رئیس سازمان حج و زیارت:

امنیت حجاج اولویت ماست تمهیدات برای برگزاری مراسم منا و رمی جمرات

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه های اصلی مردم و مسئولین نظام بحث امنیت حجاج است سال گذشته هم ما روی این موضوع بسیار تاکید داشتیم با توجه به این که نگرانی ها برای مردم هم بیشتر بود در متن توافقنامه مسئولیت ایجاد امنیت لازم، حفظ عزت و کرامت حجاج را مسئولین حج عربستان کاملا پذیرفتند و متعهد شدند که این شرایط را فراهم کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حميد محمدي رييس سازمان حج و زيارت در گفتگو با برنامه من طهران شبكه العالم پيرامون مذاكرات با وزارت حج و زيارت عربستان گفت: در مذاكراتي كه با مسئولين حج عربستان داشتيم به توافقاتي براي ايجاد بستر لازم براي حضور حجاج ايران رسيديم، همين طور كه در سال گذشته هم اقداماتي شد و اطمينان حاصل كرديم كه خدمات مناسبي به حجاج ايراني ارائه خواهد شد.
رئيس سازمان حج و زيارت از شروع برنامه ها و تداركات اين سازمان براي موسم حج خبر داد و تاكيد كرد: اولين گام بحث تامين مسكن و هتل براي حجاج بود كه گروه هاي كارشناس مسكن ما تقريبا از حدود چهار ماه گذشته مستمراً در عربستان حضور دارند و متقاعب آن گروه هاي تغذيه و تداركات و مسئولين بخش حمل و نقل و همچنين حوزه پزشكي هم به عربستان رفت و آمد دارند و زمينه را براي حضور حجاج ايراني فراهم كردند.
وي پيرامون آخرين آمار حضور زائران ايراني در مراسم حج اظهار داشت: حدود هشتاد پنج هزار و دويست نفر از حجاج ايراني امسال به مراسم حج مشرف مي شوند. تا امروز بر اساس همكاري كه بين سازمان حج جمهوري اسلامي ايران و وزارت حج عربستان بوده همه كارها يه خوبي پيش رفته كه اميدواريم اين همكاري در سطح بهتر و گسترده تر همچنان ادامه داشته باشد تا ما در موسم حج سال جاري هم شاهد خدمات خوبي به حجاج عزيز باشيم .
محمدي تصريح كرد: همن طور كه مي دانيد عدد حجاج هر كشور بر اساس مصوبه سازمان همكاري هاي اسلامي يك هزارم جمعيت است؛ بنابراين اگر نسبت به جمعيت ايران بررسي كنيم مي توانيم بگوييم عدد خوبي است و حتي مقداري هم مناسب تر از تعداد جمعيت است؛ البته ما سعي كرديم امسال سهميه اضافه بگيريم آن هم به دليل اينكه دو سال پيش در حج حضور نداشتيم ، ولي چون شرايط اسكان مدينه مناسب نيست عربستان با افزايش سهميه هيچ كشوري موافقت نكرد.
رييس سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين دغدغه هاي اصلي مردم و مسئولين نظام بحث امنيت حجاج است سال گذشته هم ما روي اين موضوع بسيار تاكيد داشتيم با توجه به اين كه نگراني ها براي مردم هم بيشتر بود در متن توافقنامه مسئوليت ايجاد امنيت لازم، حفظ عزت و كرامت حجاج را مسئولين حج عربستان كاملا پذيرفتند و متعهد شدند كه اين شرايط را فراهم كنند همانطوركه در سال گذشته هم اين اتفاق افتاد و شرايط بسيار خوبي براي حجاج ما فراهم بود و ما همان شرايط را براي امسال هم پيش برديم.
رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به مچبند هاي حجاج خاطرنشان كرد: وزارت حج عربستان بر اساس اطلاعاتي كه از زائرين دارند يك مچبند كاغذي به زائران همه كشورها مي دهد كه بر روي آن شماره ويزا و مشخصاتي كه روي كارت شناسايي هست درج شده است.
وي در خصوص نحوه انتقال حجاج به عربستان اظهار داشت: انتقال حجاج ايران به عربستان توسط دو شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از ايران و هواپيمايي عربستان از عربستان انجام مي شود، اين فرايند به صورتي مساوي است انجام مي شود يعني حدود 43 هزار نفر توسط هواپيمايي عربستان و 43 هزار نفر توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران منتقل مي شوند و برنامه ريزي هاي آن انجام شده و قرارداد با هر دو شركت هواپيمايي هم منعقد شده است.
وي تصريح كرد: بيست و هفتم تير پروازها به مدينه اول آعاز مي شود و تا نوزدهم مردادماه ادامه دارد، پروازهاي مدينه دوم هم كه مستقيما به جده مي رود از هشتم مرداد ماه شروع مي شود و تا بيست و چهارم مرداد ماه پايان مي يابد.
محمدي در ادامه با اشاره به قطع روابط ميان دو كشور ايران و عربستان سعودي گفت كه در حوزه ي حج تعامل خوبي بوده است همكاري خوبي با وزارت حج عربستان و مسئولين حج عربستان داشتيم و برنامه ريزي هاي امسال هم به خوبي دارد پيش مي رود .پ
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص نحوه تامين امنيت حجاج اظهار داشت: يكي از دغدغه هاي ما موضوع امنيت بود كه شامل مسائل آمد و شد زائرين مي شد كه در سلامت انجام شود؛ با هماهنگي كه با مسئولين حج عربستان صورت گرفت بخصوص در حوزه ي منا و رمي جمرات همانطور كه در سال گذشته يك برنامه ريزي بسيار دقيقي انجام شد اين برنامه در سال جاري هم پياده خواهد شد كه طبق آن همه كاروان هاي ما از يك مسير كاملا مشخص كه مختص زائران ايراني است و در زمانبندي دقيق هر نيم ساعت يك تعداد كاروان هايي مشخص شده در مراسم شركت مي كنند.
محمدي با اشاره به تخريب هتل ها و كمبود محل اسكان براي حجاج گفت: بخش عمده اي از هتل هاي موجود منطقه مركزي مدينه كه سهم اصلي اسكان حجاج را ايفا مي كردند تخريب شدند، شرق منطقه مركزي تقريبا تخريب شد جنوب 70 درصد و غرب نزديك به 50 درصد تخريب شد و بنا شد جايي در 3 كيلومتري مسجدالنبي محلي كه براي اسكان حجاج اختصاص يابد كه با توجه به تكميل نشدن اين مكان و تخريب صورت گرفته باعث شده است كه اسكان كافي براي زائرين محيا نباشد به همين دليل بسياري از كشورها مجبور شدند طول اقامت را كوتاه كنند ما هم با تمام تلاش ها توانستيم 6 روز اقامت را براي حجاج در مدينه فراهم كنيم؛ اين موضوع به مسائل سياسي ارتباطي ندارد.
وي تصريح كرد: در تمامي مذاكرات كه با مسئولين عربستاني داشتيم موضوع منا و ديه شهدا مطرح شده است و آنها هميشه اين موضوع را به زماني كه نتيجه بررسي كميته ايجاد شده براي اين موضوع در عربستان موكول كردند و موضوع ديگر مسئله مسجد الحرام بود كه در همان روزهاي ابتدايي اعلام كردند كه مبلغ خاصي پرداخت مي كنند، نهايتا نتيجه بر اين شد كه تصميم بر اين شد كه دفتر جمهوري اسلامي در سازمان ملل اين موضوع را از دفتر عربستان در اين سازمان پيگيري كند.
محمدي در ادامه اظهار داشت: از زماني كه توافق نامه ما با عربستان براي حج امسال امضا شد گروه هاي اجرايي ما به عربستان رفتند، هرگاه تقاضاي ويزا براي كارشناسان و هيئت هاي كارشناسي مان در حوزه هاي مختلف مسكن، تغزيه، تداركات و ... كرديم به آنها داده شده است و بنابراين هيچ محدوديتي براي حضور ادراي ما در عربستان ندارد، اما مقررات عربستان مي گويد دفتر امور حج هر كشوري از ابتداي شوال تا پايان ماه محرم هرسال مي تواند فعاليت رسمي داشته باشد.
وي در خصوص حج عمره اظهار داشت: موضوع عمره كمي متفاوت با موضوع حج است؛ شما مي دانيد روابط ايران و عربستان قطع است، حج عمره يك سري سازوكار ويژه اي مي خواهد زماني كه بناست يك جمعيت قابل توجهي براي نمونه در آخرين سالي كه حج عمره داشتيم چيزي حدود 700 هزار نفر به عمره مشرف شدند و اين سير صعودي داشت؛ طبيعتا اين جمعيت گسترده در يك كشور نياز به يك سري حمايت هاي حقوقي دارد كه ما حمايت حقوقي را مي گوييم توسط كنسولگري هر كشوري فراهم مي شود با توجه به قطع روابط و عدم فعاليت كنسولگري و سفارت ايران در عربستان اين جمعيت قابل توجه بخواهد آنجا حضور داشته باشد نيازمند اين شرايط فراهم شود.
محمدي تصريح كرد: اگر اين شرايط فراهم نشود خيلي منطقي نيست اين جمعيت در آنجا حضور داشته باشند، ما بيشتر مي خواهيم اطمينان حاصل كنيم كه اين سفر به خوبي مي تواند برگزار مي شود، اما هنوز به اين اطمينان نرسديم




مطالب مرتبط

نظرات کاربران