنگ و با تمدن مبعوث مي كرد مردم دنيا مي گفتند اين كه كاري نكرد اما خداوند كعبه را و پيامبر را در جايي مبعوث كرد كه به مسلمانان اينگونه يادآوري مي كند: «وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ» شما بر لبه حفره اي از آتش بوديد خدا شما را نجات داد. يا حضرت زهرا (س) در خطبه‌شان به انصار و مهاجر متذكر مي‌شود شما مردمي بوديد كه كنار مارهاي گزنده مي‌خوابيديد، از آب‌هاي كثيف مي‌نوشيديد و يكديگر را مي‌كشتيد و دختران را زنده به گور مي‌كرديد.
مسئول سابق پژوهشكده حج و زيارت، جمعيت بيش از يك ميليارد مسلمان داراي تمدن اسلامي را در دنياي امروز، نتيجه بعثت پيامبر در چنين سرزميني دانست و خاطر نشان كرد: اسلام مي‌خواست بگويد كه از آن مردم بي‌فرهنگ و عقب مانده، مردماني متمدن ساخت تا دين را بسازد.
وي يكي از ابعاد حج را، رويكرد توحيدي معرفي كرد و اظهار داشت: اينكه كعبه در بدترين جا از لحاظ شرايط محيطي ولي از حيث معنوي با عظمت، بنا شده است به اين دليل است كه همه مردم براي تجديد بيعت به آنجا بروند و ثابت كنند كه تحت عبوديت خداوند هستند.
وي يكي از ويژگي‌هاي كعبه را تقويت بنيه توحيدي دانست و افزود: قرآن كريم، 24 دليل مي‌آورد كه كسي كه از خدا فاصله بگيرد قلبش زنگار مي‌گيرد و زمان حج فرصت مغتنمي است كه انسان با خدايش تجديد ميثاق كند.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده موسوي، حج را به مرگ تشبيه كرد و افزود: انسان بعد از مرگ در جايگاه متهم است ولي در حج، در جايگاه مهماني كه خداوند ضيوف الرحمان ميزبانش است. بعد از مرگ، امكان برگشت نيست ولي بعد از حج، به انسان فرصت بازگشت مي دهند با اين تفاوت كه از تمام گناهان پاك شده است و در روايت داريم كه وقتي حاجي برگشت پيشاني او را ببوسيد كه تا زمانيكه گناه نكرده است نور حج در صورت و پيشاني او ساطع است. اما اصل اين است كه بتواند اين نور را حفظ كند و بدي‌هاي اخلاقي، كبر و غرور را از خود دور كند.
وي با اشاره به حديث امام صادق (ع)، «إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعُونا» خاطر نشان كرد: يك حاجي شيعه، به عنوان نماينده جامعه شيعيان نبايد با حضورش به وقت نماز، در بازار باشد بلكه بايد مايه زينت اهل بيت عليهم السلام باشد. به خصوص در فضايي كه عليه شيعيان شبهه افكني و شايعه پراكني مي كنند بتواند با اخلاق و رفتار شايسته، اين دسيسه هاي دشمنان را عليه شيعه خنثي كند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در پايان به زائران توصيه كرد كه با شبهات آشنا شوند تا تحت تاثير تبليغات مسموم وهابي ها قرار نگيرند.
در ادامه اين جلسه، حجت الاسلام والمسلمين نصر اصفهاني به فضائل زيارت مدينه منوره و مكه مكرمه پرداخت و كعبه و مسجدالحرام را براي زائران تشريح نمود.
در پايان اين همايش نيز، حجت الاسلام و المسلمين عسكري علويه، مسئول دفتر نمايندگي بعثه منطقه قم در كنار ماكت كعبه به صورت عملي، مناسك حج را به نمايش گذاشت.
گفتني است جلسه آشنايي با اسرار و معارف حج ويژه زائران حج تمتع تا هشتم خردادماه ادامه خواهد داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران